Dansk
BRUGERANMELDELSE

Mass Effect

Skrevet af: YoStone   2007-12-26

Captain Anderson og Ambassador Udina er lige blevet enige om at tage dig med på deres rejse til 'Eden Prime' en ekstremt frugtbar og smuk planet, som er en af de aller mest succesfulde planeter 'the systems Alliance', altså den menneskelige regering, har koloniseret.
Du bliver her introduceret til menneskehedens flotteste og hurtigste skib, the SSV Normandy. Selvom det kun er en 'frigate' altså et mindre rumskib, så har det en hel masse overraskelser i ærmet.
Men det er ikke bare en hygge tur, for menneskeheden har netop fundet et mystisk objekt på deres frådige planet. Den bliver kaldt 'The beacon'. Ingen ved hvad den gør, men man ved at den er skabt af Protheanerne, en race der på mystisk vis forsvandt for 50.000 år siden og det er fund som disse der lægger basis for teknologien der bruges i 2183 af alle racer under Citadelets styre. Men ikke alting er som det ser ud til.

Historien kunne jeg snakke om i timevis og universet er virkelig veludviklet i Mass Effect. De forksellige racer er virkelig godt designede.
De underskønne, kloge Asarier, der kan leve i 1000 år og har enorme biotiske kræfter.
De enormt deciplinerede og loyale Turianere, der lever og ånder for krigsførsel, uden at være for brutale.
De hurtige og abstrakt tænkende Salarianere, der lever kort, men altid virker som de er på speed.
De brutale Krogans, der faktisk lever for kampen, de er meget mere brutale end nogen anden race og de lider under 'the genophage', der gør at de næsten ikke er i stand til at formere sig.
Dette er bare nogle få af de mange racer som galaksen har at byde på og hver race er meget unik og meget anderledes end de andre.

Univers, tjek. Historie, tjek. Design, tjek. Dette er faktisk de Aller vigtigste punkter ved spillet, men det kan man ikke udelukkende bygge et spil på. Hvordan er resten?

Grafikken er ganske udemærket, det ser rigtig pænt ud, men er ikke det flotteste spil på markedet. Der er nogle irriterende skygge effekter, når det kommer til ansigter. Det ser næsten glitched ud en gang imellem, hvilket er underligt, da skygge effekterne virker fint på alt andet. Spillet varier meget i skønhed, på steder som the Citadel og SSV Normandy, er der en enorm 'wow' faktor. Men på de mange planeter, er det ikke nær så flot.

Lyden er rigtig god. Lige fra den første skærm, efter at man har skabt sit alter-ego. Kommer retro sci-fi toner, efterfulgt af musik med meget et meget mystisk feel, der jo passer meget til spillet, der er fyldt med hemmeligheder og hele univers udforsknings konceptet. Igennem spillet styrer musiken stemningen rigtig godt, det er ikke nogle revolutionelle musik numre, men de virker meget fint.

Gamplayet, som er det vigtigste, er virkelig vellykket. Det er en blanding af RPG og TPS. Med lidt taktik blandet ind i det. Gameplayets stærkeste del er de mange 'special abilities' som alt efter du er en tech-person, biotic ekspert eller soldat. Det er disse som danner basis for spillets class-system. Du kan vælge imellem engineer, som specialiserer sig i tech, adept, som specialiserer sig i biotics, soldat, som specialiserer sig i armor og våben eller Sentinel, Vanguard eller Infiltraitor, som er blandinger af de forrige.
Dette virker fint. Men man kan blive irriteret på de forskellige kombinationer af skills. Sommetider ville jeg ønske at man selv kan sammensætte en klasse, som i Oblivion. Men ellers fungerer det rigtig godt.
Der er dog en skamplet på gameplayet, som er de hyppige ture i Mako'en, den ultimative off-roader, hvis ikke det var for den ekstremt klodsede våben turret. Som ikke kan sigte en eneste grad ned og skudene kommer tit til at ramme langt væk fra der hvor du sigtede. Det er også sært at man ikke kan opgradere den, da det er et RPG og at missionerne i den bliver progressivt meget sværere. Man kan argumentere med at man selv bliver bedre, men styringen er så dårlig at uanset hvor meget man øver, bliver man ikke meget bedre.
System der lader en skabe ens egen karakter, er ret overvurderet, det er faktisk meget nemmere at skabe en ansændig figur i Oblivion og ikke mindst The Sims 2, hvis system ikke er blevet overhalet endnu. Men det ser pænt ud. Men skønheden er allerede reserveret. Ved systemet er der altid en næse, et par øjne, en ansigtsform, et sæt læber, der er pænere end de andre, dette begrænser selvfølgelig variationen i de karaktere man skaber.
Så har jeg gemt det bedste til sidst, dialog hjulet, i Mass Effect er cut-scenes ikke bare cut-scenes. Du styrer talens gang og kan vælge at være en rigtig helt der respekterer alle og hellere en gøre sit eget liv til et helvede, hvis det redder liv, eller man kan være et stort røvhul der skider på alle og prioriterer missionens succes over alt andet. Man kunne også vælge en mellemvej og altid vælge efter egne følelser.

Spillet er suverent på rigtig mange punkter, men jeg kan ikke give det 10, da de mange planeter man kan besøge, tit er nogle ensformig og tomme steder, der virkelig er kedelige at rejse i og på grund af den pokkers Mako. Men det kan fikses og håber virkelig at 2'eren ikke har disse problemer.

Brugeranmeldelser16
Samlet karakter: 8.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10