Dansk
BRUGERANMELDELSE

The Witcher

Det starter egentlig ikke særligt lovende. Som man efterhånden har gjort i utallige computer rollespil i tidernes løb, vågner man op uden hukommelse om hvem man er. Ikke videre originalt tænkt af polske CD Project, og det giver bange anelser for spillet. Det er heldigvis fuldstændig ubegrundet, for resten er spillet en sand fryd og originalitet er i højsædet i spillet The Witcher, som er udviklernes første spil.

The Witcher er bygget over den polske forfatter Andrzej Sapkowski's fantasy-serie om personen Geralt, en såkaldt Witcher. Serien er utrolig populær i Polen og Rusland, men kun den første bog i serien på 5 bøger er oversat til engelsk (og ingen af dem er oversat til dansk), så der er nok ikke mange danskere der kender til den. Witchers er en orden af monster-jægere. I spillet er du witcher'en Geralt, som vågner op uden hukommelse om hvem han er. Langsomt men sikkert i løbet af spillet, falder flere og flere brikker i hans historie på plads, efterhånden som han møder gamle venner og fjender. Jeg vil ikke fortælle så meget om plottet, da det helst skal opleves selv. Den verden historien foregår i, er en dyster og mørk verden, hvor Witchers bestemt ikke ses som noget positivt, men nærmere som et onde der måske nok er nødvendigt, men helst ikke noget man vil ses i selskab med. Der er i det hele taget ikke meget lykkelig fantasy over Witcher's verden, hvor racister, banditter og andre underlødige karakterer har gode tider og fattigdom giver grobund for uhæderlige aktiviteter. Det giver et meget broget billede af godt og ondt, og det er en sjældenhed i computer rollespil, hvor der ofte er meget klare grænser mellem godt og ondt. Disse grænser er meget svære at få øje på i Witcher, og det er faktisk rigtig rart og er med til at gøre spillets verden og figurer meget troværdige. En anden ting der bør nævnes er nok, at denne verden ikke er for mindre børn. Der lægges f.eks. ikke skjul på hvad mænd og kvinder kan finde på at lave sammen når lyset er slukket og det er tydeligt at spillet er udviklet med et voksent publikum i tankerne. Der er så mange billeder af let påklædte damer i spillet, at CD Project måtte censurere den amerikanske udgave af spillet for at kunne udgive det derovre.

Til forskel fra så mange andre rollespil kan du ikke selv bestemme hvilken figur du vil være. Du er Geralt, og udseendet og din profession kan der ikke pilles ved. Når du stiger i level, kan du til gengæld få lov at folde dig ud, og vælge de færdigheder som du ønsker Geralt skal være god til. Der er flere retninger man kan vælge og man kan ikke blive god til dem alle sammen. Der er tre hoved-linjer, foruden de basale ting som styrke, adræthed, intelligens og udholdenhed. Det er sværdkamp, magi og alkymi. Sværdkamp giver sig selv; Geralt har to sværd, et af stål og et af sølv, som han selvfølgelig kan blive bedre til at bruge. Magi kan Geralt også bruge og blive bedre til. Der er 4 magiske retninger, og kun én af dem er åben fra starten, mens de tre sidste bliver åbnet efterhånden som man kommer frem i spillet. Alkymi lyder umiddelbart som den kedeligste af de tre, men det skal man absolut ikke lade sig narre af. The Witcher har et komplekst og spændende system, hvor man kan lave potions, olier til sit sværd og bomber ud af de ting man finder undervejs. Det er faktisk sjovt, og ofte kan brugen af den rette potion/olie/bombe betyde forskellen mellem succes og fiasko.

Kampene i The Witcher er også anderledes end man tidligere har set. Som sagt har Geralt to sværd. Det af stål bruger han mod mennesker, mens det af sølv kommer i brug mod monstre, som er særligt følsomme overfor dette metal. Hvert sværd kan bruges på tre måder, som skal vælges alt efter hvilken modstander man er oppe i mod. Nogle modstandere er hurtige og adrætte, så der skal man selv reagere hurtigt. Andre er tunge og sløve (ofte pga. en stor rustning) og her hjælper hurtighed ikke; der skal styrke til. Andre modstandere omringer Geralt, og så skal man bruge en 'Group' style. Altså skal man lynhurtigt i hver kamp vælge mellem 6 forskellige taktikker (3 for hvert sværd), og ofte får man brug for flere forskellige taktikker / våben i samme kamp og må skifte rundt undervejs. Selve kampen foregår med museklik, men i stedet for blot at trykke bevidstløs på knappen, skal man time sine slag. Timer man dem korrekt fører det til slag-serier fra Gerard og mange af dem ser rigtig godt ud. Jo flere gange i træk man får timingen rigtigt, jo mere effektivt et slag får man ind. Rammer man ikke timingen korrekt, så afbrydes angrebet og Gerard må prøve forfra igen. Dette system, sammenholdt med magien (som bruges ved et tryk på højre museknap) og de ting man kan bruge fra Alkymi til at tippe fordelen over på ens side, giver nogle medlevende og spændende kampe, som også ser rigtig godt ud, da både Geralt og modstandere er rigtig godt animeret. Genial blanding af action og skill-system.

Spillet er lavet med en kraftigt forbedret udgave af Aurora, Bioware's engine, som blev brugt til Knights of the Old Republic spillene. Det er helt utroligt at se hvad CD Projects har fået ud af det. Grafikken er utrolig flot og detaljeret og den verden man render rundt i, føles meget levende på grund af de mange npc'ere der render rundt og passer sig selv og deres gøremål. Det har den pris at spillet er delt op i områder, og nogle gange sidder man og venter lidt længe på at spillet skal være klar, når man går fra et område til et andet. Men det kan man sagtens se igennem fingre med, når grafikken er så flot som den er. Vejr-effekterne er fantastiske...man føler næsten at man bliver våd, når regnen pisker ned og lynene oplyser himlen. (Alle npc'erne stormer også mod det nærmeste læ de kan finde, når regnen begynder, så det er altså vådt...) Screenshots fra spillet yder det ikke helt retfærdighed, da det er de små detaljer, så som det skiftende lys, skygger og npc'ernes gøren og laden der er med til at gøre det flot.

Lyden holder sig bestemt ikke tilbage for grafikken. Jeg er af den gamle bitre type, som oftest slukker for musikken i spil, da jeg hellere vil nøjes med lydeffekterne. Det kunne jeg ikke få mig til her. Musikken passer utrolig godt til spillet og er med til at opbygge stemningen og den atsmosfære der gør, at man lever sig ind i rollen som Geralt. Lydeffekterne er meget passende, ganske som man efterhånden er vant til i computerspil, så der er absolut heller intet at klage over. Historien er i højsædet i spillet, og derfor er der masser af tale i spillet, som heldigvis lyder godt. Man kunne godt frygte at det ville være polakker der prøvede at snakke engelsk, men det er det heldigvis ikke. Det er helt tydeligt at de har hyret nogle dygtige englændere til at indspille talen i spillet, selv om de dog forfalder til de gængse klichéer, så som at dværge skal snakke med skotsk accent.

Som sagt er historien i højsædet. Der er masser af små side-opgaver man kan give sig i lag med, men det er ikke så frit et spil som f.eks. Oblivion. Det gør nu ikke noget, for der er altid masser af give sig i lag med i de områder man render rundt i. Historien bliver fortalt dels med in-game sekvenser, video-sekvenser og en gang imellem med still-billeder og disse video-sekvenser er altid af rigtig høj kvalitet. Selve introen til spillet tager vel 7-8 minutter og må nok siges at være en af de flotteste introer til et spil jeg har set. Og jeg har efterhånden set en del. Man har en notesbog, hvor alle detaljer bliver skrevet ned. Den kan man bruge meget tid på at kigge i. Her er beskrivelser af steder, opgaver, personer, alkymi-opskrifter, ingredienser, monstre og andet godt og den er nem at finde rundt i, samt spændende at læse. Denne notesbog er goså med til at gøre Witcher's verden mere levende, da den kan give flere detaljer og baggrund end man lige umiddelbart kan se på skærmen.

Witcher er uden tvivl et af de bedste rollespil der er set længe. Det er drevet frem af en fantastisk historie, og dermed ikke så frit som man måske er vant til, for eksempel i Oblivion, men det gør bestemt ikke noget. Man lever sig ind i rollen som Geralt, og de valg man foretager sig undervejs har rent faktisk betydning for hvordan historien udvikler sig. Polske CD Projects siger, at der er 3 forskellige måder historien kan udvikle sig på. Jeg har nu prøvet den ene, så jeg er klar til at starte det spillet op igen og se hvad Geralt kan opleve anden gang han skal igennem spillet. Jeg er begejstret. I en tid hvor jeg efterhånden havde opgivet at se andet end rollespil drevet frem af action, er det herligt at opleve et spil, hvor historien og fortællingen er i højsædet. Oven i købet er spillet så rigtigt godt skruet sammen med et genialt kamp-system, flot grafik, god lyd og masser af underfundige detaljer. Dette spil hører hjemme på en hver spilentusiasts hylde, og man kan kun håbe at CD Projects får den succes de har fortjent, så der kan komme et Witcher 2.

Samlet karakter: 7.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10