Batman: Arkham Knight

Be the Batman lyder det. Er det fjerde eller femte gang nu? Vi har været Batman tilbage første gang i Arkham Asylum hvor spillet fangede mange ind ved at være et eksempel på hvordan et licenseret spil ikke bare kan være godt men rigtig godt. En fornuftig blanding af stealth og kamp med en okay historie til at snøre det hele sammen. Dette spil blev betragtet af de fleste som en sand superhelteperle og et af de måske bedste superheltespil til dato. Det skulle selvfølgelig have en fortsættelse som blev Arkham City der udvidede spillet til en mere sandkasse agtig setting med et plot som gav bjælde mening men stadig nok til at give kontekst til at give battebank. Essentielt mere af det samme men på en større skala og mere raffineret med nye fjendetyper og hele svineriet. Så begynte de så på Arkham Malkning med spil som det der Blackgate-stads på de håndholdte systemer, Arkham Origins aka Arkham Rehash fremstillet af andre udviklere der tydeligt ikke anede hvad de lavede og udgav et spil meget fattigt på kreativitet hvor det eneste gode var frugten af de andre udvikleres arbejde og bugs var at finde i massevis som de ikke gad fikse fordi de havde for travlt med at udvikle DLC. Ad for den.

Sidste år havde vi så Arkham Mordor som essentielt var det samme spil, bare uden predator-sektioner, et latterligt og i sidste ende ubetydeligt gimmick og sat i Ringenes Herre universet. Det fungerer og det er da sjovt nok men det når ikke op på højde med de første to spil. Nu står vi så ved Arkham Knight. Jeg er ked at Jim Sterling er kommet mig i forkøbet med Arkham Shite så vi må vel nøjes med Arkham Knight eller måske noget så kreativt som Arkham City 1.8

Lad os slå en ting fast. Spillet er udmærket underholdning hvis du ikke har spillet spil som dette før, men jeg går kraftigt ud fra at de fleste har spillet de tidligere Arkham spil og hvis ikke de har gjort det, vil jeg kraftigt anbefale at de gør det i stedet for dette spil for lad os være ærlige... jeg tror der er blevet kogt nok suppe på dette ben.

Spillet fungerer som de sidste mange Batman spil som en kombination et robust kampsystem og stealth scenarier hvor du ved hjælp af kreative gadgets skal forsøge at nedlægge bevæbnede fjender. Problemet er der er langt imellem de nye tiltag og de fleste af disse tiltag er ikke reelt nye idéer men bare modificerede udgaver af idéer fra de tidligere spil. Du for for eksempel en dims der kan snyde fjender til at bevæge sig til specifikke steder ved at bruge en forfalskning af f.eks. Two-Face's stemme til at give dem ordrer... Det lyder kreativt men det er jo egentligt bare en upgraderet Sonic Baterang. Det samme gælder i kampene hvor det eneste der rigtigt er sket er at vi har fået medics ind som skal nedlægges først da de ellers vil genoplive faldne fjender og sætte strøm til dem således at du tager skade hvis du angriber dem... Det er velkomment men det er meget lidt det egentligt tilføjer.

Spillet er tilfredsstillende at spille et i et vist omfang men sværhedsgraden er meget svag. Selv på Hard er de fleste kampe en joke og udfordringen gøres endnu mindre takket være et håndholdene system der her været der siden seriens begyndelse hvor spillet telegraferer med meget tydelige symboler over fjendernes hoved at "du bliver angrebet nu, tryk trekant for at undgå at blive ramt"
Det gør spillet trivielt fordi man ikke rigtig behøver at være opmærksom på kampen og du har ingen måde at slå det fra før New Game + hvor de præsenterer den manglende fare indikator som en højere sværhedsgrad der hedder Knightmare. Det burde dog ikke være nødvendigt at nå igennem til New Game plus for at få spillet til at tage spilleren alvorligt dog. Fareindikatoren burde være en mulighed du kan vælge til ude i menuen hvis du er ny og har brug for støttehjul. Det burde ikke være på by default og så slet ikke uden muligheden for at slå det fra, lad være med at betragte jeres publikum som inkompetente please. For øvrigt skal det nævnes at mens de første to Arkham spil havde en New Game+ som lader dig spille spillet igennem igen med fjendeplaceringer og til tider boss kampe ændret med henblik på højere sværhedsgrad og dermed et sjovere spil. Dette er ikke tilfældet her. Det eneste de gør er at fjerne fareindikatoren.

Spillet bliver dog værre endnu. For at undgå at blive klandret for ikke at tilføje nok nyt har de bidraget med to nye elementer. Muligheden for at kæmpe side om side med Nightwing, Robin eller Catwoman og så selvfølgelig Batmobilen. Batmobilen er for første gang i serien et værktøj man kan (og skal) anvende og desværre så udgør denne en alt for stor del af spillet. Batmobilen bruges til kamp og kørsel men problemet er bare at alt man foretager sig med den føltes som spild af tid. De få puzzles der er med den føles banale og kampene med den er meget sjældent specielt spændende og underholdende. Den bruges også til mange af spillets bosser hvilket med andre ord betyder at jeg må give spillet minus-points for dårlige bosser. Ingen Mister Freeze denne gang. Kun overflødighed.

Jeg kunne sikkert gå mere i dybden med Batmobilen og hvorfor den ikke burde have været så stor en del af spillet men det behøves nok ikke for stort set alle er enige med mig på dette punkt. Hvad er der ellers i spillet? Der er en åben verden af en rimelig størrelse fyldt med sidemissioner. Lad os tale lidt om dem.

Spillet har en masse sidemissioner og for at få den rigtige slutning skal du gennemføre dem alle sammen. Disse sidemissioner er MEGA kedelige og det er lidt den der typiske sandbox approach ala Assassin's Creed, Witcher etc. hvor vi har en masse indhold men nærmest intet af det byder på betydningsfuld gameplay. Så hvorfor overhovedet have det? Ja, jeg vil give spil minuspoints for optional indhold. Jeg synes det er bedre at vurdere hele spillet i stedet for bare at arbitrært at se bort fra de dele af spillet jeg ikke gad (fordi det var noget forbandet skrald)

Så okay... Der er nogle brandmænd der skal reddes. Det tilføjer bare flere nemme kampe man skal igennem. Havde der været udfordring kunne jeg forstå det men det er der ikke. Fail. Så er der noget med Two-face der plyndrer banker som basically er dig der laver tre predator kampe mere. Færdig. Der er noget med the Penguin hvilket er dig der skal på kedelig vis følge efter den samme forbistrede isbil godt 5 gange og så er der en masse landminer der skal desarmeres med batmobilen hvilket betyder endnu flere banale tankkampe og der er en milits der har opsat kontrolpunkter rundt om i byen så det er basically bare brandmandsquesten om igen.
Der er en mission hvor du skal identificere lig hængt op på makaber vis rundt om i Gotham af en seriemorder men det bliver ikke til mere end bare en interaktiv film hvor du bruger batman's detective vision til ikke rigtigt at foretage dig noget konstruktivt, men bare at skanne et lig efter triggeren til næste bid af dialog.

Hvad med The Riddler som vender tilbage for at fylde byen op med over 240 riddler trofæer der skal samles. Meget få af disse trofæer er faktiske puzzles og derfor er det mere en "gå herover, gør et eller andet, tag dit trofæ og så videre til næste punkt på kortet. Igen... hvorfor? Hvorfor alt dette filler gameplay? Hvem synes det er sjovt? Og hvorfor er disse mennesker et symbol på hvad der er galt med gaming?

Man kan argumentere for at alt dette bare er bonusindhold som frit kan ignoreres men som jeg har nævnt tidligere så synes jeg ikke at bonusindhold er en undskyldning for dovent fyld. Bonus indhold har potentiale til at indeholde noget af det bedste gameplay et spil har at byde på men for det meste er der ikke lagt tilfredsstillende flid i at gøre det godt. Det synes jeg ikke bare man skal ignorere. Når de har valgt at putte ekstra indhold ind så bør de også lave kvalitetsindhold som er værd at spille og jeg synes at anmeldelser bør nævne det i stedet for bare at cherry picke' de dele af spillet de godt kan lide.

I det mindste så er spillet da udgivet i en teknisk stabil tilstand på PS4 og Xbox One. På PC derimod er det i en helt uacceptabel stand lige nu og er derfor trukket tilbage fra Steam. På konsol kører det dog med en framerate på 30 hvorpå den pånær batmobilen formår at holde sig pænt omkring de 30. Man kan leve med det men det burde være standarden at have stabil 60fps i spil uanset om det er konsol eller PC og udviklere burde droppe deres fokus på flot grafik hvis det skal komme på bekostning af en anstændig billedhastighed. Implementer evt. en option til at køre spillet på lavere settings med 60fps hvis nødvendigt.

Historien i spillet... det er et dumt plot som mest af alt tjener som en undskyldning for battebank. Det kan accepteres men der er en del huller i det som med mange andre spilhistorier. Det gør dog ikke så meget hvis man synes om gameplayet som ikke er rædselsfuldt. Det er faktisk sjovt, men det gør bare ikke nok nyt for en veteran af spillet og der er et væmmeligt fokus på kvantitet frem for kvalitet.

Derfor må jeg med et skuffet suk som en fan af serien udstede et 5-tal. Hvis du er ny til serien kan du lige 2 points oveni men stadig ville jeg anbefale de første to spil i stedet da de stadig er bedre og billigere

Plus: Stadig solidt kampsystem og sjove predator sektioner.
Minus: For lidt nyt for en veteran, for lav sværhedsgrad, New Game plus er dårligt implementeret, for dårligt ekstra indhold som tilmed er krævet for den bedste slutning, Batmobilen er ringe innovation.

Samlet karakter: 6.7/10
1
2