God of War (2005)

Skrevet af: GTY   2016-06-18

Dig

Jeg ser hvordan de græske soldater bliver slagtet af hydraen der hurtigt og effektivt flår dem fra hinanden, dette er starten på mit eventyr som den spartanske arrige Kratos.

God of War er titlen, på dette actionpræget spil som tager dig ud på en rejse i den græske mytologi.

Uden at afsløre for meget af historien, tager historien sit udgangspunkt i vores hovedpersons fortid hvor Kratos som hærfører for den spartanske hær, erobrer og slagter sig hæder til sig selv og sin familie. Under et slag bliver Kratos besejret og beder til Ares om assistance til at slå fjenden. Han lover Ares at hans liv er hans, hvor Ares herefter giver ham Chaos Blades som gør Kratos uovervindelig. Herefter bliver hans sendt på Ares togter og bliver lokket i en uheldig fælde, som gør at han vil have hævn, hævn over The God of War.

God of War byder ikke decideret på plottwist, men giver et spændende og interessant spin på den græske mytologi med en god historie, om hvordan en enkelt mand får guddommelige kræfter og vil nedkæmpe krigsguden. Under selve spillet bliver man nærmest kastet rundt til velkendte dele af den græske mytologi, hvor man både møder kendte monstre som Minotaure, Kykloper og Gorgoner, bare for at nævne nogle få, men klart de sjoveste at kæmpe imod med det innovative kampsystem som jeg med sikkerhed vender tilbage til. Og karakterer/guder som Zeus, Hades, Poseidon og Kronos. Disse karakter gør historien mere levende og hjælper Kratos igennem spillet ved at give ham Abillities som f.eks. skyde med Lyn eller Medusas Blik, som forvandler fjender til sten.

Og det er her God of War virkelig skinner igennem og gør spil oplevelsen hektisk og interessant. Kampsystemet, det er det bedste Hack Slash koncept jeg har set tilbage i 2005, og med hurtige og varierende klik på henholdsvis sqaure og triangle knapperne, ender man til sidst med en løsning på deres lidelser, nemlig Circle knappen der starter et Quick-time event, som hvis man trykker på de viste knapper hurtigt nok, vil sende dine fjender i døden med tilfredshed. Dette kampsystem lyder som det bare handler om at trykke så hurtigt man kan på nogle knapper, men NEJ. Du lærer tidsnok at forskellige større fjender tager større skade af forskellige combis, så det er en god ide at prøve sig frem med forskellige moves. Og det er her God of war formår at imponere. Du føler aldrig at du ender i de samme kampe da du både får kraftigere våben og Abillities som hjælper dig med at nyde kampsystemet.
Præsentationen spiller selvfølgelig også en vigtig rolle.
Nu snakker vi jo 2005 men stadig imponerer grafikken, kampene går hurtige, nogle gange trækker de lidt ud, og animationerne formår aldrig at halte, Kratos' arrige udtryk og næsten Batfleck agtige krop kunne ikke være mere detaljeret. Udover dette, er fjender virkelige detaljeret, og når et Quick-time event ender succesfuldt, sidder du bare med en følelse af at dette jo ikke kan blive bedre.
Men det kan det. For udover vores helt og fjenderne blandet med god historie, bliver du smidt ud i den græske natur af arkitektur, aldrig har et liniært spil set så smukt ud. Ja det er meget liniært og du kan ikke integrere med strukturerne, men dette føler du aldrig at du får behov for, for du vil gerne se hvem den næste fjende er og hvor dette fører vores helt hen.
Men lad os slutte af med det som for mig var den afgørende grund til at det fangede mig tilbage i 2005. Boskampene er simpelthen det bedste element i spillet, og ja, mange af de større fjender vil føles som minibosser, men det er først når healtbareren for en boss kommer op og du ser størrelsen på bæstet føler du bare wow, at du så også efter kampen, hvor du både skal tænke og undvige i store mængder, sidder totalt overvældet af en følelse om at dette spil fortjener 10/10 for sin interessante historie, innovative kampsystem og insane Boss-fight, er du ikke i tvivl. God of WAR er det bedste spil til PS2 i 2005

Brugeranmeldelser9
Samlet karakter: 9.3/10
1