Deus Ex: Mankind Divided

Alright, så er tiden inde til at diskutere det nyeste Deus Ex-spil Mankind Divided. Et spil som jeg ivrigt har ventet siden det geniale Human Revolution tilbage i 2011 som har været indhyldet i mildest talt en ubehagelig mængde marketing BS fra Square Enix' side, her taler vi f.eks. om den afskyelige pre-order kampagne Augment Your Pre-Order hvor man ved forudbestilling kunne vælge mellem forskellige bonusser ordnet efter 5 forskellige tiers som gradvist ville blive låst op for efterhånden som flere og flere forudbestilte spillet.

Dette er ikke blot fornærmende i den forstand at det blev præsenteret som kunden der fik frihed til at vælge hvilke bonusser han/hun måtte ønske men det er jo klart for enhver med blot en anelse sund fornuft at man snarere valgte hvilke bonusser man måtte ofre. Den anden side af sagen er systemet indirekte opfordrede forbrugere til at opfordre hinanden til at også at forudbestille, eftersom det nu er i den forudbestillende kundes interesse at flest muligt forudbestiller.

Dette er en syg markedsføringsmetode og jeg finder den dybt forkastelig. Heldigvis gælder dette for hele internettet som uniformt fordømte praksissen og underlagde Square Enix tilstrækkeligt med pres til at de til sidst bukkede under og droppede det. Det er meget mærkværdigt at Square Enix har så lidt tillid til deres titlers kvalitet at de føler et behov for at søge at presse forbrugerne til at forudbestille på denne måde fordi kigger man på kvaliteten af selve spillet er den jo overhovedet ikke noget at rynke på snuden af.

Mankind Divided er essentielt Human Revolution 1.5 så hvis du var fan af det spil vil Mankind Divided bestemt også falde i din smag. Vi snakker om et første-persons aktionrollespil hvor du i rollen som superagenten Adam Jensen forsøger at afsløre Illuminati og måden du takler dine missioner på, ja den er faktisk helt op til dig selv.

Gameplayet er essentielt det samme som i Human Revolution hvilket vil sige du har noget snigeri, du har mulighed for at skyde dig igennem situationer, nogle gange kan du finde hemmelige smutveje eller snakke dig ud af konflikter og i modsætning til populære rollespil som The Witcher 3 og Fallout 4 så er de opgraderinger du køber gennem level ups faktisk med til at definere dine muligheder i gameplayet og gør faktisk en markant forskel på din spillestil.

Tag nu blot et tilfældigt scenarie hvor du har behov for at komme fra A til B. Du kan bare skyde alle vagterne og passere ubesværet, men måske du i stedet vil liste dig fra cover til cover eller snige dig gennem en ventilationsskakt. Måske er der en vej igennem kloaksystemet du kan bruge hvis ellers du har en gasmaskeopgradering til at beskytte dig mod giftgassen dernede. Eller hvad med at investere i en hoppeopgradering og klatre over tagene i stedet for? Har du lyst til at dræbe alle eller måske bare pacificere dem gennem take-downs eller er du ligesom jeg der foretrækker at opnå målet helt uden at forstyrre en eneste fjende overhovedet? Det kan du, og du bestemmer det helt selv. Det kan også være at du kan tilegne dig fordele overfor dine fjender eller låse op for endnu flere døre igennem spillets hacking mini-spil som vender tilbage fra Human Revolution. Det er et simpelt lille minispil som har fået et lille ansigtsløft i form af flere muligheder for at angribe den fjendtlige software og det føles stadigvæk nogenlunde så tilfredsstillende som det nok er menneskeligt muligt at lave et konstant gentaget minispil. Det er et minispil som måske er trivielt, men det føles alligevel som om man gennem hurtig tænkning er i stand til at hacke dig ind hurtigere hvilket kun er godt, da du ikke forsvinder fra universet bare fordi du hacker. Du kan nemlig sagtens blive opdaget mens du står og hacker, og dette kan være med til at skabe spændte situationer hvor du forsøger at hacke noget hurtigst muligt inden ham vagten vender sig om og ser dig.

En ting som man hyppigt har kritiseret Human Revolution for er at spillet var alt for rundhåndet i forhold til at belønne stealth metoden. Jeg kan rapportere at Ghost og Smooth Operator bonusserne (for henholdsvis at undgå opdagelse/alarmer) er her stadigvæk men de er nerfed i forhold til hvor meget de giver dig, mens at bonussen for at klare mål typisk er større. Der er stadig et bias overfor den ikke-drabelige stealthy fremgangsmåde men de har i hvertfald taget skridt for at spillere der foretrækker actionvejen måske ikke føler sig for snydt. Personligt mener jeg dog ikke at nogen har noget at klage over da jeg ved spillets gennemførelse havde hele 12 ubrugte levels og egentligt ikke synes der var noget jeg manglede.

Det er faktisk lidt af et problem i min optik, netop at spillet er for rundhåndet i forhold til praxis-kits som ens opgraderinger kaldes. Jeg vil argumentere for at spillet havde haft stærkere genspilningsværdi hvis man som spiller var tvunget til at binde sig til et specifikt build frem for blot den Jack of all Trades som du snildt kan blive i dette spil (såvel som det tidligere), særligt hvis du er omhyggelig med dine sidemissioner (mere herom senere).

Men ja, spillet belønner stadig stealth højere end action. Du får decideret flere points for at nedlægge vagter uden at dræbe dem. Men det er der vel egentligt ikke noget galt I? Du har stadig muligheden for at spille i fuldstændig action hvis du har lyst, men jeg synes at spillet udviser en vis selvindsigt ved at guide spillere i retning af snigeriet fordi spillet stadig ikke føles som et særligt fantastisk skydespil.

Det er glimrende stealth, men skydemekanikkerne føles bare ikke super godt og mange af fjenderne bliver til regulære bullet-sponges. Det er alright som et actionspil og jeg spillede en fjerdedel af mit første playthrough på denne måde men jeg vil klart anbefale at man holder sig til snigeriet da det er her at spillets design skinner klarest. Det er her man kommer til at værdsætte spillets helt igennem glimrende leveldesign som aldrig skuffer i forhold til at levere mange forskellige måder at nå fra A til B.

Skal vi ikke lige tage de sidemissioner også? Vist skal vi så. Der er tale om sidemissioner af den gode slags her, du ved den slags hvor det ikke blot er et spørgsmål om at plukke blomster og pløkke nogle dudes men som faktisk ikke blot har spændende historier men som ofte også kan løses på forskellige måder og virkeligt bidrager til den overordnede oplevelse.

Hvad angår det tekniske så er det gode gamle Nixxes der står for PC-porten og de har gjort et godt stykke arbejde i form af en port som byder på så godt som alle tænkelige indstillinger som man forventer og performancemæssigt oplever jeg kun småt med problemer. Jeg lå typisk på omkring 90fps ved 1080p med indstillinger på Very High men spillet lader til at have problemer med 'stuttering' når man render rundt i Hub-verdenen og frameraten falder i visse områder til omkring de 60 hvilket er en anelse skuffende men til at leve med kvaliteten af den generelle oplevelse taget i betragtning. Det er jo netop et krævende spil fordi at det er super flot, jeg sværger, hvis det eneste jeg skal ofre for at opleve Prags gader i nattens mørke under tung regn og karakteristiske røde og blå lys fra politibiler lyse gaderne op, er at motoren hoster lidt i ny og næ så overlever jeg nok lige, men jeg bliver nødt til at nævne det og jeg håber da sandelig at de får styr på det snarest.

Loadetider? Meget korte, vi snakker omkring 5 sekunder i hubben og endnu mindre i selveste missioner. Fint, fint. Lydsiden er også af en ganske fin standard med et godt soundtrack og solidt stemmearbejde. Elias Toufexis vender tilbage i rollen som Adam Jensen og har som altid et imponerende talent for at sælge mig på præmissen om en mand der aldrig bad om det her. Hvis jeg skal nævne en enkelt klage, så vil det være at David Sarif har fået en ny skuespiller og det skulle han simpelthen ikke have haft, jeg fatter ikke hvorfor de her firmaer gør det, jeg mener seriøst: Kan de ikke forstå at når en figur har en stemmeskuespiller så kommer man til at knytte den stemme til figuren. Hvis så figuren dukker op i 2'eren og lyder fuldstændig anderledes så føles det meget forkert. Det er ikke et super vigtigt klagepunkt men det er lidt ærgerligt. Jeg foretrækker bestemt den gamle.

Og det samme kan siges om hele produktet hvis jeg skal være ærlig, for spillet har et stort problem i min optik. Da Human Revolution blev udviklet var man bestemt ikke sikker på at der skulle komme nogen fortsættelse og spillet fik som resultat deraf lov til at være en historie med en begyndelse, et midtpunkt og en afslutning som kan stå på egne ben som en fortælling. Det samme kan ikke siges om Mankind Divided som slutter afsindigt brat. Du ser det ikke komme, du har lige taget hul på historien og skal til at finde nogle svar og så slutter det ligesom bare. Intet lod til at indikere at dette var den sidste mission, du har bare en cutscene og så popper der pludselig en besked op om at du har unlocked New Game+ og så er der ellers rulletekster. Uskippelige rulletekster.

Det er klart og tydeligt at der har været nogle pengemænd hos Square som synes at vi da lige kunne stoppe her og bede spillerne om spændt at følge med i næste afsnit af Deus Ex men i modsætning til trilogier som Mass Effect som faktisk forstår at slutte på et værdigt klimaks sidder du blot med følelsen af "var det alt?"

Spillet føles ikke færdigt, som om det er blevet Divided om man vil for at der kunne være materiale til en fortsættelse. Det er super ærgerligt fordi spillet er rigtigt godt mens det varer så at det ikke kunne få lov til at få en ordentlig afslutning ligesom sin forgænger er trist. Spillet er meget kort hvis man udelukkende holder sig til hovedhistorien, så det kan bestemt anbefales at man tager alle de sidemissioner man støder på.

Til konklusion må jeg sige at Deus Ex: Mankind Divided er et hammer godt spil og at der ligger rigeligt med hyggelige timer til folk der vilde med stealth i produktet, men er du mere til actionruten bliver du måske lidt skuffet over at de stadig ikke har gjort selveste gunplayet rigtigt godt endnu. Det er også beklageligt at spillets narrativ føles så ukomplet så derfor kan jeg ikke give det 9 eller 10-tal jeg havde håbet på det ville være værd.

Jeg har som nævnt gennemført spillet to gange nu. Min første gang såvel som en ekstra gang igennem New Game+ med fokus på at få achievements for at undgå at dræbe/aktivere alarmer og jeg er spændt på at komme i gang igen efter et par måneder for at se om jeg kan knække spillet uden at dræbe, uden at blive set, uden at slå nogen bevidstløs og uden at opgradere Jensen en eneste gang!

Og skulle det ikke være nok så er der også ganske nydeligt navngiven Permadeath mode. Ja, som sagt så er der meget replay value og jeg tror jeg rambler nu. Var det ikke meningen jeg skulle have konkluderet tidligere? Tror bare jeg stopper her så, tak fordi du læste. Håber vi mødes igen næste gang når jeg taler om Dark Souls III - ikke top aktuelt måske... men alligevel!

Samlet karakter: 8/10
1
2