Silent Hill Origins

Skrevet af: Nike   2008-02-13

Silent Hill har altid været kongen over horror spil for mig. Siden jeg spillede og gennemførte det første spil, skremte Resident Evil mig ikke lige så meget, som før. Silent Hill havde en historie der var umulig at glemme, og en atmosphere der var umulig at slå. Silent Hill 2 gjorde det bedre, og Silent Hill 3 førte videre på en uforglemmelig historie. Så faldt det sammen med Silent Hill 4, der holdte sig væk fra de gamle spill, og filmen virkede lovene, med ødelage sig selv. Siden SH4 har der dog været meget stille på spill fronten, men nu er det i gang igen. Silent Hill 5 er under udvikling til PS3 og 360, og nu får PSP (og snart PS2) et nyt SH spil, kaldet Silent Hill 0rigins.

Silent Hill 0rigins forgår før det første Silent Hill spil, og du spiller som lastbil chafføren Travis, der tager en genvej igennem Silent Hill, da han stopper op, og finder en pige der er fanget i sit snart nedbrandte hus. Han redder hende, men besvimer kort efter, og vågner op i Silent Hill. Han beslutter sig at tage til hospitalet for at se om pigen er alright, men han da han træder ind i hospitalet, træder han ind i helvede. Historie minder på mange måde om de 3 første Silent Hill spil, og det er også hvad vi har manglet. Den indholder dog ikke nær så meget person udvikling som tidligere spill, men hvad vi har her er ganske godt. Det har mystikken, føelsen af at man vil vide hvordan det ender, og uhyggen, plus at det også ligger meget op til det første Silent Hill spil.

Selve gameplayet minder også meget om de gamle spil, som bestemt ikke er dårligt. Selvom det er det samme gamle "udforsk bygning, gennemfør puzzles, og hold dig selv i live", så virker det stadig godt, også selv om det ikke ligefrem er orginalt. Silent Hill 0rigins ligger meget vægt på udforskning af dine omgivelser, og monster kampe. Omgivelserne er uhyggelige og utroligt detailjeret. Selv monster kampene er udforderne, og det er her, at spillet kommer med et helt nyt kamp system. I de gamle SH spil, havde du næsten altid et skyde våben tilgænelig, men ikke her. Her må du tage alt hvad du kan finde. Planker, potte planter, kort sagt alt hvad der kan bruges som våben. Man kan dog ikke bruge tingene hele tiden, da de vil gå i stykker (hvilket sker ret hurtigt), så man skal altid sørge for at have så mange våben som muligt. Hvis man dog løber tør, kan Travis dog bruge sine egne bare næver.

Man kan have et uendeligt antal våben på sig på en gang, og det virker meget mærkeligt. Det er meget underligt at gå rundt med en planke, et jernrør, et transportablet tv, og en toster på en gang. Og da du næsten finder våben konstant, bliver spillet en smule for let nogle steder, selvom dine våben går ret hurtigt i stykker. Heldigvis er det ikke let hele vejen. Nogle steder er der et pænt antal fjender, og de vil før eller siden skade dig. Plus at spillet også har nogle udforderne boss kampe, der nok skal holde dig på vipperne.

Spillet har dog et problem. Det er for kort. Alt for kort. Jeg mener ikke 8-9 timer som Halo 3. eller 4-7 timer som Call Of Duty 4, men skuffende 4-5 timer. Spillet prøver dog at gøre op for det, med 15 accolades at åbne. Det fungerer ligesom achievements på 360, men her åbener de kostumer, og våben. Lagt oven i med 3 slutninger, så er der genspilnings værdi, men det er stadig ikke en undskyldning for kun sølle 4-5 timers spil.

Grafisk set er spillet en fryd for øjet. Spillet køre glidene hele vejen igennem. Der er ikke et eneste tidspunkt hvor hastigheden bliver ned sat, og det må siges at være impornerne, taget i betragtning af de flotte omgivelser. Det er sandsynligvis det flotteste spil jeg nogensinde har set, på en håndhold spille maskine.

Lydmessigt klarer spillet sig også meget fint. Stemme skuespillet er dog i den dårlige ende denne gang, men det bliver reddet af de lækre lyd effekter og den fabelagtige musik fra Akira Yamaoka, som endnu en gang gør et fremragende arbejde. Et minus ved lyden er dog, at hvis man sætter PSP på standby, og tænder den igen, forsvinder lyd effekter, så det skal man være obs på.

Alt i alt er Silent Hill 0rigins et godt spil, at have til din PSP. Det er uhyggeliget, og et dejligt velkommen tilbage til en serie, der har været lidt ude af sig selv. Velkommen tilbage Silent Hill. Vi har savnet dig.

Samlet karakter: 9/10
1
2