Onimusha: Dawn of Dreams

Skrevet af: Nike   2008-04-08

Så! Det blev vi taget på røven. Onimusha 3 var sagt at skulle være det sidste i serien, men hovsa! Hvad sker der her? Onimusha: Dawn of Dreams? Jo den er god nok. Et helt splinter nyt Onimusha spil er udkommet. Og endda stadig kun til PS2. Spændende. Jeg har haft det kørerne på min PS2, og nu sidder jeg så her, og skal fortælle jeg min mening. Var det et godt suprise visit, eller kunne det lige så godt have været blevet væk?

Det er nemt at forklare hvorfor Onimusha 4 ikke indgår i navnet. Det er nemlig en såkaldt spin off. Det har intet at gøre med tidligere spil i seren. Spillet foregår 16 år efter Onimusha 3, og Oda Nobunaga. Hans tidligere undersåt Hideyoshi Toyotomi, har til gengæld taget magten over demon hæreren denne gang. Du spiller som Skoi, en kæmper uden hjem, der rejser igennem Japan, og kæmper for at stoppe Hideyoshi. Undervejs møder han flere personer der hjælper ham med at komme til sejer.

Historien er den bedste i et Onimusha spil til dato. Den har nogle gode historie drejninger, og nogle episke øjeblikke, men der er også forudsiglighed, og clicher. Historien bruger god tid på de forskellige personer, og udnytter det gamle Japan godt. En vellykket historie, men nogle forudsiglige punkter.

Gameplayet har ændret sig lidt. I sand stil går du fra point A til B, dræber fjender, stjæler deres orbs, som opgraderer dine våben, finder hemmelige ting, og klarer en gåde nu og da (præcis som i God Of War og Devil May Cry). Men spillet bringer også en masse nyt. Undervejs får du rejsekompanjonger med dig, og til sidst har du 5 forskellige spilbare personer, der hver har deres svaghed og styrke, og kan komme ind til visse områder som andre ikke kan. Det giver jo selføldelig grund til at vende tilbage, og der vil altid være et nyt våben eller forbedrings ting som du nok gik glip af første gang.

Men den største opgradering kommer i spillets RPG system. De tidligere spil have RPG elementer, men kun i at opgradere dine våben, og bruge sten til at forlænge liv og magi. Her optjender du nu exp, og stiger i level. Når du stiger i level får du et skill point, der kan bruges på specielle færdigheder. Du optjener også penge, som kan bruges på forsyninger, og våben. Den opgraderede RPG del er en dejlig nyhed. Spillet er sjovt nok i forvejen, men nu det endnu sjovere!

Som sagt er der 5 forskellige personer at spille som, og de spiller alle sammen anderledes. Når du går ind i banerne kan du vælge og have en hold kammerat med dig, som du så kan give order til. Desværre virker det ikke særlig godt. De er utrolig svage, og de dør let, så det bedste at gøre, er at få dem til kun at fokusere på at blokere alle angreb.

Andre problemer? Det går hen og bliver ensformligt. Det stadig sjovt, men til sidst, bliver det en smule ens.

Spillets længende er også en stor overaskelse. DoD ligger på 2 discs, og det tager 25-30 timer at komme igennem. Bagefter er der højre sværhedsgrader, og mini missionerne Tests Of Valor, hvilket der er mange af. Så der er et langt spil i vente, og det har da sine øjeblikke.

Grafikken er ligesom i de andre Onimusha spil, flotte. En dejlig bonus er, at du denne gang frit kan bestemme og kameraet, så du kan nyde alle de lækre omgivelser. Spillet har aldrig nogle visuelle problemer. Det kører perfekt, og er smukt at se på. Fjende design har det dog med at gentage sig, så efter et stykke tid mister de effekten. Også er der jo også de smukke CG forfilm. Nøj hvor er de smukke!

Stemme skuespillet er ok. Det er ikke det bedste, men heller ikke de værste, selvom de godt kunne have gjort mere ud af det, stemmeskuespillerne alså. Lyd effekterne er de samme, så det er lækkert. Musikken har dog denne gang forandret sig. Musikken er lavet af Jamie Christopherson, der også lavet musikken til Lost Planet. Den anden er Hideyuki Fukasawa, som har lavet musik til Devil May Cry, og Chaos Legion. Så musikken er okrestra, blandet med rock. Noget af musikken lyder godt, men meget af det os lyder dårligt. Mærklig balance, ligesom historien og gameplayet...

Onimusha: Dawn Of Dreams er et godt spil uden tivel, men det er lidt ujævnt. Historie er god, men er forudsiglig på nogle punkter. Gameplayet er mega sjovt, men bliver også ensformligt. Grafikken er smuk, men gentager sig selv efter et stykke tid. Gode lyd effekter og musik, men også dårlig musik og middelmådig stemme skuespil. Så det er fyldt med både godt og ondt. Derfor er spillet svært at bedømme på karakter. 7 lyder ok. Men et 8 tal lyder også godt, fordi spillet er sjovt, og forbedrer sig på nogle punkter i forhold til de gamle. Ej det må blive 8, fordi på trods af disse mangler, havde jeg det ganske sjovt med spillet. Hvis du kan lide Onimusha, vil du kunne lide det her. Det er sjovt og overaskende langt.

Samlet karakter: 8/10
1
2