Dansk
BRUGERANMELDELSE

The Witcher

Der findes mange, mange fantasy universer derude, hvor ofte gribende og interessante historier bliver fortalt. Universer med sine helt egne grundregler for, hvordan det hele fungerer. Altid inspireret af vores virkelige verden selvfølgelig, men hvor det alligevel føles unikt. Witcher er et fantasy univers. Dog ikke et interessant et.

Tilbage i 2007 blev RPG-spillet The Witcher udgivet. Baseret på bog-serien af sammen navn, fortæller The Witcher historien om Geralt, en af de sidste Witchere tilbage i verdenen. Witchere er monsterjægere. Men også mutanter. De er ikke mennesker, trods deres lighed med dem, og derfor bliver de også hadet i denne verden de befinder sig i. De jæger monstre på betaling, men bliver alligevel hadet af dem, som betaler.

Witcher universet er egentlig ret interessant på papir. Det er en verden helt uden morale. Intet er komplet "godt" og intet er komplet "ondt". Der er det, som er mere ondt, og det som er mindre ondt. Racisme, grådighed og alle de tusinder af andre dårligheder, som man finder i voksne-fantasy universer, kan findes her. Det lyder som ingredienserne til et velfortalt fantasty univers. Det er det egentlig også. Men der skal også andre ingredienser til. Og de ingredienser har CD Project ikke tilsat retten.

Man bliver aldrig forbundet med universet. Sammenlignet med BioWare titler, så bliver man aldrig forbundet med karaktererne og universet, som man ellers gør i Mass Effect og Dragon Age. Karaktererne er direkte hæslige i The Witcher. Der er absolut ingen dybde, og det er faktisk direkte provokerende, når spillet prøver at sætte en "sørgelig død" op. Man er bare ligeglad.

Det er endda endnu værre, når Geralt, hovedpersonen i spillet, er den absolut mest intetsigende karakter på jorden. Jeg er desværre bedøvende ligeglad med hans kærlighedsliv, eller hans mulige trang til børn (Witchere er steriliseret). Samtidig er skuespillet til karakteren også tåbelig at høre på. Aldrig kan man høre hans sorg. Aldrig kan man høre hans glæde.

Resten af karaktergalleriet dur heller ikke. Triss Merigold er en kvinde, som kan magi. Hun kan (ud fra ens valg), blive ens "kærlighed", men aldrig får man som spiller nogen følelser for hende. Hun er overdrevet sexualiseret, ligesom alle andre kvinder i spillet, og det irriterer mig. Zoltan er ens "guttermand". Ham dværgen, som man er gode venner med, eller... det er man ikke. For han bliver aldrig mere end: Dværgen, som dukker op med et grønt navn (indikerer, at han er lidt mere specielt, end folk med blå navne). Og sådan er det også med resten af karaktererne.

Selv når spændende temaer dukker op i nogle karakterer, så er man virkelig ligeglad, for dialogen og måden det hele er sat sammen, er virkelig ringe. Karaktererne får aldrig rigtig liv, trods fint stemmeskuespil (generelt... for Geralt f.eks. er helt forfærdelig), for deres dialog er ret dårligt sat sammen. CD Project har ikke styr på, hvornår man har et forhold til en karakter, hvilket kan ses, hver gang de sætter "en sørgelig død" op, eller "et kærligt øjeblik".

Uden gode karakterer, bliver universet sjældent interessant, hvilket desværre også er sandt. Racisme er et rigtig stort tema i The Witcher, og det bliver vist med mennesker vs. dværge og elvere. I starten er det sjovt at tage sider, og sige ens mening om emnet. Man kan også være neutral, hvilket egentlig også er meget fint.
Men hurtigt bliver man ligeglad med problemet, og så løser man egentlig bare problemet for at komme videre. Faktisk oplevede jeg i midten af spillet, at jeg egentlig bare ville gennemføre spillet. Sidste boss kunne ikke komme for hurtigt.

Men spillet er heller ikke helt dårligt. Jeg snakkede om, at man kan tage sider, og det er sandt. Med sin dialog, så tager man valg. Redder man en enkelt person, eller redder man en helt by? Lader man et monster leve, selvom monstret ikke har gjort nogen fortræd? Det er sjove små valg, der udfordrer en på den moralske side. Intet er jo godt og intet er jo ondt, så man må tage, hvad man lige synes. Til gengæld føler man ikke vægten af ens valg. Man er som sagt ligeglad, så når konsekvenserne dukker op, jamen så dukker de op og så løser man dem bare...

Trods et godt univers, kun på papir, så har CD Project dog helt styr på kampsystemet. I The Witcher skal man justere sit kampsystem til hver fjende. Man har et stål-sværd til alle mennesker, men når det kommer til monstre, så skal man bruge et sølvsværd. Samtidig så har hvert monster en specielt taktik, man skal benytte af, for at klare fjenden. For at lære taktikken, kan man sørge for at lære om monstrene, gennem viden fra bøger eller andre mennesker.

I kamp kan man også benytte sig af drikkelse. Potions. Det er der jo i en eller anden form, i alle RPG-spil, men i Witcher er det en væsentlig ting at gøre brug af, for at kunne komme videre. Og systemet er da også ret dybt. Man samler ingredienserne, hvis man kender dem (kan læres gennem personer eller bøger), og så kan man lave drikke hver gang, man vælger at meditere. Når man mediterer kan man desuden også bruge points, man tjener ved at gå op i lvl. You know, det klassiske lvl-up system.

Når man kæmper, så går det ud på timing. Man bygger et combo op på den fjende, man kæmper imod, og man skal så holde den combo for maksimal skade. Men det er også en god idé at undvige angreb, hvilket man også kan. Det kommer an på, hvilken fjende man kæmper imod. Jeg kan godt lide systemet, og det er der CD Project vinder mest.

Et andet punkt, hvor The Witcher sejrer er med dets soundtrack. Forbløffende. Selv om, der ikke er noget liv i områderne, så er spillets soundtrack rigtig godt, og hjalp da lidt med at komme igennem flere af de mest kedelige områder. Grafisk halter spillet jo lidt i forhold til moderne teknologi, men det ser da fint ud i forhold til tiden. Karakterernes ansigter kunne da være lidt mere detaljerede, men det går nu nok.

Jeg vil ikke anbefale The Witcher. Universet er interessant på papir, men fejler i udførelsen. Karaktergalleriet er lige så dybt, som en flad vej og selve plottet er heller ikke noget specielt, for at være helt ærlig. Til gengæld har spillet et rigtig godt kampsystem og det meste af dets gameplay er da også meget interessant. Soundtrack er et af de bedste ting omkring spillet.

Et solidt RPG i grundformerne, men det vigtigste i spillet, som får det til at vakle, og i sidste ende til at krakelere, mangler. En interesse for det massive arbejde, som CD Project har lavet.

Samlet karakter: 7.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10