Brütal Legend

Double Fines Brütal Legend er et af de mest gennemførte spil, jeg har set længe. Det er bare super ærgerligt, at der samtidig er en håndfuld problemer i det.

Roadien Eddie Riggs bliver ved et uheld dræbt under en koncert og scenen vækkes til live som Ormagöden, et stort monster af ild og metal. Dette ildbæst tager dig med til et andet land, hvor du vågner op i et Ormagödens tempel. Her bliver du angrebet af nogle kutteklædte fyre, hvorefter du griber fat i en stor økse, der sidder fast i jorden og slår igen.
Du møder Ophelia, hvorefter i begge er fanget i templet, da en mindre hær marcherer mod jer. Uden nogen steder at flygte hen, kigger Eddie rundt og opdager en tavle efterladt af "The Titans". Eddie læser, hvad der står og lærer en guitarsolo. Efter at have fyret guitarsoloen af aktiveres en del af templet og Eddie bygger hurtigt en hot-rod, af de bildele, der dukkede op. Flugten bliver en del nemmere derefter, og efter at være kommet i sikkerhed lærer Eddie, hvad der foregår. Ophelia kæmper sammen med Lars og Lita i en modstandsbevægelse, og Eddie bliver set som en profetisk "chosen one", da han kan læse de efterladte tavler.
Derefter skal du hjælpe modstandsbevægelsen med at redde verden fra ondskaben.

Du hjælper modstandsbevægelsen ved at samle en hær, som du efterfølgende skal bruge i Stage Battles, der trækker på rts-elementer. Du skal bygge tårne med merchandise for at få fans, som du efterfølgende kan købe flere enheder med. Du åbner efterhånden for større enheder, og et par af kampene mod slutningen af spillet kan godt blive en lille smule udfordrende, da der skal holdes øje med flere fronter samtidig.

De fleste side quests i Brütal Legend er at hjælpe din hær med et bagholdsangreb på modstandere. Derudover er der også jagt-missioner, en håndfuld ræs og en del andre, hvor man også skal angribe fjender. De er sjove nok, men det bliver lidt for trivielt efter et par stykker.

Brütal Legend er ikke det mest udfordrende spil i det store hele. Jeg havde i hvert fald ikke nogen problemer med det på normal sværhedsgrad. De enkelte gange, jeg døde, var, fordi jeg kom til at køre ud over en klippe eller bare var for langsom til at flytte mig fra en stor fjende. En bestemt guitarsolo, du får adgang til, smelter ansigtet af på fjenderne, og den virker ret overpowered gennem det meste af spillet, da den dræber store grupper af fjender meget hurtigt og nemt. En ret stor udfordring kan dog være at styre bilen, hvilket jeg ofte havde en del problemer med, da den ikke bremser alt for godt, så jeg ofte bare fortsatte ud over klipper, fordi jeg ikke har nået at hoppe ud i tide.

Temaet for Brütal Legend er Metal, altså musikgenren, og dette kan ses på alle elementer af spillet. Alt består af enten metal, ild, sort & hvid makeup, kranier, nitter eller lignende. Samtidig er man ledsaget af Metal-musik fra sin hot-rods radio, og uanset hvor eller hvad, du laver i spillet, er musikken passende.

En del karakterer i Brütal Legend er designet efter rigtige personer, den vigtigste nok Eddie Riggs efter Jack Black, men man må ikke glemme alle de andre uforglemmelige karakterer, som f.eks. Ozzy Osbourne som The Guardian of Metal og Batdad. Generelt er stemmeskuespillet helt i top, og der kan ikke rigtig klages over noget på det punkt. Dialogen er også fyldt med humor og for det meste værd at lytte til. Ved de forskellige side quests er dialogen dog oftest det samme, så den begyndte jeg hurtigt bare at springe over.

Generelt er Brütal Legend et virkelig godt spil, men det føles bare kort. Det har taget mig 12-15 timer at klare 95%, og mangler kun et par side quests, så det er ikke, fordi spillet som sådan er kort. Det giver bare en følelse af at være for kort, når man spiller det. Der er nok at lave, da man altid kan lede efter samleobjekter, klare side quests, hjælpe sine tropper udover hovedmissionerne. Double Fine havde planlagt at gøre spillet større, men blev nødt til at droppe en del af deres ideer, hvilket nok er hovedårsagen til at spillet føles kort. En detalje som Double Fine nok ikke har tænkt voldsomt meget over efterfølgende, men som jeg var helt vild med, var at de i starten af spillet lige før Eddie Riggs skal til at fyre et "fuck" af, spørger dig om du vil høre al dialogen, altså med bandeord. Samtidig bliver du øjeblikket efter spurgt til gore, da hovederne på et par personer efterfølgende eksploderer. Dette er en super fin detalje, da der er nogle personer, der måske synes, at det er overdrevent og derfor bare vil have det slået fra.

Jeg vil anbefale Brütal Legend til alle, der enten elsker Metal eller har lyst til en sjov og fed oplevelse. Man skal bare holde for øje at spillet har nogle problemer, som f.eks. ikke verdens bedste styring af bilen, side quests bliver ret trivielle og spillet føles kort.

Samlet karakter: 6.5/10
1
2