Stranglehold

Skrevet af: Nike   2008-02-14

Vi kender ham godt. Han er fra japen, og har lavet nogle fede action film. Han hedder John Woo, og han har lavet klassikere som Hard Boiled, og Face/Off. Denne gang har han dog kastet sig over video spillet Strangehold. Stranglehold er en fortsættelse til Hard Boiled, og ligesom i den film, er det Chow Yun Fat der spiller den hårde Hong Kong strømer Tequila.

Man følger som sagt Tequila, der er i gang med en sang om forsvunde og dræbte politi mænd. Det ender selvføldelig med at der er noget andet i gang, om så må Tequila ud og redde dagen igen. Sammentidig er hans ex-kone og datter blevet kidnappet, så dem må han også lige befrie. Historien er kort sagt den samme gamle smørre, som John Woo før har fodret os med. Det er forudsigeligt, og fyldt med clichér, men det gør ikke noget, fordi når det er John Woo der er bag kammeraet, så er det for action scenerne at vi er der, og det er der han altid leverer varen. Sådan er det også med Stranglehold.

Stranglehold er et skydespil, i stil med Max Payne. Faktisk spiller Stranglehold og Max Payne meget ens. Du skal bevæge dig fra point A til B, og skyde alt hvad der står i vejen for dig på din vej. Du har hele tiden Tequila Time til rådighed, hvilket er bullet-time, eller slow-motion. Lige fra dit første drab, føles spillet meget bekendt. Du har spillet det før. Der er intet orginal over det. Men det gør ikke noget, fordi spillet er sjovt som bare pokker. Der er intet der kan slå følesen af, at man lige har nakket alle i en resturant, med 2 berettas og en shotgun. Det er serdeles fedt, og du vil ikke blive træt af det. Der er også stand offs, som du nok har set blevet udført i mange af John Woos film, hvor alle sigter på hovedpersonen, og hovedpersonen kun sigter på 2 fjender. Her skyder du dem en efter en, og de det samme med dig, men det er fedt, og ser sejt ud.

Spillet har dog 3 ting, som Max Payne ikke har, hvilket er combos, special angreb og omgivelses drab. Hver gang du dræber fjender, optjener du stjerner som kan bruges i hoved menuen til at åbne ting, som video, og billeder. Det andet er tequila bombs, hvilket er special angreb. Der er 4 af dem. Den første giver dig lidt liv, nothing speciel, men så åbner du præcisions sigte, der giver dig mulighed for at skyde en fjende lige hvor du vil. Det fedt at se fjenderne knække sammen efter et skud i det helige sted, eller hvordan de falder om efter et skud i halsen. Så er der barrage, hvor du for et kort tid, bliver uovervindelig, og har uendeligt ammunition. Til sidst er der spin attack, hvor du skyder alt og alle i rummet, ved at bare skyde som fanden selv, og dreje rundt 360 grader. Det bare fedt at se på, og en fryd for øjet. Dine omgivelser spiller også en stor rolle, da de kan skydes til ukendelighed, og kan bruges til at dræbe dine fjender, hvilket også ser utrolig godt ud.

Spillet har også en mutilplayer del, med op til 8 spiller over internettet. Bare forstil jer Max Payne online, og så er i der. Du har tequila bombs til rådighed, så nu kan du dræbe dine venner på en sej måde. Men det bare ikke særlig godt at spille online. Du må forstå, hele gameplayet er bygget op, med slow motion i tankerne, og det er utrolig svært at udføre når man spiller over internettet. Der er slow motion når du spiller mod andre, men når du bruger det kommer de andre også i slow motion. Hvad er pointen så? Det er også lidt ubalanceret, fordi kan du først få fyldt den tequila bomb måler op, kan du sådan set vinde hele spillet, og det dræber meget af det sjove ved spillet.

Spillet er også meget kort. Det er overstået i løbet af 5-6 timer. Lige så snart du kigger du listen over baner i spillet, ved du at spillet er kort. Genspilnings værdien er dog god, da trangen til at dræbe flere og flere bliver størrere og størrere. Spillet har selvfølelig achievements på 360, så dem er der også at gå efter.

Grafisk er spillet smuk at se på. Chow Yun Fat har leveret sit ansigt til spillet, og det ser fedt ud. Personerne, ser også godt ud, også selvom fjende design gentager sig, men det bedste er omgivelserne. De ser utrolig gode ud, og der er en god variation. Du kommer forbi Hong Kong, Stillehavet, Skyskraber, og mere. Dine omgivelser kan også skydes til ukendelighed. Jeg prøvede i starten at se hvor meget jeg kunne ødelægge et springvand, og da jeg var færdig, var der intet tilbage. Det var utroligt, og fedt.

Lyden er ikke helt så vellykket, men stadig udmærket. Stemme skuespillet er fremragende, især fra Chow himself, der gør et flot arbejde. Effekterne er gode i starten, men de bliver ret hurtigt ensformlige og kedelige. Musikken er til stede, også under spillet, men der bliver det overdøvet af de larmende lyd effekter.

Alt i alt er Stranglehold et meget udmærket spil. Det er kort, men stadig veldig underholdende. Nok er det ensformligt at dræbe hundred vis af fjender i hver bane, men sjovt er det. Spillet har en fed stil, så det er tydeligt at se at John Woo har været med til det her. Klapsalver fra mig fordi det er utroligt underholdende.

Samlet karakter: 7.8/10
1
2