Assassin's Creed: Liberation HD

Skrevet af: Nike   2018-08-14

Tilbage i 2012, da Vitaen var ny og spændende (indtil Sony valgte at dræbe konsollen), udkom der naturligvis et Assassin's Creed spil den, i form af AC3: Liberation. Senere udgivet på PS3 og Xbox 360 i en HD udgave. Målet var at lave et håndholdt AC spil. Det lykkedes og det så man sig tilfreds med. Libernation er AC i håndholdt format, men så heller ikke mere end det.

Det er lidt ironisk, da Liberation ellers har interessante idéer. Vi rejser til 1700 tallets USA, hvor vi spiller som den afroamerikanske Aveline. Modsat de fleste sorte for sin tid, er hun en frigjort kvinde, hvor hun er en respekteret maddamme om dagen, og assassin om natten (faktisk også om dagen). En interessant baggrund, men der kommer bare aldrig noget kød på det.

Hele seancen ender med at bestå af sekvenser, hvor karaktere snakker til hinanden om de pågældende missioner, og karakterudvikling og dybde er et tabt koncept. Det hjælper heller ikke at tredje akt ikke blot er forhastet, men hiver et unødvendigt og dumt plot twist ud af røven i sidste øjeblik. Og som der senere blev præcedens for serien, bliver nutids plottet dårligt nævnt.

Gameplayet er som man kender AC: man udforsker en åben verden, slås imod vagter og klatrer/hopper fra bygning til bygning. Og ligesom i de tidligere spil i serien, finder man også alle problemerne her. Parkour virker ikke altid, hvor din karakter ikke altid hopper derhen hvor du vil have det, og ufrivilligt klatre på genstande, eftersom sprinte knappen og klatre knappen er den samme (R1 på PS3).

Kamp systemet er også ødelagt. Det er på samme tid nemt og svært. Nemt: styrken af ens våben ikke har indflydelse på noget som helst, og fordi når man først har dræbt en fjende, kan man blot ved at trykke firkant dræbe den næste fjende ubesværet. Svært: at parere og ødelægge fjenders forsvar afhænger af om mekanikken er i godt humør eller ej. Halvdelen af gangende man trykker på knapperne bliver det ignoreret, og især senere kan man miste liv ved at gøre det. Da jeg i de sidste to missioner ville opfylde ekstra kravet om at gennemføre en række kampe uden at tage skade, måtte jeg smide røgbomber og derved ødelægge sværhedsgraden, for at opnå succes.

Liberation tilføjer dog en ny idé, i form af kostumer til Aveline. Der findes tre: Assassin, Slave og Kvinde. Som Assassin kan man det hele, men her vil vagterne altid være opmærksom på en, hvor Slave og Kvinde begrænser en på forskellige måder. Det er en fin idé, især at man afhængigt af kostume må anvende forskellige metoder for at fjerne opmærksomhed på en selv. Det bliver bare aldrig udnyttet på nogen særlig måde, og fremstår mere som en uforløst idé fremfor et reelt koncept.

Så er der spillets verden der selvfølgelig er noget smal, af hensigt til Vitaen. Primært befinder man sig i to områder: New Orleans og en lokal sump. Visuelt er de ikke specielt interessante, hvor især sumpen er kedelig og uinspireret. Her er sidemissioner, der kan variere i forhold til kostumer og det sædvanlige flertal af Ubisoft samleobjekter. For et konsolspil er antallet af sidemissioner ynkeligt, hvor der kun er tre - fem af hver. Især ynkeligt, da disse som regel kan klares på under to minutter.

Det samme gælder historie missionerne, der sjældent tager længere end maks fem minutter. Igen, spillet er designet til en håndholdt maskine men det føles alligevel alt for småt. Man når dårligt at sætte sig ind i noget før det er slut, og pludseligt er der gået 13 timer og 100% er opnået. Det var i hvertfald min erfaring, og tror snildt at historien alene kan klares på et par timer. Enten har Ubisoft tænkt at folk med håndholdte maskiner har svært ved opmærksomhed eller alt for lidt tid, ellers har de bare ville tjene nogle hurtige penge.

Sidstnævnte holdning kommer også til udtryk, gennem spillets mellemsekvenser, der er ret middelmådige, trods godt stemmeskuespil og musik. Der er ikke lagt meget tanke i dem, hvor man har set sig tilfreds med at de bare virker. Lyd effekterne er patetiske, hvor karakterer ofte kan slå hinanden eller falde på røven i komplet stilhed.

Generelt har spillet brug for mere polering, da her også hersker en masse fejl. Jeg havde til tider problemer med at klare missioner, da spillet ikke altid ville anerkende mine fremskridt. Jeg har oplevet menuer der ikke gad forsvinde, og så nogle sjove glitches, hvor jeg har siddet fast inde i et træ og svømmet i luften. Angiveligt har Vita udgaven de samme problemer, og man har altså ikke magtet at løse dem.

Måske er jeg lidt for hård imod spillet. Dette er trods alt et håndholdt spil, der er konverteret til de større konsoller. Det er trods alt uretfærdigt at holde standarden for et konsol spil, overfor et håndholdt spil. Men uanset hvordan jeg vender og drejer det, vil jeg kun huske på Assassin's Creed III: Liberation for en ting: Det var et hurtigt og nemt platin trophy.

Samlet karakter: 4/10
1
2