Far Cry 3

Skrevet af: Nike   2013-01-12

Da Far Cry 3 oprindeligt blev præsenteret på E3 tilbage i 2011, tænkte jeg ikke det store om det. Far Cry har aldrig sagt mig så forfærdelig meget. På trods af at jeg faktisk ejer de fleste af spillene, har jeg kun gennemført et af dem, hvilket var Far Cry: Instincts på X-Box, hvilket faktisk var et udmærket spil. Far Cry 2 opgav jeg halvvejs inde i spillet, takket være irriterende design og frustrerende fejl.

Hvorfor sidder jeg så her med Far Cry 3? Ja, det var faktisk anmeldelserne. Der er blevet skrevet mange pæne ord om spillet, så jeg blev alligevel fristet. Men lige så snart jeg læste at spillets historie er meget rost, så var jeg solgt (en god historie i et video spil kan gøre meget for min interesse). Lad os kigge nærmere, og se om de store påstande nu også er rigtige.

I Far Cry 3 spiller man som Jason Brody, en ung mand der er på ferie sammen med hans kæreste, to brødre og nogle andre venner. Denne dejlige ferie får dog noget af en brat afslutning, da de alle bliver kidnappet af en gruppe pirater, ledet af deres psykotiske leder Vaas. Heldigvis lykkedes det Jason at flygte, der nu vil gøre alt hvad han kan for at redde sine venner, så de alle kan komme hjem.

Handlingen har en række gode punkter. Der bliver smidt nogle fremragende øjeblikke på skærmen, hvilket er takket være karakterne. De er utrolig velskrevet og deres skuespil er noget af det bedste i 2012. Det føles så naturligt og realistisk, at man føler at man ser rigtige mennesker stå og snakke, og ikke blot karaktere i et video spil. Især pirat lederen Vaas er fantastisk, og er en af de mere mindeværdige skurke i video spil. Der er en følelse af at man er der, ikke mindst takket være, at spille aldrig forlader Jasons synspunkt. Alt hvad man oplever, sker igennem hans øjne, hvilket er et brillant valg, og gør det hele mere virkeligt.

Og alligevel, så synes jeg at anmeldelserne har overdrevet med deres ros af historien. Den er faktisk ikke så god, som mange har sagt, hvilket var lidt af en skuffelse.
Spillet lider af en inkonsistent stemning. Der er mange mørke øjeblikke, og det er som om, at spillet vil bevare en mørk stemning.

Alligevel kommer der jokes og situationer der ødelægger den mørke stemning. Der bliver dog rettet op på dette i spillets anden halvdel, men for at være ærlig, er stemningen det mindste af historiens problem.
En del af handlingen er hvordan Jason forandrer sig fra at være en almindelig mand som du og jeg, til at være en effektiv dræber maskine uden følelser, og som faktisk nyder det. Det er et interessant koncept, og det prøver virkelig at udforske hvad der sker, når en person har krydset sin grænse, ligesom Spec Ops: The Line. Men det opnår ikke de samme resultater, som Spec Ops.

Problemet er, at der mangler opbygning. Vi får ikke rigtig nogen indsigt i hvem Jason eller hans venner er, derfor sidder man lidt og er ligeglad med hvad der sker med dem. Ja, det er meningen at man ikke skal kunne lide Jason, men jeg går ud fra at det modsatte var tanken om hans venner? Næh, i stedet forsvinder de pludselig halvvejs inde i handlingen, og kommer først tilbage i slutningen.

De bliver aldrig udforsket, og Jasons forhold til dem går ikke rigtig dybere, end at han har en kæreste i gruppen, som han taler en lille smule mere med, end de andre. Ih ja, jeg kan virkelig mærke at denne gruppe holder sammen, og er traumatiseret efter hvad de har oplevet.

Vaas, spillets bedste og mest interessante karakter, forsvinder også pludseligt halvvejs inde i spillet, og bliver erstattet af en, ærlig talt, kedelig skurk. Man ved at en manuskript forfatter er dårlig, når vedkommende ikke selv kan indse det bedste ved en selvskrevet historie.

Desuden køber jeg ikke Jasons transformation. I starten er Jason (forståligt nok) gået i panik, skræmt og chokeret over hvad han har oplevet. At se folk blevet dræbt, være fanget af farlige og psykotiske pirater, blive jaget af dem, imens de skyder efter ham og ved et tilfælde dræbe en pirat, er stærke sager og hans reaktion er troværdig.

Hvad der ikke er troværdigt, er at han ca. tyve minutter senere, uden problemer, kan marchere ind i en fjendtlig base, dræbe alle pirater, og så endda gøre det som om at han har gjort det før. Han tænker ikke engang over det. Undskyld mig, men jeg troede at han aldrig havde gjort sådan noget før? Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan det er at være i hans sko, men jeg tvivler stærkt på at ens første drab gør en lige så dygtig og mental stærk, som en trænet soldat.

Det giver desuden heller ikke mening, hvorfor Jason pludselig er den eneste der kan redde hele øen fra piraterne. Der findes andre som Jason på øen, der faktisk er både bedre og mentalt stærkere, men de virker magtesløse imod Vaas og hans pirat. De kan godt kæmpe imod Vaas, men det hele falder alligevel på en tilfældig mand fra omverdenen, en mand der har INGEN erfaring eller færdigheder, som skal redde dagen. Hvor må de egentligt føle sig dumme når Jason ankommer, og inden for et par dage lærer alt hvad de kan, og nedkæmpe den ene hær efter den anden. I realiteten er de bare utrolig dovne.

Ja, handlingen er fyldt med logiske problemer og forklarings problemer. Det er en skam, fordi konceptet er meget tiltalende, og karakterne er velskrevet. Det er handlingen der bremser dem, mangel på karakter opbygning og tynde beviser på Jasons transformation, der holder det tilbage. Det er en dårlig (og til tider dum) handling, der engang imellem viser nogle fremragende kvaliteter. Desværre er der langt imellem disse øjeblikke.

Det er nok ikke svært at regne ud, at Far Cry 3 er et første persons skydespil. Det formår dog alligevel at være anderledes i forhold til andre spil i samme genre. Først og fremmest, så skal der faktisk ikke så meget til før at man dør, lige meget hvor meget liv man har. Dette betyder at der er lagt stor fokus på at snige sig rundt uset, noget som spillet gør rigtig godt.

Hvor dette især bliver bevist, er i missioner hvor man skal overtage fjendtlige baser. Her er der et par muligheder for hvordan man kan begive sig ad, og snige sig igennem det hele. Vil man bare gå direkte i flæsket på dem, eller vil man dræbe deres alarm system, og systematisk dræbe dem uset? Eller slippe et dyr som fjenderne holder fanget i et bur, så de kan tage sig af dem? Sidstnævnte især, er sjovt at se på.

Man skal dog huske at spotte sine fjender først, hvilket gøres ved at hive kameraet frem, og så ellers få øje på dem. Gør man dette, dukker de op på ens radar så man både kan følge deres router, og se dem gennem vægge.

Overtager man en base, kan man bruge stedet som et gemmested, man til enhver tid kan teleportere hen til. En meget hjælpsom mulighed, når man tænker på spillets verden.

Det er en stor verden, og i hvert fald halvdelen af den er låst op lige så snart man starter spillet. Det er dog ikke kun en pæn verden, men også en sjov verden.
Udover de sædvanlige omgange side missioner, er der nemlig to vigtige ting at holde øje med. Der er radio tårne man skal klatre, før man kan se det pågældende område på sit kort. Desuden er verdenen også fyldt med vilde dyr, der alle er fjendtlige. Og før du tænker det, ja, det lyder utrolig meget som Assassin's Creed, men det er faktisk på ingen måde dårligt.

Især det vilde dyreliv er godt. Det gør at verdenen er uforudsigelig. Man ved aldrig hvad der venter en, når man drager ud på eventyr på den vilde ø. Man skal hele tiden passe på, og være på vagt, ellers får man nogle grimme overraskelser. Det er dette der gør, at Far Cry 3s verden er både sjov og spændende at udforske.

Når man har dræbt et dyr, kan man desuden også snuppe dens pels. Dette kan bruges til at lave opgraderinger, såsom forhøjet ammunitions kapacitet, sprøjte kapacitet (der f.eks. helbreder en), våben kapacitet, og en større pung, så man kan have flere penge på sig. Man bliver opfordret til at jage bestemte dyr, for at få disse opgraderinger, hvilket giver øget motivation til at gå i krig med dem. Det er meget belønnende at jage et bestemt dyr, og endelig få adgang til den opgradering man har brug for.

Udover at være belønnende, så gør det også at spillet føles realistisk. Fordi hvem kan f.eks. rende rundt med uendelige mængder penge og ammunition? Og have et mindre våben lager på sig?

Selv spillets rollespils elementer tilføjer realisme. Som man dræber fjender og klarer missioner, optjener man EXP som giver adgang til skill points, der bruges til at lære nye egenskaber, som f.eks. flere muligheder at dræbe fjender på, muligheden for at holde længere på en granat, eller forbedringer hvad f.eks. angår dykning.

Dette tilføjer en følelse af, at Jason er en hverdags mand, der lærer at blive en dræbermaskine. Det er bare en skam at historien ødelægger dette. Fordi hvordan pokker kan en mand, der aldrig før har været i nærheden af en pistol, i løbet af et par minutter bruge den som om han altid har gjort det? Og dræbe folk uden problemer?

Det er nok lavet sådan, for at give spillere en optimal gameplay oplevelse lige med det samme, da hvis man skulle bygge ordentligt op om det, ville gameplayet være klumset og irriterende.

Men det skulle de nu alligevel have gjort. Det ville have gjort meget for historien, især hvis man under dette holdt verdenen låst af, så det ikke blev for meget. Ja, ironisk nok, kunne spillet godt bruge den lange opbygnings sektion fra Assassin's Creed 3.

Men lad os glemme det, og tænke på resten af gameplayet som helhed. Det er utrolig sjovt og belønnende at spille, faktisk noget af det bedste i 2012. Spillets verden er stor og sjov at udforske, og nogle af spillets missioner er direkte fremragende og mindeværdige. Det er et fremragende spil, og det kan historien ikke formode at ødelægge.

Der er dog mere til spillet end bare single-player. Spillet tilbyder også multiplayer, og en mulighed for at lave sine egne baner, der kan deles online med andre.

Der er dog ikke så mange overraskelser at komme efter her. Det er de typiske modes der bliver tilbudt, samt det obligatoriske level up system, der låser op for flere våben, jo længere man spiller. Der bliver dog også tilbudt co-up missioner for op til fire spillere, der desuden også har sin egen (ligegyldige) historie.

Multiplayer delen er ikke dårlig, faktisk fungerer det for, det meste, rigtig godt. Der er bestemt sjov at hente, og meget at låse op for. Det er bare ikke noget, der gør at man kommer tilbage til det i længere tid, og det er fri for både overraskelser og den samme fremragende kvalitet, som single player delen.

Co-up delen er desuden også plaget af nogle ret voldsomme problemer. Der er utrolig mange forbindelses problemer, der næsten altid kommer i vejen på en eller andet måde. Her snakker vi om lag, problemer med banernes manuskript, og andre små fejl såsom at skyde knapppen og sigte knappen låser sig fast. Efter mange forsøg, har det kun lykkedes mig at klare en bane, så det er mildt sagt en frustrerende oplevelse.

Desuden, så skal det på det kraftigste anbefales, at man spiller sammen med tre andre spillere. Banerne og fjenderne er nemlig kun designet efter fire spillere, så det retter sig ikke efter hvis man f.eks. er tre eller to spillere. Dette fører til, at hvis man er under fire spillere ret let kan ende med at sidde fast, eller på utallige forsøg på at komme videre fra en sektion.

Det tog mig omkring ti timer at gennemføre spillets historie, og det var endda inkluderet med at jeg gik efter side missioner. Men forvent omkring otte til ti timer, og selvfølgelig flere ekstra timer, hvis man går efter 100%. Multiplayer forlænger spillets levetid kraftigt, også selvom det ikke er noget særligt. Man bliver dog i sidste ende ikke snydt på indhold, og det er altid en god ting.

Grafisk er spillet faktisk ret pænt at se på. Karakterne er godt lavet, også selvom de menneskelige fjender gentager sig selv lidt for meget. Men det er især hvordan karakterne opfører sig i forfilm der er imponerende. Måde de opfører sig på, hvordan de er animeret og deres ansigter er meget realistiske, hvilket er meget pænt at se på. At hele spillet desuden (som nævnt tidligere) udspiller sig fra Jasons øjne er også flot, hvilket gør at man lettere lever sig ind i spillets verden. Sidst men ikke mindst, så er spillets verden utrolig smuk at se på. Det er en ren fornøjelse.

Der er dog fejl, som i et hvert andet typisk Ubisoft spil. Billede hastigheden driller til tider, der er et par animations fejl til tider, og det lykkedes mig endda på et tidspunkt at ryge under spillets verden, hvor jeg effektivt sad fast i et uendeligt fald. Desuden oplevede jeg også en fejl, hvor både sigtekorn og musik forsvandt, hvilket gjorde at spillets grafik motor blev så ustabil, at det til tider blev reduceret til en pæn power point præsentation.

Lyd er desuden også ret flot lavet, med gode lyd effekter og et fint soundtrack. Jeg må dog spørge, hvordan pokker kan det være, at Skrillex er med i alt disse dage? Jeg vil ikke kritisere ham, fordi hans musik er ikke lige min smag, men det er da underligt, at han er med i alt. Stemme skuespillet er dog fantastisk, og er let noget af det bedste i 2012, hvis ikke noget af det bedste nogensinde. Alle gør en fremragende arbejde, og man bliver virkelig solgt på, at de er rigtige mennesker.

Far Cry 3 er dog i sidste et rigtig godt spil, et spil der let kan anbefales. Spillets verden er sjov og spændende at udforske, gameplayet er noget af det bedste i 2012 og karakterne er nogle af de bedste der nogensinde er lavet i et video spil.

Desværre bliver det holdt tilbage af nogle uimponerede (men velfungerende) multiplayer muligheder, og en dårlig og til tider dum historie, der fjerner de bedste elementer ved sig selv alt for tidligt.

Man skal dog ikke lade disse ting komme i vejen for det, Far Cry 3 er et af 2012s sjoveste spil, så ned til den nærmeste butik og skaf dig selv en kopi.

Samlet karakter: 9.3/10
1