Dansk
BRUGERANMELDELSE

Call of Duty: Black Ops Declassified

Skrevet af: Nike   2013-05-23

En ting der gjorde mig og en masse andre glade angående Playstation Vitaen, var at der var to analog stik. Dette betød, at vi ENDELIG kunne spille første persons skydespil på vores håndholdte, uden at skulle være afhængige af en irriterende upræcis analog nub, og styre synes feltet med knapper.

Derfor lyder det perfekt, at Call of Duty tager en tur forbi Vitaen. Antallet af gode spil er langsomt begyndt at stige på maskinen, men Call of Duty burde gøre store ting for Vitaen ikke? Ja, i kender jo anmeldelserne på forhånd. Oh boy...

Call of Duty: Black Ops Declassified består af fire modes: Operations, Time Trial, Hostiles og Multiplayer.

Operations er spillets halvhjertede forsøg på en kampagne. Den består af ti missioner, der hver har nogle små forfilm imellem. Tro ikke at der er en historie, faktisk kan man undre sig over hvorfor der overhovedet er forfilm, når de faktisk ikke fortæller nogen historie, men blot hurtigt skimmer en tynd og ligegyldig grund til hvorfor man er på missionen. Man kan sige, det er fuldstændig modsat Black Ops 2's historie, der faktisk var noget værd.

Selvom opgaverne er en smule forskellige, så er alle missionerne i realiteten det samme. Det handler kun om at komme fra A til B og skyde på alt ind imellem. Det bliver aldrig mere kompliceret end det, så det bliver hurtigt ensformigt og kedeligt.
Missionerne kan klares på omkring 4-6 minutter, hvilket betyder at der er ingen checkpoints. Selvom missionerne er så korte, er det alligevel utrolig irriterende fordi der er en del knudepunkter i banerne. Det lige meget hvor kort banerne er, det er ALDRIG sjovt at spille den samme sektion igen og igen.

Time Trial går ud på at komme fra A til B hurtigst muligt, imens man skal ramme alle terrorist skydeskiver, og helst undgå de civile. Her bliver der tilbudt fem baner. Fordi, trænings banen fra Modern Warfare 2 var noget, som folk absolut elskede og bare måtte se mere af.

Hostiles er dette spils udgave af Horde Mode, også fordelt over fem missioner. Her bliver man smidt ind i en bane, og skal overleve så længe som muligt, hvor der mellem hver runde er mulighed for at hente et nyt våben.

Som regel var det dog mere kedsommelighed der gjorde, at jeg døde i disse baner. Det da klart, når den kunstige intelligens er så elendig som den er, når fjenderne blindt løber ind i din kryds ild, ikke altid prøver at flygte fra granater, og mange gange er helt ignorante for, at deres kammerart ved siden af dem bliver skudt. Co-up ville også have været værdsat.

Til sidst er der spillets multiplayer mode, hvilket virker som om at have været udviklernes fokus. For at være fair, så ligner det faktisk konsol udgaverne langt hen af vejen. Der er den samme level struktur, våben der kan stige i level, kill streak angreb, perks osv. Det meste har faktisk overlevet rejsen til Vitaen, hvilket må siges at være imponerende.

Dog selvfølgelig ikke i lige så stor omfang. Det er ret tydeligt at indholdet er stærkt nedjusteret i forhold til konsol udgaverne. F.eks. er banerne ret små, og man kan kun spille op til otte spillere. Der er kun tolv perks og 7 kill streak belønninger. Udvalget af modes er dog fint.

Men det alt sammen lige meget, når det er svært at komme online i første omgang. Udover en nærmest utålelig lang loade tid, så er der bare mange gange, hvor spillet smider en ud af et spil, og helt tilbage til start menuen. Og det er nærmest kun hvis du er heldig, at du får at vide hvorfor.

Dertil kommer der også nogle andre problemer. Fordi banerne er så små, kommer man let ud for at respawne foran en fjende, så man dårligt for en chance for at yde modstand. Det hjælper heller ikke, at banerne er designet på en måde, så camping let kan vinde dagen. Og for en eller anden underlig årsag, så forsvinder spilleres lig ikke, hvilket gør at man faktisk godt kan skjule sig i blandt døde spillere.

Men selv hvis alt indholdet i spillet var i orden, ville det ikke kunne flygte fra sine store kontrol problemer. Selvom at Vitaen er FPS venlig, så har udviklerne ikke formået at få det til at virke. Det føles bare forkert og upræcist at sigte, og det ændrer sig ikke uanset hvor meget man leger med indstillingerne. Ofte kommer man til at spilde en masse ammunition, fordi man sigter lidt ved siden af, og forsøg på at præcisere sit sigte gør kun det hele værre.

Man kan sige hvad man vil om serien, men man har aldrig kunne benægte at serien altid har spillet yderst fremragende. Det gælder på ingen måde her.

Det føles også en smule akavet at både bruge granater og nærkamps angreb. Granater gøres ved at trykke på et felt på skærmen, hvilket nærmest altid er en stratetisk dårlig idé, da man så er nødt til at slippe alle knapperne med den ene hånd. Og det er hvis man rammer det rigtige sted, ellers kommer man til at aktivere sit nærkamps angreb, som aktiveres ved at trykke på alle andre steder på skærmen.
Ens karakter er også irriterende at styre, da det føles som om at man skøjter, hvilket gør at man let ender med at gå ind i ting og sidde fast.

Hvad vi kort sagt har her, er udviklere der ikke engang kan klare det simpleste. CoD:BOD er bare ikke sjovt at spille. Det er både kedeligt og frustrerende irriterende. Det klikker bare aldrig, og ender med at være håbløst. Der er lidt sjov at hente online, men selv der er der så mange problemer, at det ikke kan betale sig. Som om, at spillet godt ved at det ikke er sjovt, men som alligevel aktivt forsøger at holde dig fra at have det sjovt.

Spillets Operations missioner er gennemført i løbet af cirka 45 minutter. Ja, du læste skam rigtigt, 45 minutter. Hostiles og Time Trial er måske værd at spille en eller to gange. Multiplayer er lidt mere værd, hvis ikke det var så forbandet tilfældigt om man kom ind i det eller ej. Ja, de små 3-400 kr føler sig godt givet ud var?

Grafisk kunne spillet dog sagtens se langt værre ud. Banerne er ikke ligefrem flotte eller mindeværdige, men de ser okay ud. Billede hastigheden er fin, og fjende designet har stærkt brug for noget variation. Der er egentligt ikke så meget at sige.

Dog kan man undre sig over hvad pokker de har gjort ved lyd effekterne. Det lyder på ingen måde som rigtige våben, eller overhovedet som om de faktisk er i besiddelse af noget ordentlig kraft. Det lyder mere som legetøj, eller våben der er affyret under vand. Musikken er passende men ligegyldigt, lige ledes er stemme skuespillet.

Call of Duty: Black Ops Declassified er ikke rigtigt et spil. Det er en stor mellemfinger, rettet imod Vitaen, ejere af Vitaen og Call of Duty fans. Penge pungen og kredit kortet ville blive fornærmet over dit køb af dette spil, det er en udmærket hadegave, og du burde måske genoverveje dit forhold til den person, der kunne finde på at give dig dette spil. Eller vent... det er selv en fornærmelse imod hadegaver.

Men nu må i undskylde mig, jeg må redde min Vita, der er blevet ramt af selvmordstanker. Tror den må i terapi med langt bedre spil...

Samlet karakter: 1/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10