Bioshock Infinite

Historien: Hovedpersonen, Booker DeWitt, er en følelsesmæssigt flosset mand. Han har tidligere arbejdet som soldat og senere for Pinkerton agenturet. For at dulme fortidens smerter har han taget laster, såsom alkohol og hasardspil, til sig. Som en konsekvens heraf, har han oparbejdet sig en høj gæld. For at tilfredsstille sine kreditorer, gives han nu en sidste chance for at tilbagebetale gælden.

Booker rejser således til Columbia. Columbia er en kæmpe, svævende by, der har afskåret sig selv fra resten af verdenen. Her løber han ind i problemer med lokalbefolkningen, men møder også hurtigt målet for sin opgave, pigen Elizabeth. Hun skal bringes væk fra Columbia, hvilket ikke bliver særlig nemt. Den højagtede og fanatiske profet, Zachary Hale Comstock, vil gøre alt i sin magt for at forhindre Elizabeth og Booker i at flygte.

Gameplay: "Bioshock Infinite" er et første persons skydespil, der hele vejen igennem eventyret ses igennem øjnene på Booker. Efter at have slået sig sammen med Elizabeth, forsøger duoen at flygte fra Columbia. Loyale undersåtter til Comstock vil dog prøve at spænde ben for de to undervejs.

Booker starter først ud med en simpel pistol, men flere våben, som maskingeværer, haglgeværer, snigeskytterifler og granatkastere, bliver senere tilgængelige. Det er dog kun muligt have to våben i sit arsenal af gangen. Disse restriktioner giver spillet et taktisk præg med henblik på, hvordan man vil imødegå fjenden. Vil man gå direkte til sagen med et haglgevær? Eller vil man hellere forsøge, at komme fjenden til livs på længere afstand med en snigeskytteriffel? Det er alt sammen helt op til spilleren.

Det er ikke kun våben, der står til Bookers rådighed. Evner kaldet "vigors" tilbyder flere forskellige muligheder for at gøre det af med sine fjender på: såsom at overtage kontrollen af maskiner og vende dem mod fjenden. Andre kræfter giver en muligheden for at sende en sværm af morderiske og frådende krager i synet på fjenden. Evnerne har en alternativ brugsmåde, hvilket vil sige, at ens valgte "vigor" kan placeres på jorden. Uforsigtige fjender vil dermed aktivere disse morderiske og effektive fælder.

Man erhverver sig kort efter sin ankomst en lille fiks anordning ved navn "Skyhook", og med denne dims kan man forankre sig til Columbias skinne system og derved bevæge sig rundt med stor hastighed. Skyhooken er ikke kun beregnet til transport, men den kan også implementeres i kampe. Ved at navigere sig rundt på slagmarken, kan man løsrive sig fra skinnerne og banke den direkte ind i masken på den nærmeste fjende. Især nyttigt, hvis man vil spare på kuglerne.

Det er ikke kun Booker, der er drivkraften i spillets historie, men også Elizabeth. Man overtager aldrig styringen af hende, og under fjendtlige sammenstød vil hun altid holde sig ganske tæt til Booker. Hun vil også kaste forsyninger til en i ny og næ, og som regel med noget brugbart: F.eks. våben, ammunition, førstehjælpskasser m.m.

Elizabeth bliver aldrig et irritationsmoment, og hun er altid meget hjælpsom, når det virkelig brænder på, og man behøver slet ikke bekymre sig for hende i kampens hede. Derfor kan man koncentrere sig om det vigtigste: at fylde fjenden med bly, eller give dem en på kassen med et velplaceret nærkampsangreb.

Senere henne i historien kan Elizabeth give spilleren yderligere assistance, ved at bringe såkaldte "tears" ind i verdenen. "Tears" er fordele i form af elektroniske maskingeværer, dække eller våben. Dog er det kun muligt at frembringe en "tear" ind af gangen.

Grafik: "Bioshock Infinite" kører på Unreal 3 grafikmotoreren. Kort sagt, så er det majestætiske Columbia smukt at se på. Detaljerne i omgivelserne samt personerne, sidder lige i skabet. Spilleren vil støde på forskellige, varierede scenarier: idylliske haver, butikker, krigshærgede gader eller blodige korridorer. Personerne, som man støder på, vil gøre forskellige ting i spillet, der er med til at give en troværdig stemning. De vil kommentere på personlige holdninger og handlinger, som finder sted i deres verden eller blot gøre daglige gøremål.

Lyd: Musikken i "Bioshock Infinite" er skabt af Garry Schyman. Han stod også bag musikken af de to tidligere bioshock-spil. "Bioshock Infinite" gør ligesom sine forgængere brug af musik fra den æra (år 1912), som spillet foregår i.

Stemmeskuespil: Stemmerne til henholdsvis Booker og Elizabeth er givet af respektive Troy Baker og Courtney Draper.

Den amerikanske skuespiller, musiker og stemmeskuespiller, Troy Baker, har optrådt i tv-serier, japanske animationsfilm og andre computerspil. Når det kommer til computerspillene, så har han blandet andet medvirket i "Mass Effect 3" (som lejemorderen Kai Lang) og "Batman Arkham City" (som skurken Two-Face).

Angående Courtney Draper, så er "Bioshock Infinite" hendes første optræden i et spil. Hun har før optrådt i tv-serier. Et eksempel er soap operaen "The Bold and the Beautiful".

Både Draper og Baker gør begge to et virkelig smukt stykke arbejde for at give deres karakter både liv og sjæl.

Konklusion: "Bioshock Infinite" er et utroligt spil. Historien er spændende fortalt og bliver aldrig forudsigelig. Gameplay`et er solidt samt udfordrende og stemmeskuespillet er genialt. Så hvis man leder efter et godt skydespil med en god historie, så er "Bioshock Infinite" en titel, som man burde tage et nærmere kig på.

Samlet karakter: 7.9/10
1
2