
Jeg er for ganske nyligt blevet den glade ejer af en Playstation 4, og i den forbindelse blev jeg også den glade ejer af Killzone shadow fall. Det skal straks siges at jeg har været fan af spilserien, siden jeg prøvede demoen af Killzone 2, og har siden været pænt glad for både 2'eren og 3'eren. Personligt er jeg en
gamer, som ligger alt for meget vægt på historien, ikke at det skal være en historie af Shakespearsk karakter for at det er godkendt, men mere at det er spillets historie som er min
drivkraften, og derfor vil jeg gerne have at den er værd af følge med i. Det er derfor glædeligt at Killzone Shadow falls har den bedste historie af de Killzone spil som jeg har spillet. Man
spiller som Lucas Kellan, som i løbet af spillets første bane, mister sin far i en ung alder, for derefter at blive "opdraget" af ISA, til at være soldat bag fjendens linjer, en såkaldt shadow
marshall. Derfor har spillet en mere stelth-agtig følelse end de tidligere spil i serien, som havde en mere frontlinje soldat følelse. Herfra udvikler spillet sig til en politisk affære, hvor
man kommer til at betvivle sine egne handlinger, og sættes spørgsmålstegn ved om man kæmper på det godes side.
Af nye tiltag i Shadow fall kan nævnes tilføjelsen af OWL, en flyvende robot, der kan hjælpe dig ved enten af beskyde fjender,
lave et skjold til dig og mere. Man har samtidig også mulighed for at scanne sine omgivelser, hvor man vil kunne se fjender som gemmer sig bag døre, vægge og andre ting, dog vil overforbrug af scanneren medfører at fjender vil blive alarmeret om din position. Disse nye tiltag er en fin rød tråd til den mere snigeagtige tilgang dette spil har, og jeg syntes personligt det er gode tiltag, som er med til at differentiere spillet en smule fra sin
konkurrenter. Når vi snakker om konkurrenter, har et af kritik punkterne ved de tidligere Killzone, været den noget kluntet og tunge styring, i forhold til f.eks. Call of duty. På dette punkt er der virkelig også sket en hel del i Shadow fall, styringer føles mere flydende og på ingen måder lige så tung som i tidligere udgivelser.
Multiplayer delen er en fornøjelse af spille. Jeg har indtil videre spillet online i knap 2 timer, og har haft nogle rigtig intense og sjove kampe. Uden at være nogen Call of Duty aficionado, så minder Killzones multiplayer meget om dennes. Det vil sige hurtig action, i relativt små miljøer. Her er ikke nogen køretøjer eller store robotter. En ting som adskiller Killzones multiplayer af Warzones, hvor der er et konstant skifte i modes du spiller, og
mulighederne for at. Dog hælder jeg selv mest til Team Death matches, så min kendskab til andres modes er begrænset. En anden forskel på Killzone og mange andre multiplayer shooters, er at man har fjernet hele levelup ideen, og man tjener ikke xp ved at spille kampe, for at unlocke nyt gear. Nej, i Killzone, skal man udfører forskellige challenges for at unlocke nye ting, f.eks. skyde x antal fjender med et bestemt gevær. Jeg er ikke super
pjattet med denne ide, selvom det fungere ganske fint, dog synes jeg at følelsen af at man lige må tag en bane mere, for at gå op
i level mindskes, selvom den stadig eksistere.
Alt i alt er Killzone Shadow fall et rigtig godt spil, uden på nogen måde at opfinde den dybe tallerken.