Dansk
BRUGERANMELDELSE

The Division

Skrevet af: Nike   2016-05-03

Tid til Ubisoft maskinen igen. Jeg er altid varsom, når Ubisoft starter en ny serie, fordi de er for det meste altid undervældende. Assassin's Creed 1 og Watch Dogs er eksempler, hvor der er stærke idéer men mangelfuld udførelse. Ligeledes hjælper det heller ikke, at de nærmest altid holder sig til den samme open world formular, hvor verdnerne er store og proppet med nærmest endeløse mængder side missioner, og samle objekter. Side missioner der hurtigt bliver ensformige, og samle objekter der sjældent har mere betydning, end blot et trophy/achievement.

Sådan er det også i The Division, med en lang række missioner der oftest handler om, at forsvare sig fra den ene bølge fjender efter den anden. Ligeledes ca. 293 samle objekter. Men alligevel er jeg lidt mere positiv over deres tilstedeværelse. Spillets mekanikker er gode, og de 293 samle objekter er for engangs skyld meget interessante, der tilføjer en masse gode ting til baggrunds historien.

Du spiller som en agent, som del af en enhed kaldt The Division. Almindelige mennesker, der i hemmelighed er agenter, som kan tilkaldes af den amerikanske regering hvis det bliver nødvendigt. Dette er tilfældet i New York, hvor en farligere variant af kopper (Smallpox på engelsk) er i udbrud, hvilket har fået byen til fuldstændig at kollapse. Folk dræber og stjæler til højre og venstre, hvor militærets indsats har været en fiasko. Det er derfor op til dig, at skabe stabilitet i byen igen, ved at dræbe de tre bander der har overtaget byen.

Selve hovedhistorien er ikke meget værd, og man kan let fornemme at udviklerne ikke har haft den store interesse i at fortælle en spændende historie. Dog er baggrunds historien utrolig interessant, hvor de tilføjer en masse personlige historier og giver et skræmmende realistisk billede af et samfund, der pludseligt helt kollapser.

Dette fokus bliver givet videre til selve New York, der også giver et realistisk og til tider skræmmende indtryk. Biler og lejligheder er efterladt, fjender findes om nærmest hvert hjørne, og mængden af ligposer er nærmest endeløs. Spillet kan være en smule tung omkring det, men det er et forfærdeligt sted, der også er spændende at udforske.

Dog er der en kæmpe kontrast mellem den verden som The Division skaber, og det spil man rent faktisk spiller. Det er et rollespil, med stort fokus på levels, damage per second (DPS), og fokus på konstant at skaffe nyt og bedre udstyr. Et loot-em-up, hvis jeg selv skal beskrive det. Dette fører til et kraftigt dyk i realismen, hvor mange fjender er kugle svampe, der kræver adskillige magasiner at dræbe, uden det rigtige udstyr.

Det er en iøjefaldende kontrast, men det er bedst blot at acceptere det, og leve med det. Man må erkende, at historie og gameplayet eksister på hvert sit niveau. Dette kan sagtens lade sig gøre, fordi til min store overraskelse, er gameplayet netop rigtig godt.

Hvad der holder det hele sammen, er skarpe mekanikker (ikke perfekte, men skarpe). Dække systemet er let at bruge, hvor især at skifte fra et dække til andet er let og smertefrit, samt en god fordel. Skyderiet føles tilpas kraftfuldt, og udforskningen er rigtig godt. Det er dog især loot søgen, der for alvor gør spillet godt. Imodsætning til f.eks. Destiny, falder nyt udstyr i raskt tempo, hvor man ofte finder gode opdateringer til sig selv. Det sker ofte nok, til at det godt kan blive vanedannende, i forhold til Destiny der kan være ret strid. Man er desuden også helt fri for at skulle identificere udstyr, og opgraderingerne er til at mærke.

Ligeledes har spillet et stærkt fokus på samarbejde. Alt kan klares solo, men der er matchmaking til alle missioner i spillet, der også er let og smertefrit at bruge. Spillet er sjovt solo, men co-up tilføjer nye taktiske dimensioner, der føles virkelig belønnende når tingene forløber efter planen. Det er en af de bedste co-up oplevelser jeg har haft længe, imodsætning til Destiny der gerne vil gøre livet besværligt for dem af os, der har et liv.

Side missionerne er som sagt ensformige, men de klarer sig pga. det gode gameplay. Dog må Ubisoft godt være lidt mere kreative, da det stadig er irriterende at spille den samme missions type for 50'ene gang. Dog er historie missionerne stærke, der alle har stærkt design og føles belønnende. Især i co-up.

Vejen til level 30 kan være ensformigt, men det er en lang og belønnende rejse. Det tog mig ca. 30 timer at nå level 30, og et par timer yderligere for at samle alt ind. Derefter er det tid til spillets endgame. Her kan man genspille historie missioner på højere sværhedsgrader, der giver stærkere udstyr og Phoenix Credits, der bruges til at købe udstyr.

Men det mest interessante er spillets Dark Zone: fem områder der er fyldt med elite fjender der slår hårdt, hvor udstyret er af bedre kvalitet. Man kan dog kun have et stærkt begrænset antal af ting med sig, og for at beholde dem skal man tilkalde en helikopter, der kan fragte tingene ud. Her bliver det for alvor interessant, fordi man møder også andre spillere. Spillere, der sagtens kan dræbe dig og tage dine ting. Dette lærte jeg på den hårde måde, hvor jeg blev udsat for et baghold af tre spillere, imens jeg fragtede mine ting til helikopteren, hvilket blev forgæves.

Det er en meget interessant mekanik, og tilføjer en hidtil uset fornemmelse af spænding. Pludselig bliver det en intens oplevelse at møde andre spillere, hvor man ikke kan vide sig sikker på om de vil hjælpe dig, eller dræbe dig. Og især hvis man møder grupper af spillere.

Dog er balancen lidt ujævn. De fleste Rogue spillere jeg har mødt, er latterligt stærke, hvor jeg ofte ikke havde en chance for at gøre modstand. Godt nok bliver de markeret på kortet, men man skal være ret stærk og have en gruppe med sig, hvis man vil jagte Rogue spillere.

Zonen mangler desuden indhold. Det er et stort grind område, uden missioner eller aktiviteter. Man løber blot endeløst rundt, dræber fjender/spillere og fragter udstyr væk. P.t. er dette spillets eneste rigtige mulighed for et endgame, men dette vil med tiden blive løst af både betalte og gratis opdateringer (hvor den første falder i denne måned, og introducerer noget i stil med Destiny's raids).

Et andet irritations moment, er at ligesom Destiny, skal man konstant have en internet forbindelse, selvom hvis man spiller alene. Heldigvis har forbindelsen været meget konsistent, men alt dette er lige meget hvad man selv har dårligt internet.

Det positive ved dette er dog, at udviklerne så hurtigere kan gå ind og rette fejl og justere, hvor udviklerne indtil videre har været overraskende lydhøre og hurtige til at rette op på tingene. Deres respons tid er dejligt, især i forhold til hvor langsomme Bungie er med Destiny, hvor det ofte kan tage flere måneder. Dog lider spillet lidt af det samme problem, med at enhver patch tilføjer nye problemer, men Ubisoft arbejder altid hårdt, på at rette dem.

Dog kan det stadig konkluderes, at The Division er et ret godt spil. Gameplayet er veldesignet og ret vanedannende. Så meget, at man godt kan leve med ensformige missioner og manglen på en interessant hoved historie (dog plus point til samle objekterne). Ubisoft har normalt svært ved at starte nye serier op, men her er det gået ret godt, trods den efterhånden slidte Ubisoft formular. Men når dagen er omme, er The Division et ret godt spil.

PER 3. MAJ: På nuværende tidspunkt, har spillet fået en opdatering, der tilføjer et nyt Gear Score system, der minder om light levels i Destiny (et sekundært level system, efter man rammer level 30, styret af det udstyr man finder), assignments der indeholder små opgaver, supply drops i Dark Zone, der har massiv beskyttelse men gode belønninger, og til sidst en Incursion. En svær, horde agtig bane.

Til gengæld har spillet siden da fået en del problemer. Crafting systemet er blevet forlænget, da crafting nu kræver flere materialer end før. Desuden er der en lang række exploits, der nærmest har ødelagt Incursionen, hvor man ofte bliver smidt ud af sin gruppe, hvis man ikke benytter sig af den. Denne exploit har ført til så mange problemer, at spiller balancen er sindssyg skæv. Ubisoft er på sagen, men indtil videre kan nybegyndere have en sindssyg hård start.

Dette fører til, at spillet lige nu er 7/10 værd, men hvis Ubisoft snart får rettet problemerne, er vi tilbage på den oprindelige karakter, 9/10.

Samlet karakter: 7.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10