Call of Duty: Advanced Warfare

Skrevet af: Nike   2016-06-21

Endnu et år, endnu et Call of Duty... Ja, ti stille, jeg er lidt sent ude. Sådan ca. et år og syv måneder for sent. Men ærligt, jeg er egentlig hoppet af COD vognen. Hvis ikke det var for GameReactors Black Ops III turnering, havde jeg nok aldrig fået prøvet det. Men nuvel, jeg var trods alt lidt for nysgerrig til at holde mig helt væk. Advanced Warfare er heldigvis ret billigt disse dage, så det har da lige fået en tur. Og ja, jeg er sikker på at du aldrig har ytret dig selvmodsigende, eller sagt dig selv imod.

Nej, Advanced Warfare er ikke et elendigt spil. Ja, det er bedre end Ghosts. Men nej, jeg er ikke imponeret. Advanced Warfare er mere af det samme, tilsat en dosis af Titanfall. Det er sandt, at den nye mobilitet tilføjer lidt til gameplayet, i form af en udvidelse af områderne og ændrer flowet af kampene til en vis grad. Det er en ændring mod det bedre, men det er bare ikke nok. Og på de højere sværhedsgrader i kampagnen tilføjer det absolut intet, da forsøg på udnyttelse af den nye mobilitet resulterer i dødsfald.

I led med dette, har man nu også en dragt der kan opgraderes, ved at udføre specifikke udfordringer. Fin idé, men udfordringerne føles lidt halvhjertet. Antal drab, antal hovedskud, antal granat drab og indsamlet intel. Det er ikke ting, der får dig til at ændre måden at spille på, det betyder bare at du bliver belønnet for de ting du alligevel ville udføre. Ak ja, det gør da gameplayet lidt mere belønnende.

Opgraderingerne er bare ikke specielt brugbare. Bortset fra øget kapacitet af grenater, og mulighed for at bruge sine kræfter et par ekstra gange, er forskellen ret svær at mærke. Jeg kunne i hvert fald ikke mærke, at recoil var blevet bedre, eller at jeg havde fået mere liv.

Ja, jeg nævnte også nye krafter. Afhængig af hvad slags dragt man har på, kan man f.eks. gå i slow motion, bruge et bærbart skjold, helbrede dig selv hurtigere eller disorientere fjender omkring dig. Bortset fra skjoldet, så er det nogle ret nyttige egenskaber, men hvis du tror at de åbner gameplayet noget mere, så tager du fejl. Du kan nemlig ikke frit vælge hvilken dragt du vil bruge, til den givende mission. Det afgør spillet for dig, hvilket i mine øjne fjerner lidt pointen. Måske for at undgå, at folk konstant udnytter den med slow motion. Men det gør alligevel ingen forskel, jeg klarede mig fint igennem spillet på Hardened, ved minimal brug af disse kræfter.

Og ja, vi kan lige så godt tage hul på kampagnen. For det meste, er det den samme lineære affære som stort set alle COD spil tilbyder. Du går fra A til B, hvor en computer styret kammerart fortæller dig hvornår du skal trække vejret. Dette er i sig selv ikke noget nyt, men det synes alligevel værre her. Et godt eksempel er en båd jagt, hvor man til tider skal dykke for at undgå missiler. Til trods for at der dukker en missil advarsel op på skærmen, føler din kammerart alligevel for at råbe det til dig hver gang. Kampagnen giver generelt en forlystelses parks følelse. Du er her ikke for at leve dig ind i din karakter eller situationerne, men blot for at blive guidet igennem den ene action sekvens efter den anden.

For dog at være fair, så har kampagnen faktisk en række mindeværdige øjeblikke, der faktisk står som nogle af seriens bedste. Især de sidste par baner er gode, hvor især en af dem for alvor overraskede mig.

Historien er også mere sammenhængende end tidligere spil, men den er desværre ret kedelig. Du arbejder for et privat militær firma, der tjener penge på død og ødelæggelse. Du har sikkert allerede regnet handlingen ud, så lad mig bare sige at spillet har en af de mest desperate forsøg, på at sætte sig op til en fortsættelse.

Hvad der dog hjælper, er Kevin Spacey. Han spiller lederen af firmaet, og både hans dialog og skuespil er lækkert. Man kan ikke andet, end at nyde mandens tilstedeværelse. Også selvom historien kun giver ham klichéer. Dog kommer han alligevel med nogle farligt gode argumenter for sin ageren.

Det samme kan dog ikke siges om hovedpersonen. Til trods for, at man har hyret Troy Baker til denne rolle, så dukker han kun op i mellemsekvenserne. Jo jo, man spiller da som ham, men han taler kun i mellemsekvenserne. Under gameplay, er han lige så stille som en mimer med halsbetændelse. Det virker lidt som om, at udviklerne bevidst har gjort alt hvad de kunne, for at distancere en så langt væk fra følelser og karakter udvikling, som overhovedet muligt. Mission accomplished.

Det hjælper selvfølgelig heller ikke, at det er en udmattende kampagne. Niveauet er hele tiden oppe på 11, hvor det er hastigt fra den ene action sekvens til den anden. Man får aldrig lov til at slappe af, og det virker som om, bortset fra spillets anden mission, at nærmest alt der ikke har noget med action at gøre, er skåret væk af frygt for at spillerende ville kede sig. Dette gælder selvfølgelig også med karakter udviklingen. Igen, dette er ikke noget man skal leve sig ind i eller føle med, det er en forlystelsespark.

Man kan naturligvis ikke snakke COD, uden at snakke multiplayer. Den nye mobilitet gør faktisk en fin ændring online, hvor kampene pludselig er blevet meget hurtigere og intense. Det er ikke helt nok til at ændre spillet markant, men der gør i hvert fald delen lidt mere frisk. Det hjælper ligeledes også, at belønninger kommer hurtigere til en. Det er det samme COD multiplayer, der stadig trænger til gevaldig omgang friske idéer, men her kommer vi i det mindste tættere på.

Spillet har også en co-up horde mode, men her er der ikke så meget at komme efter. Det er set før, og mangler kreativitet fra zombies i Black Ops.

Man kan dog ikke benægte spillets grafik, der til tider faktisk er ret flot. Nogle omgivelser er ret pæne at se på, og især mellemsekvenserne kan få en til at tvivle på, hvorvidt man ser på computer animation eller virkelige mennesker. Naturligvis koblet sammen med lækre 60 billeder i sekundet.

Dog kan spillets omgivelser ikke flygte fra en følelse af nødvendighed. Der er variation, men det føles mere som gjort af tvang, fremfor kreative idéer. Man har set disse omgivelser en million gange i andre skydespil, hvor der ikke rigtig er noget der skiller sig ud.

Advanced Warfare gør i sidste ende ikke nok for at fremme serien. De få nye idéer får aldrig lov til at udfolde sig, men bliver blot presset ind i en eksisterende struktur, som der åbenbart aldrig må ændres ved. Det er bedre end Ghosts, og langt fra et dårligt spil, men man går ikke rigtig glip af noget, hvis man springer over.

Samlet karakter: 6/10
1
2