A King's Tale: Final Fantasy XV

Skrevet af: Nike   2016-12-01

Fordi der er ikke noget forudgående materiale til Final Fantasy XV! Jeg forstår godt pointen i, at man udgiver spin offs eller små side historier op til en stor udgivelse, men med de ting som FFXV har på bordet har lidt taget overhånd. Først er der Kingsglaive: Final Fantasy XV, en film der mildt sagt ikke er noget at råbe hurra for, men som alligevel virker halvt nødvendig, efter ca. Fire timer inde i FFXV. Så er der fem afsnits animen Brotherhood: Final Fantasy XV, der dog er noget bedre. Dens nødvendighed er jeg ikke helt sikker på endnu.

Og så er der Kings Tale: Final Fantasy XV. Et Gamestop eksklusivt spil, der (formentlig indtil videre) kun kunne skaffes, hvis man havde forudbestilt FFXV. Ja, jeg er heller ikke ligefrem vild med denne praksis. Det burde for alt i verdenen afskaffes. Men hey, mit dybe følelsesmæssige ønske i forhold til en person bliver nok aldrig til noget, og 12 i min bachelor, så det gør afskaffelsen af førnævnte praksis nok heller ikke.

Hvad er Kings Tale så? Det er et 2D action brawler. Ja, du læste rigtigt. Spillet er endda i 32 bit! Det er en dejlig retro præsentation, der allerede der giver spillet nogle point. Spillet foregår ca. 30 år før FFXV, og har verdens mest spændende præmis: Notics får fortalt godnat historie af sin far, Kong Regis. Jeg ved det, du sidder allerede nu og ærgre dig over, at du ikke kan opleve dette spændings fyldte værk. Ja, find du bare tudekiksen frem. Og nej, du må ikke komme hjem til mig og spille det. Du ville alligevel ikke være her længe, spillet tager kun 45 minutter - en time at gennemføre.

Gameplayet er dog solidt. Så solid som det seneste Metallica album. Eller...måske ikke, fordi der er ikke noget her der kan siges som værende noget af det bedste, serien længe har udført. Men det virker, og er sjovt. Her er lidt dybde i kamp systemet, i forhold til forskellige slags angreb, et overraskende varieret fjende galleri og strategier. Og så er der den dejlige belønnende følelse af, at når man endelig har opdaget en effektiv strategi imod en irriterende fjende.

Så ja, spillet har i hvert fald sine øjeblikke og strategiske muligheder, men længden gør altså lidt ondt. På den ene side, er det surt at det er så hurtigt gennemført, men det også en god ting. Så fint som gameplayet er, ville det ikke kunne holde sig i eksempelvis 2 - 4 fire. Og så kan man også hurtigere komme i gang med FFXV! Når nej...du har jo nok intet andet valg end at gå direkte i gang.Men fortvivl ikke, historien bidrager ikke noget nævneværdigt til FFXV, udover at overfladisk udfolde Kong Regis og hans forhold til nogle venner.

Er der så noget at komme efter, når spillet er gennemført? Øhhmmm, trophies/achievements? Ej, der er åbenbart en alternativ slutning, men har ingen anelse om hvordan man får den. Der er faktisk også Dream Battles. Ca. 16 udfordringer, hvor du bliver smidt ind i en kamp med et handikap. De hjælper lidt på tingene, men ikke så meget igen.

Spillet er solidt, men jeg er ærlig talt glad for at jeg ikke har brugt penge på det. Hvis det nogensinde bliver sat til salg, er ti kroner ret passende, men så heller ikke meget mere. Der er underholdning, men der er ikke så meget at komme efter. Man kan ikke engang nå at blive beruset før det er gennemført, med mindre man drikker en hel ramme af gangen (ikke at jeg har prøvet, min lever hader mig rigeligt i forvejen). Men for hvad det er værd, er Kings Tale udmærket.

Samlet karakter: 6/10
1
2