Metal Gear Solid: The Twin Snakes

Skrevet af: Nike   2008-03-27

Metal Gear Solid er et af de bedste spil der nogensinde er lavet. Det havde godt og intenst action, og en historie der var fantastik, og fuldstændig uhørt for et PS1 spil. Jeg er et af de mange der elsker dette spil, og jeg kan til enhver tid finde det frem og spille det igennem igen. Skaberne af Eternal Darkness, Silicon Knights har nu lavet Metal Gear Solid: The Twin Snakes, og det er kun på Gamecube. Men titelen er en smule misledene. Dette er ikke et nyt MGS spil, men derimod en remake af det højt elskede MGS på PS1. Remakes har jo været sådan op og ned, men Resident Evil remaken på Gamecube vidste os hvordan det skal gøres. Hvordan går det så her med Metal Gear Solid?

Historien er den samme. Du spiller som Solid Snake, tidligere Foxhound agent. Du bliver sendt til øen Shadow Moses, og skal hjælpe regeringen der står i lort til halsen. 8 af Foxhounds medlemmer har over taget Shadow Moses, taget 2 gisler, og fået kontrol over Metal Gear Rex, et atom våben/tank. De kræver et milliard beløb i penge, og resterne af den legendariske soldat Big Boss. Snakes mål: Redde de 2 gisler, destuere Metal Gear Rex, og dræbe Liquid Snake.

Sådan starter historien i MGS, men hvis du har spillet det orginale igennem, så ved du at der sker meget mere. Det er en af de bedste spil historier der længe er skrevet. Du bliver virklig slugt ind i dette univers, fordi udover der er så mange plot drejninger, som vil overaske og chockere, så bruger det også virkligheden, som at forklare virklige våben, og virklig forskning. Der er gjort meget ud af historien, og det er en du aldrig vil glemme.

Gameplayet har set sig lidt af en ændring. Du kan alt det du kunne i MGS2. Du kan hænge udover gælender, skyde i første person, gemme dig i skabe, lave rulle fald, bedøve fjender, stjæle ting fra dem, alt hvad du kunne i MGS2. Men desværre løber vi ind i problemer her. Det orginale design er der ikke blevet pillet ved, så alt er som du husker det. Alle banerne ser ud som de gjorde på PS1, og boss kampende er også de samme, og pga de nye gameplay muligheder, blive nogle sektioner og boss kampe faktisk ødelagt. I spillets første boss kamp, skal du dræbe en gut med en revolver. I den gamle PS1 version, skal du rende rundt om området, og skyde ham mens du løber. Her kan du bare stå stille og skyde ham et par gange i hovedet. Dette er en ud af mange øjeblikke der er ødelagt. Spillet er stadig sjovt, men udviklingen er gået galt.

Spillets styring er heller ikke så god. På PS2 er knapperne følsomme, men ikke her. Siger du med et våben, og slipper knappen, skyder du. Du skal i stedet hold X nede for at holde op med at sigte, også dereftre slippe A for ikke at skyde. Det føles også generalt meget klodset at spille, fordi knapperne sidder så mærkeligt på en Gamecube Pad, og der ikke er nok af dem. Det kan læres selvføldelig, men det tager tid at vende sig til.

Når man så endelig lærer styringen, og man er kommet sig over desgin fejlene, så er spillet faktisk sjovt. Det er sjovt at snige sig forbi fjender, distrahere dem med bøger, og bare dræbe dem. Bare en skam det tager så lang tid før man kan nyde det.

Spillet er også mega kort. Jeg ved ikke hvor lang tid en nybegynder er om det, men jeg gemmenførte det samme dag jeg købte spillet. Intet er ændret. Du kan spille igennem dette spil på samme måde som du gjorde på PS1. Man kan kalde det Metal Gear Solid: Very Easy Edition, for det er mega let. Du kan samle hunde tegn fra fjender, men du får ik noget for det. Der er boss battle, men heller ikke noget det. Alt i alt et meget kortlivet spil.

Grafikken er selvføldelig flot som altid. Gamecuben har nogle problemer med clipping og frame rate, men det er stadig en af de flotteste spil på Gamecuben. De lange forfilm er tilbage, og de er gode som altid. Denne gang har udviklerne dog gået efter matrix føelsen. Der ser fedt ud, men passer ik til Snake.

Lyden er den samme som i MGS2, så forvent de samme lydeffekter. De samme stemme skuespillere vender tilbage, og det må siges at være impornerne. Nogle af personerne har dog mistet deres accent, og det lyder ikke særlig fint...

Så det er Metal Gear Solid: The Twin Snakes. En masse desgin fejl, der ødelægger spillet, et meget kort eventyr, men til gengæld med en af de bedste historier nogensinde. Den vil holde dig kørerne, men selve spillet er en smule mislykket. Dette er en lektion i hvordan en remake ik skal laves.

Samlet karakter: 7.7/10
1
2