Resident Evil: Umbrella Chronicles

Skrevet af: Nike   2008-03-09

Vi kan alle sammen huske, at i de gamle Resident
Evil spil var det onde firma Umbrella skyld i alt ondt. Vi kan alle sammen også huske da vi startede Resident Evil 4 op, og vi hørte at Umbrella ikke længere fandtes, fordi de mistede penge efter Raccoon City. Men vi har aldrig sådan helt rigtigt fået at vide hvordan, og hvornår det skete. Det vil Umbrella Chronicles forklare, sammen med andre ting fra serien. Det siger jo sig selv at fans af serien vil kunne bruge dette spil til meget, men det kræver jo ligesom også et godt gameplay for man kan beslutte sig om det er noget værd.

Som sagt fortæller spillet om Umbrellas fald fra tronen, men det forklarer også om Umbrellas fortid. De hele bliver forklaret gennem 4 kaptieler. De 3 første kaptieler er faktisk bare en kort og hurtig genfortælling af henholdsvis Resident Evil Zero, Resident Evil 1, og Resident Evil 3. Du spiller som de samme personer i de baner, som du gjorde i de opringelige, og kommer igennem nogle af de samme omgivelser. Men som sagt det er en kort og hurtig gennemgang, da en masse begivenheder og personer mangler. Som f.eks. i RE1 delen mangler Barry, og i RE3 delen er Carlos den eneste fra Umbrellas special styrke.

Da man så endelig når det fjerde kapitel, kommer vi til noget helt nyt. Ny videre bygget historie, helt ny bane, og begivenheder, og endda en ny person, kaldet Sergi. Spillets mellemsekvenser forklarer om Umbrella, og hvad der ellers skete i de gamle spil, og det bliver alt sammen fortalt af Albert Wresker, som er manden der ved alt, så vi får endelig at vide hvad han lavede bag scenerne i de gamlespil. Andre dele bliver fortalt mellen filer man skal samle på under spillet.

Det hele er dog ikke perfekt. Vi mangler 3 spil i serien. Resident Evil 2, Resident Evil: Code Veronica, og Resident Evil 4, og da disse 3 spil er nogle af de bedste i serien giver det ik mening hvorfor vi ikke får noget at vide om dem.

Gameplayet skulle til at starte med, have været ligesom Reident Evil 4, men Capcom valgte i stedet noget helt andet. Umbrella Chronices er et lyspistols spil, i stil med House Of The Dead. Du starter på et punkt af banen, og skal til slutningen af banen. Din person bevæger sig automatisk, og det eneste du skal bekymre dig om, er at bevæge dit sigte korn, og skyde på alt der bevæger sig. Du starter med at være oppe imod zombier, men du kommer også til at møde andre fjender, som hunters, hunde, edderkopper, og mere. Der er også en række boss kampe, og næsten alle baner ender med en boss. Alle fjender har et svagheds punkt, der dræber dem i et skud, og tager en masse liv fra bosserne. Disse svagheds punkter kan være svære at ramme, fordi man skal virklig være præcis. Som f.eks. på zombier vil man tro at svagheds punktet er i hovedet. Det er det nu også, men det ser ud til at ligge præcis der på lijnen mellem panden og håret. Det gør det svært at ramme dem, men det giver spillet udfordring.

Under spillet er der en masse genstande der kan skydes i smadder, og de indeholder som regel ting der kan hjælpe dig. Ammunition, nye våben, helbreds ting, og filer der forklarer noget om spillets historie. Efter en bane tjener du stjerner, der kan bruges til at opgradere dine våben, så de bliver stærkere og bedre. Der er ik så meget dybte i det, men det er fint nok.

Spillets styring er simpel, men alligevel fed. Din wii mote er sådan set næsten som en pistol. Du bevæger dit sigte korn ved at rykke wii moten over hele skermen, så det er her dine færdigheder i at sigte på ting kommer til nytte. Det gør at man lettere kan leve sig ind i spillets verden, og da man ikke har kontrol over dine bevægelser, kan der godt opstå panik i en. Det gør også at visse punkter i spillet bliver et sandt adrenalin kick. En bane jeg ikke kan glemme, er fra Resident Evil 3 delen, hvor man er på politi stationen og bliver jagtet af Nemesis. Det var et af de bedste øjeblikke i spil historien for mig, det var virklig intenst og spændende.

Der er faktisk kun en ting, der er galt med gameplayet. Hvorfor kan jeg ikke optjene point? Hvorfor er der ikke leaderbords? Jeg ville så gerne kunne blære mig over hvor godt jeg har klaret mig. Kort sagt, internet muligheder mangler.

Spillet holder ret længe faktisk. Det tager et sted mellem 15-20 timer at komme igennem hele spillet, også er der derefter en masse filer at finde, ekstra baner at åbne, og våben at finde. Kort sagt, der er masser af spil her.

Grafikken er både op og ned. Til at starte med, ligner det at man har genbrugt grafikken fra Resident Evil 1 på Gamecube, men så pludselig da vi når til Resident Evil 3 delen, er grafikken pludselig blevet værrere. Pludselig ser forfilmene dårlige, og ufærdige ud, og animationerne er heller ik så gode, men da man så nærmer sig politi stationen bliver det hele godt igen.

En anden ting der må siges at være skuffende er omgivelserne. Der er ikke mange nye omgivelser. I RE0, RE1 og RE3 delen har man været på besøg i de gamle baner, lavet dem lidt om hvad angår begivenheder, og sat det hele sammen. Selv i det nye kapitel hvor der bliver fortalt om Umbellas fald, har man brugt steder fra den første Resident Evil film. Det skuffede mig at capcom ikke kunne finde på så mange nye steder. De nye steder de har lavet er gode, så det er underligt hvorfor de ikke har lavet flere.

Lyd messigt er spillet heller ikke alt for godt. I tradition med andre Resident Evil spil, så er stemme skuespillet dårligt, sammen med dialogen. Det ik så slemt at det trækker fra det intense, men man ligger mærke til det. Musikken skuffede mig også meget. Det virkede som om at komponisterne ikke havde taget spillet seriøst. Det bygger slet ikke den rette steming op, og nogle ganger kan det faktisk ødelægge oplevelsen en smule. Lyd effekterne klarer sig bedre. En fed detjale er, at når man skyder kommer lyden ud gennem din wii mote, hvilket jeg er meget tilfreds med.

Alt i alt er Resident Evil Umbrella Chronicles et godt spil. Det forklarer en masse om serien, og kommer med en lang, sjov, og intens spil oplevelse. Det bliver dog holdt tilbage af manglende online, grafisk, og lyd messigt. Så det bliver til et 8/10 herfra mig af.

Samlet karakter: 6.3/10
1
2