Dansk
BRUGERANMELDELSE

Middle-earth: Shadow of Mordor

Skrevet af: FireJaw   2014-10-10

Middle Earth: Shadow of Morder er udgivet af Warner Bros. Entertainment, men udviklet af Monolith Production til: PS4, XboxOne og PC, og af Behaviour Interactive til: PS3 og Xbox 360.

Alle der har prøvet at spille et af spillene i Assassin's Creed rækken og Middle Earth: Shadow of Morder vil kunne drage paralleller mellem de to spil, alligevel vil jeg nu sige at Shadow of Morder er et spil helt for sig selv. Ja, det minder om Assassins Creed, men SoM har en masse ting som gør spillet til noget for sig selv, som f.eks. det nye Nemesis system, som gør hver eneste fjende man møder er helt unik. De har deres styrker og svagheder og ud fra dine handlinger vil nogle hade dig, og andre frygte dig. Deres personligheder har en stor betydning for din oplevelse imens du klarer dig gennem spillet. F.eks hvis en Captain hader caragors, så bliver han enraged og vil give mere i skade, og det betyder en del hvis du står med en hel hær af uruks foran dig.
Nemesis systemet er en slags rangliste for uruk-haierne i Mordor. Alle Uruks vil selvfølgelig gøre alt for at komme højere op på ranglisten og det kan ende i interne kampe mellem dem.

Monolith Productions har sparet ingen detaljer da de designede hverken landskabet eller NPC'erne. NPC'ernes ansigtsudtryk og væremåde er helt igennem fantastisk lavet. Jeg synes heller ikke at de ligner hindanden særligt meget, og der er så mange linjer optaget at jeg næsten ikke hørte nogen gentaget. Landskabet er meget smukt lavet, hvis man da kan sige sådan.

Historien er fyldt med spændende øjeblikke, men den har også en mørk og dyster baggrund. Historien i spillet foregår et sted i tidsrummet mellem Hobitten og Ringenes Herre trilogien, og handler om Ranger kaptajnen Talion som var udstationeret ved et af Gondor's vagtposter ved The Black gate. Talion søger hævn over The Black Hand som ofrede ham, og hans familie i et ritual for at hidkalde elverspøgelset Celebrimbor - elversmeden som lavede The Rings of Power. Nu er de bundet sammen på en mission for at nedlægge Sauron's Army, og hæve forbandelsen kastet på dem.

Kampsystemet er noget man har set før. Man kan nemt genkende kampsystemet fra Assassin's Creed, og lidt fra Batman: Arkham City. Det er jo ikke sjældent at vi ser kampsystemer brugt gentagne gange, og det her kampsystem er jo heller ikke dårligt, og bevægelserne er meget flydende og ser godt ud. Dog ville nogle sige at når man først har lært kampsystemet, så er man udødelig, ligemeget hvor mange man kæmper imod. Om det er godt eller dårligt er op til en selv.

Strategi - Det er ikke kun når man stealther at man skal tænke lidt strategisk, for når du bliver dræbt eller når du dræber en Captain, Veteran Captain, Legendary Captain eller en Warchief, så ændrer Sauron's Army sig også, f.eks. hvis en Captain bliver stærkere af f.eks. at dræbe dig, så vil han måske havde lidt til en højere rank og prøve at dræbe f.eks en Veteran Captain, og hvis det lykkes, så vil han overtage hans plads, og hvis du er heldig vil det være en af de stærke der blev nedlagt. Eller hvis det er dig der dræber en, så vil hans plads blive overtaget af en anden, i dette tilfælde hvis du har mind controlled en af lederne og han så overtager pladsen, så kan du langsomt overtage alle leder positionerne og styre store dele af Sauron's Army.
Alt efter hvad missionen går ud på skal du også huske at overveje hvilke runer der ville være bedst. Runer er et hjælpemiddel som dropper fra alle former for captains og selvfølgelig warchiefs.

Min mening - Selv ville jeg sige at dette er et godt og gennemtænk spil, fyldt med strategiske mugligheder, som man kan more sig med, sjove missioner med fint udfordrende niveau, en god og spændende historie, en masse flotte detaljer over alt hvor man går. Der er helt klart et af de bedste openworld spil lavet til dato, hvis ikke det bedste. Jeg synes helt klart at det er pengene værd, og jeg ville anbefale alle at prøve det. Det er et absolut mesterværk!

Samlet karakter: 7.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10