Darksiders II

Skrevet af: Nike   2012-09-24

Jeg samlede for cirka et års tid siden det første Darksiders op, af ren nysgerrighed. Spillet så okay ud, men det var først da spillet faldt kraftigt i pris, at jeg tog chancen. Jeg gav spillet 7/10, og det var ganske udmærket. Det var underholdende, men manglede sine egne idéer og tilbød på et par små problemer. Udviklerne Virgil Games har dog svoret at lave en efterfølger, der skulle være bedre og større på alle måder end det første spil. Nu er Darksiders II så blevet klar, så lad os se om deres mission er blevet en succes eller ej.

Darksiders II foregår omtrent på samme tid som det første spil. Efter War, en af de fire dommedags ryttere, er blevet anklaget for at starte apokalypsen for tidligt, drager hans bror Death ud for at finde svar. Han er nemlig overbevist om at hans bror er offer for en konspiration. Han rejser derfor rundt og leder efter The Tree of Life, så han kan bevise Wars uskyldighed, og på samme tid genoplive menneskeligheden.

Handlingen i det første spil havde lidt potentiale, men blev holdt tilbage af tynde karaktere og et meget forhastet tempo. Darksiders II klarer sig dog ikke bedre. Karakterne er stadig tynde, begivenhederne er forhastet, og det hele er bare ligegyldigt i sidste ende. Da spillet er slut føles det ikke som om, at man har opnået noget som helst, og mangel på spænding og interessante øjeblikke får en til at tvivle på hvorfor udviklerne mente at det var nødvendigt at fortælle denne historie.

Udover det, så er konceptet også ret dårligt. At Death ham selv er på en mission for at redde sin bror og genoplive menneskeligheden er lidt selvmodsigende. Er det ikke netop meningen, at Death skal sørge for at folk/væsner dør? Spillets baggrunds historie er heller ikke meget at råbe hurra for. Den er fyldt til randen med klichér, og det er også noget af en udfordring at holde styr på, eller bare at finde interessen for det.
Alt i alt er det en ligegyldig handling, der føles mere som en side historie, fremfor en rigtig fortsættelse.

Hvis man er spillet det første spil, så vil denne efterfølger være let at finde ud af. Spillet spilles stort set på samme måde. Kamp delene er en simplificeret udgave af God of War, og de forskellige dungeons og strukturen er stort set tage direkte ud af The Legend of Zelda, med platform sektioner fra Prince of Persia. Ja, så langt, så uoriginalt. Men nu er endnu en spil serie også kommet ind over Darksiders.

Ja, nu kan Diablo også tilgives som et af de spil, som Darksiders II kopier. Spillet har fået tilføjet en level up struktur, men tilhørende skill points, og fokus på at finde nyt og bedre udstyr. Dette har også ført til mindst to gange så mange dungeons som i det første spil, og folk der giver en side missioner.

Dette er faktisk en ændring for det bedre. Det gør spillet sjovere at spille, og man har altid noget at gå efter. Man skal ikke lade sig snyde af hvor kort det virker i starten, der er meget indhold i dette spil.

Men alt det er ret ligegyldigt hvis spillet ikke er sjovt at spille, men det er det heldigvis. Ja, det er uoriginalt og gjort bedre i mange andre spil, men det virker og er underholdende. Især spillets dungeons er gode, der tilbyder godt design og nogle gode puzzles. Platform sektionerne er desuden også blevet markant bedre. Der er stadig et par øjeblikke hvor kontrollen ikke er præcis nok, men det er ikke et lige så stort problem som i det første spil.

Skill point systemet har desuden også gjort at man kan låse op for nye evner (som også kan opgraderes), og der er flere hjælpe midler at gøre brug af, end i det første spil.
Ja, det lyder jo meget godt ikke? Fordi det lyder her, allerede meget bedre end det første spil. Lad mig sige det på den her måde, det er i hvert fald større end det forrige spil.

Kamp systemet har ikke ændret sig meget i forhold til det første spil, hvilket må siges at være lidt af en skuffelse. På trods af at har et tungt våben og to leer som kun er et knap tryk væk, så er der ingen combos der blander disse to våben sammen. Spillet tilbyder faktisk næsten ingen dybde i kamp systemet, så det handler nærmest udelukkende om at undvige angreb og hamre løs på en af de to angrebs taster.
Det samme gør sig desuden også gældende i spillets boss kampe, der virker lovende, men som til sidst bare er mere af det samme fra de almindelige kampe: undvig og angrib. Spillet udvikler sig aldrig fra dette punkt, hvilket er virkelig ærgerligt.

Desuden er spillets verden heller ikke særlig speciel. Den er stor, ja, men den er nærmest fyldt til randen med quests hvor du skal hente ting til diverse mennesker. En gang imellem er der en quest der går ud på at dræbe nogen, eller finde et sted, men ellers skal man altid ud og hente tre ting, for blot at få en quest der kræver at du finder tre af nogle andre ting. Spillet lever nærmest på disse Fetch Quests, og de bliver hurtigt irriterende og ensformige. Og hvis spillets verden ikke er fyldt med noget interessant, hvorfor så have en så stor verden?

Faktisk, så er den store verden også lidt lusket. Præcis ligesom i Diablo 3, så starter de første par baner med at være store og tilbyde flere dungeons og quests, men som spillet skrider frem, bliver mængden mindre og mindre. Spillets to sidste verdner bliver til sidst utrolig smalle, at man får indtrykket af at udviklerne enten løb tør for idéer eller bare ikke gad mere. Det var irriterende, skuffende og måske en smule dovent i Diablo 3, og det er det bestemt også her.

Spillets fokus på at finde nyt og bedre udstyr er desuden heller ikke specielt skarp. Der er alt for meget fyld der ikke kan bruges til noget som helst, og spillets indikator på hvorvidt en ny rustning gør en bedre eller stærkere lyver endda også. Under gameplay dukker der et vindue op, der fortæller om den nye ting gør en bedre eller dårligere, men den taler ikke altid sandt. F.eks. fandt jeg nogle støvler, der hævede mit defense, men da jeg så gik ind på inventory for at kigge på det, sænkede den både min strength og resistance. At blive løjet for om at en item er bedre end den i realiteten er, er tæt på ondt.

Det skal også siges, at jeg oplevede en række glitches imens jeg spillede. Mindst seks gange frøs spillet, et par gange endda efter en forfilm, et par gange kunne jeg pludselig ikke længere hverken skade fjender eller tage skade fra dem, hvilket krævede at jeg genstartede spillet. Nogle gange kunne spillet heller ikke indlæse de rigtige ting, hvilket nogle gange holdte mig fra at klare nogle puzzles. Dette krævede også at jeg skulle genstarte.

*Det skal dog siges at spillet lige har fået en patch, som muligvis har rettet disse problemer. Derfor har de ovenstående glitches ingen effekt på spillets karakter.

Darksiders II er stadig et sjovt spil, men det holder bare ikke i længen. Spillet tager i sig selv omkring tyve timer at gennemføre, og mindst tredve til fyrre hvis man vil have alt, men gameplayet er altså kun designet til et spil på den halve længde. Stort set afhænger det hele af hvor vidt man kan holde ud at gøre de samme ting igen og igen.

Spillets verden er indbegrebet af en pæn kunstnerisk stil, der er flot og charmerende. Karakterne ser desuden også gode ud, og det er altid fedt at se hvordan Death ser ud med alt det nye udstyr man finder. Designet er pænt, men resten er knap så skarpt. Frame Raten har problemer her og der, animationerne kunne være bedre, og omgivelserne er til tider lidt for store og tomme. Det ser okay ud, men kunne være pænere.

Lyden klarer sig dog markant bedre. Lyd effekterne er trættende og kedelige, men stemme skuespillet er derimod rigtig godt, til trods for at dialogen til tider gør hvad den kan for at ødelægge det. Musikken er komponeret af vores alle sammens Jesper Kyd, der som vanligt laver et fantastisk stykke arbejde. Faktisk er musikken så god, at gameplayet og historien ikke kan leve op til det. Det siger en del om musikkens kvalitet.

Darksiders II blev nærmest lovet til at skulle være et bedre spil end det første, og det er det da også på nogle måder. Rollespils elementerne er gode, spillet er stort, platform sektionerne og spillets dungeons er blevet bedre, ja det ligner bare overordnet et spil der er blevet bedre. Desværre kan gameplayet bare ikke følge med. Det starter med at være sjovt, men bliver irriterende, ensformigt og endda nogle gange direkte kedeligt. Alt for meget bliver gentaget, der er simpelthen ikke nok variation.

Spillet er en lektion i at kvantitet ikke altid betyder kvalitet. Darksiders II skulle have været et fremragende spil, men i stedet er det blevet okay underholdende, præcis som sin forgænger. Det er stadig noget værd, men det er en lille skuffelse, taget i betragtning af hvad vi var blevet lovet.

Samlet karakter: 7.5/10
1
2