Metal Gear Survive

Skrevet af: Nike   2018-03-10

Det er ikke just nogen hemmelighed, at det blev til en grim skilsmisse mellem Metal Gear skaberen Hideo Kojima og firmaet Konami (#FucKonami). Hvad der helt præcist udløste balladen findes der ikke nogen officiel begrundelse for, men udviklingen af MGS5: The Phantom Pain endte med at Kojima Produktions blev overvåget, chikaneret med skiftende koder til kontoret, afskåret fra firmaets mail system, massere af øjeblikke med strømsvigt, samt at Kojimas navn blev fjernet fra spillendes æske og hjemmeside. Han måtte ikke engang acceptere en pris ved Video Game Awards 2015, da Konamis (#FucKonami) advokater forbød ham det. Ja, det blev ret grumt og jeg har slet ikke nævnt aflysningen af det ekstremt lovende SIlent Hills (som der skulle have været lavet med Oscar vinderen Guillermo del Toro), og udslettelsen af P.T. demoen.

Det kan ikke udtrykkes hvor meget jeg hader Konami (#FucKonami) for dette, der må ses som at være et sørgeligt eksempel på at undertrykke en autor. Jeg kunne let blive ved med at tale grimt om dem, men vi skal også videre i programmet. Hvad har Konami (okay, #FucKonami er lidt ensformigt i længden. Men stadigvæk: #FucKonami). så tænkt sig med licensen? Ja, de har skiftet taktisk espionage ud med zombie survival genren.

Det har vi vidst siden 2016, men jeg er stadig forfærdet. Hvad fanden har de tænkt på!? Hvordan de kom til den konklusion, aner jeg ikke. Hvad end de har røget eller drukket, så vil jeg i hvert fald ikke have noget af det (og det siger en del!). På forhånd er dette en stor fornærmelse for Metal Gear fans som mig selv.

Men ja, selvfølgelig gav jeg ind. Siden 2015 har jeg ellers haft den holdning, at Konami aldrig vil få mine penge, men jeg kunne ikke dy mig. Nysgerrigheden besejrede mig, og nu er vi her. På forhånd er dette en svær opgave. Metal Gear er en af mine yndlingsserier. En serie jeg er vokset op med, der har lært mig så meget, rørt mig på forskellige måder og røbet mig for adskillige timer. Jeg prøver at at holde mig så neutral som overhovedet muligt, men når selv forkortelsen af Metal Gear Survive er MGS, så kan jeg ikke undgå at blive lidt vred! Men ja, Survives eksistens kan der ikke gøres noget ved, så lad os se hvordan denne fan fornærmelse har formet sig.

Survive er HELDIGVIS en spin-off. Efter Mother Base bliver destrueret i MGS5: Ground Zeroes, åbner der sig et ormehul, der sluger alt hvad den kan ind i den alternative dimension Dite. Dette sker også for dig, eftersom Big Boss og de andre tydeligt er ligeglade med dig. Efter seks måneder vågner du op i en hemmelig regerings institution, hvor du mod din vilje bliver sent ind i Dite af manden Goodluck, for at finde en kur for zombierne, kaldt Wanders, og redde eventuelle overlevende.

Som ventet, er plottet kun en tynd undskyldning for at holde spillet kørende. Karakterende er tynde og kedelige, hvilket især gælder maskinen Virgil, der ikke kun er monoton at høre på, men som også har nogle utrolig ringe forsøg på humor. Det hjælper heller ikke, at de fleste mellemsekvenser bliver leveret gennem dialogbokse, med kedelige baggrundsbilleder. Formentlig gjort for at holde budgettet nede.

Der er enkelte rigtige mellemsekvenser, men de er blot dårlige forsøg på at kopiere Kojimas stil. Så dårligt, at det næsten er sødt. Dette, tilsat ekstremt dumme øjeblikke og drejninger. Der forsøges enkelte gange at påføres en dybde, som Metal Gear ellers er kendt for. Dante's Inferno referencerne er fine nok, men resten er latterligt. Handlingen er spild af tid, og det er lang tid siden at jeg har været så ligeglad med en historie. Og det er ikke mit fanboy jeg der taler, denne historie er vitterligt spild af tid.

Uanset spillets præmis, bygger det på et solidt fundament. MGS5's Fox Engine er trods alt en enestående motor, og Ground Zeroes og The Phantom Pain gav os mesterligt gameplay, hvis ikke det bedste stealth gameplay nogensinde. Måske er der bare lidt... Hvem prøver jeg at narre? Selvfølgelig har de mishandlet motoren! Hvad vi bliver tilbudt er genbrug på genbrug på genbrug. Ikke engang Kingdom Hearts kan måle sig her, hvilket er en bedrift i sig selv! Vi snakker om genbrug af animationer, våben og omgivelser.

Åh ved Big Boss' øjeklap, omgivelserne. De er tomme og kedelige, hvor der intet er gjort for at gøre dem interessante. Det er de samme tomme aktiver fra Phantom Pain, men der bliver aldrig gjort noget interessant ved dem. Med mindre man måske tæller Dust Areas med, men her farer man bare vild. Ikke kun grundet den Silent Hill agtige tåge, hvor man ikke kan se langt, men fordi at kortet ikke virker når man er i dem. Her er sårment gode ting at finde her, men det er let at fare vild og spilde ressourcer. Dette er et tema der hurtigt bliver spillets kendetegn.

Når træningsdelen af spillet er overstået, står det hurtigt klart at spillet hader dig mere end noget andet. Som i så mange andre survival spil, skal man sørge for at man ikke dør af sult eller dehydrering, men hvordan Survive behandler disse målere er latterligt. I de første par timer må man stoppe sin mission, hvert tiende minut (!), for at lede efter vand og mad. Målerne drænes konstant, hvor man kun kan undre sig over hvad der er galt med hovedpersonens stofskifte.

Det starter med at blive irriterende, da man ofte bliver forhindret i fremskridt fordi man skal tage sig af mad og drikke. Hvilket som regel ikke kan findes i Dust Areas (med enkelte sjældne tilfælde), hvor man bruger størstedelen af sin tid. Men det går hurtigt fra irritation til stressende. Ikke kun fordi man altid skal lede efter det, men fordi at spillet ikke bliver sat på pause når man roder rundt i de forskellige menuer. Potentielt, kan du dø af sult eller tørst ved at rode rundt i din inventory, bygge våben osv. Man kan pause spillet fuldstændig, for at tjekke indstillinger eller statistikker, men stadigvæk. Der er noget alvorligt galt, når man ikke engang kan tjekke almindelige menuer, uden at det bringer en tættere på døden. For slet ikke at tale om, hvor meget tid man spilder på menuer.

Ikke bare for mad og drikke, men også for sår. Der er taget inspiration fra MGS3, hvor man får sår der skal helbredes. Fin idé, men selvfølgelig elendigt udført. Der er langt mellem medicinske redskaber, og det kan ende med at forhindre en i at regenerere liv. Og så er der selve processen, der er så unødvendigt langsomt. Det tager en evighed. Jeg forstår godt pointen: det skal være stressende så man ikke bare kan helbrede sig selv i kamp. Men det her er alt for langsomt. Det tager mindst ti sekunder at helbrede et sår, og i det lange løb koster det alt for meget tid.

Det bliver lettere, jo længere man kommer ind i spillet. Man får eventuelt muligheden for at dyrke rent vand og mad, og medicin. Da jeg fik muligheden for dette (hvilket er dikteret af historien, desværre), fandt jeg en fin rytme og stressen var væk. Indtil jeg blev tvunget til at skifte base, hvor jeg ikke havde de muligheder. Ikke fordi jeg manglede tingene til at bygge det, men fordi spillets anden base slet ikke giver en muligheden for at bygge tilføjelser.

Man får hurtigt en fornemmelse af, at spillet gør alt hvad det kan for at være imod en. Også selvom det er ulogisk. F.eks. mister man udholdenhed ved at gå på hug, hvilket er din primære måde at snige dig op på fjender på. Ja, man kan blive udmattet af at gå på hug. Jeg ved ikke hvem den retarderede idiot der fandt på dette er, men jeg tror vedkommende skal prøve at se sig selv i spejlet. Det er vitterligt en af de dummeste video mekanikker, som jeg nogensinde har set.

Det værste er, at selvom man får bedre muligheder for mad og vand, som man skrider ind i spillet (indtil halvvejs, selvom man efter nogle timer genvinder mulighed for mad og drikke), så bliver det aldrig bedre. Man kan øge sig maks liv og udholdenhed, men det ændrer aldrig på at målerne drænes latterligt hurtigt. Det er endnu værre i Dust Areas, som kræver oxygen. Man kan få mere oxygen (når man har fundet en oxygen tank) ved at bruge Kuban Energy, som man samler fra dræbte fjender (en process der, igen, er unødvendigt langsomt). Dette kan man dog kun gøre hvis man er under 70% oxygen. Man kan kun tilføre nok til at have over 70%, det skader tanken og bliver dyrere og dyrere fordi tanken tager skade. Man kan kun genopfylde ti gange, før den går helt i stykker. Dette genstartes heldigvis, når man reparer tanken, men det sker stadig alt for ofte.

Sådan er Metal Gear Survive. Ethvert spenderet sekund bliver brugt på at dræbe en. Selvom det bliver lettere i nogle øjeblikke, er spillet unødvendigt stressende, og til tider endda uretfærdigt. Det er irriterende, fordi spillet har sine belønnende øjeblikke. Dét, at lave bedre våben og udstyr, at installere mad og vand forsyninger føles overraskende godt, fordi det gør at man tolerer spillet mere. Men selv dette er ødelagt, fordi det er ikke balanceret med spillet sværhedsgrad. Det sker sjældent, at man får adgang til bedre udstyr, og man må ofte kæmpe imod fjender der er alt for stærke. Der findes strategier, der kan gøre livet betydeligt lettere, men det hindrer ikke at spillet er elendigt til at forberede en.

Du må forvente, at du ofte ser en game over skærmen, hvor du kan vælge at loade seneste save, og miste alt hvad du har opnået, eller vende tilbage til basen og miste alt hvad du har opnået. Straffen er hård, og det gør ondt at miste ti - tredve minutters fremgang. Dark Souls serien slipper af sted med dette, grundet intelligent design. Survive gør ikke, fordi spillets design er klumset og uretfærdigt.

Omvendt kan spillet til tider være lidt for let. Især hvis man opnår muligheden for at bygge turets, hvor det bliver pærelet at aktivere fast travel punkter. Dette opdagede jeg først sent i spillet, men jeg ville ønske at jeg havde opdaget det tidligere. Det havde hjulpet på sværhedsgraden, men det havde ikke hjulpet på hvor kedeligt det hele bliver.

Næste punkt på dagsordnen: fjenderne. Har du spillet Left 4 Dead, har du allerede mødt de forskellige fjender. Der er almindelige zombier, dem der springer i luften når de dør, dem der kan gemme sig hvor som helst, dem der flyver, dem der kan hoppe utrolige distancer osv. De kan være udfordrende at kæmpe imod, for et hav af grunde. Møder du dem i grupper, er du solgt. Men selv alene kan det være besværligt, da ens angreb ikke altid påvirker fjendernes adfærd. Nogle gange bliver de slået tilbage af dine angreb, andre gange er de ligeglade og slår dig alligevel. Og to - fem slag er nok til at dræbe dig, og det er uden at tænke på varige skader de kan påføre dig.

Det at bekæmpe fjender, medmindre man bruger bueskytte eller pistoler, føles generelt akavet. At bruge spyd er det mest optimale. Både fordi man kan skabe lidt afstand, men også fordi at de fleste fjender ikke kan klatre, så hvis man står lidt højere oppe end fjenderne, har du allerede vundet kampen. Alt andet er for besværligt. Om man bruger et hånds, to hånds eller tungere, så er det besværligt at angribe. Ikke kun grundet at fjenderne ikke altid bliver påvirket, men fordi det er så langsomt. Det giver lidt strategi, men når de frit kan afbryde dine angreb, bliver det (endnu engang) uretfærdigt.

Det hjælper heller ikke, at nogle fjender er uretfærdigt designet. Dem der springer i luften, kan man dårligt gøre skade imod, med mindre man har flamme pile til sin bueskytte. Men selv det hjælper intet, for når de dukker op, vil de gøre voldsom skade uanset din situation. Og så er der morter fjender, der er direkte tarvelige. De gør stor skade, uden at være i nærheden af dig, og de har så meget liv at man bruger mange ressourcer på at dræbe dem. Det bliver frustrerende på to punkter: de er svære at nedlægge og de kræver unødvendigt meget af en.

Spillet kræver planlægning, men ofte er det irritation og frustration der dræber en. Survive er glad for at smide en stor gruppe fjender imod dig, og ikke give dig mulighederne eller redskaberne til at overkomme dem.

Survive er svært, fordi udviklerne gør alt hvad de kan for at hindre dig i at have det sjovt. Men jeg tænker, at det måske er bevidst? Introen indeholder i hvert fald en sviner, sendt mod spillets producer og instruktør (søg på Google), eftersom det meste af udvikler holdet oprindeligt arbejde under Hideo Kojima. Jeg er i Alex Jones mode, men måske er det bevidst at Survive er så ringe som det er. Måske har målet været at lave et spil, der er så dårligt at serien dør, og at produktet reflekter dårligt på #FucKonami.

Næste punkt på dagsordnen er hvor ensformigt det er. Spillet handler primært om tre ting: finde et memory board, forvare en ormehul graver, eller forsvare aktiveringen af fast travel. Ironisk nok er spillet bedst, når man skal forsvare. Her kan spillet faktisk blive sjovt og intenst, som man bliver overvældet af fjender og må improvisere. Det kan blive lidt for spændende, og det er i disse øjeblikke hvor spillet faktisk viser lidt potentiale.

Men selvfølgelig kommer diverse livsmålere og ødelægger det hele, samt manglen på ressourcer. For slet ikke at tale om hvor ensformigt det bliver. Man laver det samme om og om igen. Det hjælper heller ikke, at fjenderne er lette at udnytte. Eller... I hvert fald de basale fjender. Placer et hegn foran dem, og du har fanget dem i noget tid. De har ikke lært hvordan man går udenom et hegn. Selv hvis man placer to hegn ved siden af hinanden, og det ene går i stykker, vælger de alt for ofte at gå efter det hegn der står tilbage, i stedet for at angribe dig. Survive er svært og uretfærdigt, men alligevel let at udnytte. Imponerende.

At bygge sin base kan have sine belønnende øjeblikke, eftersom de gør spillet mere medgørligt. Det gør også, at når ens base bliver angrebet, bliver man bange for at ens tilbygninger bliver ødelagt. Igen, her viser spillet lidt potentiale, men det svarer til fem minutters tørvejr under en orkan. Især når man, som nævnt tidligere, mister retten til dette i adskillige timer, halvt inde i historien.

Her bliver også taget inspiration fra MGS5, hvor man kan få flere mennesker til sin base til at klare forskellige opgaver, og sende dem ud på ekspeditioner. Dette føles dog meget halvhjertet. Det får aldrig den samme belønnende, eller nødvendige effekt som i MGS5. Det føles mere som om det er inkluderet, fordi Fox Enginen allerede er programmeret til det.

Her tilbydes også co-up, men det består ikke af andet end at forsvare ormehul graveren. Hvorfor man ikke kan få hjælp til historien, er formentlig en beslutning taget for trække historien ud. Online er faktisk udmærket, og belønningerne fine, men ikke nær nok til at holde interessen. Det er især tåbeligt at man ikke kan have venner med ind i historien, når spillet kræver konstant internet forbindelse. Dette måtte jeg lide under en gang, hvor jeg ikke kunne spille fordi der var server problemer. Heldigvis skete det kun denne ene gang (som varede mindst tyve minutter), men det vidner om hvor dumt det er, at en single-player del kræver internet.

Og hvorfor kræver spillet dette? Grundet microtransactions. Ja, dette er et spil med daily login bonusser. Et såkaldt arbejdsspil. En dag fik jeg 50 SV coins på en dag, men det skifter mest mellem tyve og tredve. Den billigste microtransaction koster 200 SV, og den dyreste 2400 SV. Disse giver boosters, der gør at man får øget ressourcer i enten 24 timer, syv dage, 30 eller 60 dage. Desuden kan man købe støtte til ekspeditioner, også for 1000 SV. Hvor mange man kan have i gang på en gang, kan du øge for 1000 SV.

Og, som du måske har læst, så koster det 1000 SV for et nyt save slot. Hvis du vil købe dig til dette, må du hoste 74 kroner op for 1150 SV. Vreden omkring dette er ikke så stor hos mig, fordi der var ingen problemer da MAG gjorde det samme, tilbage i 2010. Det ændrer dog ikke på, at dette er et ufatteligt grådigt valg. Det er som om, at Konami gør hvad de kan for netop at leve op til den skurke rolle, som de sociale medier (retmæssigt) har tildelt dem. Det er blot endnu en måde, hvorpå Konami håner og viser foragt for gamere.

Denne foragt vises også gennem spillets trophy/achievement liste. Eksempel nummer 1: et trophy kræver at man overlever i 140 dage og 15 timer (sød reference dog), uden at dø. Fair nok. Men da jeg havde gennemført spillet, efter 27 timer, var jeg kun oppe på 11 dage. Jeg valgte at sove to gange, hvilket jeg kun kan anbefale hvis man har nok forsyninger.

Dette bringer mig til hvad der sker, når man dør, hvilket er dumt. Man kan vælge at loade sit seneste save, og derved holde timeren i live og miste alt hvad man har opnået, eller at blive sendt tilbage til basen og miste alt hvad man har opnået. Sikke et valg.

Tilbage til trophies: det er p.t umuligt at få platin i det, da der ikke eksisterer en mulighed for at lave ting af højeste kvalitet. Hvorfor Konami har valgt ikke at inkludere denne mulighed, ved ingen. Det viser blot endnu engang, at de fuldstændig mangler respekt for deres publikum.

Det burde efterhånden stå klart, at Metal Gear Survive er et ulækkert spil. Et spil, lavet af et firma der åbenbart hader Hideo Kojima så meget, at de gør hvad de kan for at ødelægge Metal Gear serien. Der er absolut ingen grund til, at dette er et Metal Gear spil, udover at forsøge at lokke fans til. Det er skammeligt, at Metal Gear er blevet forvandlet til dette. Som en livslang Metal Gear fan: hold dig langt væk fra det her lort.

Men objektivt: spillet har sine øjeblikke men de drukner i dets had for din eksistens. Survive er besværligt, langsommeligt og ensformigt, og de få gode øjeblikke er ikke det værd at kæmpe sig op til. Slet ikke taget i betragtning, hvor grådige Konami er.

I sidste ende er Metal Gear Survive en mod, med stemme skuespil, der bliver solgt til halv pris. Det er dovent genbrug, hader spilleren som pesten hvor intet trick er for billigt eller uretfærdigt. Men selv dem der laver mods har mere respekt for én, end Konami har. Metal Gear er død, det er på tide at vi begraver den. Jeg vil altid nye mine minder og timer med de gamle Kojima spil, og forhåbentligt har jeg glemt Survive om ikke så længe, eftersom det er så fjernt fra Metal Gear som noget kan være. Det eneste jeg kan gøre, er at stige ind i pejsen og genskabe slutningen fra Call Me By Your Name, imens jeg mindes bedre dage. Dette spil fortjener ikke din tid eller penge.

#FucKonami.

Samlet karakter: 2/10
1