Dansk
BRUGERANMELDELSE

Brink

Skrevet af: psyched   2012-07-14

BRINK - XBOX 360


Kender du følelsen af at konstant blive head-shootet af en sniper/"camper" som bare gemmer sig i skyggen som en luskebuk? Eller hvad med at rende rundt forgæves i kampmarken og skyde løs for derefter at blive sprængt i luften på 1 sekund af et konstant bombardement af granater? Generelt er der mangel på teamplay i fps-spil i disse dage - alle kan rende rundt og leje lone-soldier og få succes med dette.
Disse frustrerende episoder opstår ofte i de gængse førstepersons-skydespil efterhånden - dette har Splash Damage (Quake Enemy Territory) tænkt sig at ændre med deres seneste skydespil, Brink.

Brink er en holdbaseret fps-shooter der foregår på The Arc, som er en flydende by der nu er en ø ala Alcatraz - omgivet af vand og med flere mil til nærmeste fastland. Der er opstået en krig imellem sikkerhedsstyrken, Security og modstandsbevægelsen, Resistance. Du får valget fra starten om at vælge side inden man skal begive sig ud i kampene.

Man lægger ud med at vælge udseende på sine karakterer og ved første syn går det op for en hvor flot denne menu egentlig er. Det er sjældent undertegnede bliver imødekommet af sådant et syn. Karakterer er utrolige flotte og detaljerne er lækre. Gid de fleste spil havde disse detaljer som i Brink. Hver eneste item er der gjort noget ud af og selv en ubetydelig jakke eller hat er en fryd at se på. Vigtigst af alt; man får lysten til at checke om man har fået nye items hele tiden. Det er et godt tegn!

Bethesda og Splash Damage introducerer også en anden debut-feature i spillet, S.M.A.R.T-systemet. Kort sagt er denne egenskab en "smart" måde at bevæge sig på i landskabet ved hjælp af 1 knap. Man skal bare holde knappen nede og man er fluks udstyret til at lave parkour-agtige hop og afsæt - det er en super lækker ide, som tydeligt er inspireret af Assasins' Creed og Mirror's Edge. Funktionaliteten er dog ikke helt i top og nogle gange hopper man forgæves og ligeledes så er det ikke alle vægge man kan hoppe over. Dog er ideen frisk og en viderebygning af de overståendens systemer - noget jeg ser frem til at se i fremtidens skydespil. Følelsen af at løbe hurtigt (især med de tynde karakterer) og skyde løs på fjenden for derefter at hoppe udover en kant og gribe fat i en mur og kravle videre er virkelig fed!

Brink er et holdbaseret skydespil og holdet bag spillet har også udevalgt normale spille-modes som Capture The Flag, Team Deathmatch osv - der er kun 1 spiltype. Denne type minder lidt om rush fra Battlefield hvor det ene hold skal beskytte et givet område eller f.eks. en server, som det andet skal angribe eller hacke. Denne "nye" spiltype er ret populær efterhånden og det skaber en slags dynamik og en slags rute i kampene fremfor en typisk arena fyldt med skydegale folk. Dog har denne spiltype en risiko ved sig, som er, at der godt kan opstå flaskehalsområder hvor alle folk typisk mødes og ingen kommer rigtigt nogle veje fordi ingen af holdene kan nå at opfylde deres mission, istedet dræber alle bare hinanden. Ikke godt.

I kølvandet på overstående afsnit så er det også vigtigt at tale om klasser. Man kan vælge Soldier, Medic, Engineer og Operative. Disse 4 klasser er på begge faktioner og kan en masse forskellige ting, men overordnet så kan Soldier give sig selv ammunition og dele ud af dette til holdkammerater, Medic kan give energi til alle på holdet, Engineer kan bygge stationære maskingeværer og reparerer ting i banen og til sidst så kan Operative hacke computere og forklæde sig som fjenden. Dette udvalg af karakterer minder mig mest om Team Fortress og dette er, hvis du spørger mig, også den bedste reference til Brink. Det er holdbaseret og prøver desperat at fremprovokerer hold-ånden i hvert eneste spiller. Som Bethesda selv siger: "If you play alone, you'll die alone".

Med disse klasser kan man gå i krig mod enten andre spillere eller bots. Disse computerstyrede bots er relativt dumme og det kan ikke anbefales at spille mod dem. Jeg opfordrer derfor til at gå online så du i det mindste har med tænkende væsener at gøre. Dog viser dette sig ikke at være helt smertefrit da der er en del lag i spillet. Faktisk er det p.t. nærmest uspilleligt. Så det er pest eller kolera dillemaet man står i. Lag eller dårlig A.I. Dertil skal det nævnes at der ikke er en lobby at finde. Dette system er nærmest blevet standard nu, især i skydespil, men generelt er det et dårligt tegn hvis dette er fravalgt. Især når alternativet er ingenting. Istedet skal man starte et spil og håbe på der er plads nok og tid nok til at du kan begynde at invitere dine venner ind i kampen. En ad gangen. Øv.

Jeg vil fremhæve den grafiske vej designerne har taget. Ideen om at have et karikatur tema er super flot og det virker også modigt og frisk. Desværre ser spillet ikke så godt ud in-game og her halter grafikken en del. Styringen er heller ikke så god som man forventer det i et skydespil anno 2011, men det er stadig ok og det er ikke det der vælter korthuset. Lydsiden er fin, men surround-delen er ikke udnyttet godt nok og det kan være svært at finde rundt i alle lydende. Når ens holdkammerater råber så lyder det som en børnehave hvor alle råber i munden på hinanden, tilgengæld så er lyden på våbene super lækker og det giver en god følelse når man render rundt og jagter fjenderne med en shotgun.

Til sidst vil jeg nævne at Brink er et spil med hjerte og en vision om mange spillere som bliver fordelt på 2 hold og som taber og vinder afhængigt at hvordan hvert hold arbejder sammen med fokus på forskellige klasser. Ideen er skide god og jeg drønede straks ud og købte spillet på release da jeg personligt er træt af lone-soldier stilen. Til min store skuffelse blev jeg imødekommet af alt overstående og må derfor give spillet en træls karakter, trods min umiddelbare forventning og forhåbning om en revolution i multiplayer. Ak, jeg må vente endnu! Apropo ventetid, så vent gerne 1 måned inden du render ud og køber spillet så kan du være heldig at spillets lag-problemer er blevet rettet med en patch.


7/10 - Michael Iversen

GRAFIK: 7
GAMEPLAY: 7
LYD: 6
HOLDBARHED: 6

PLUS
Frisk og modig koncept. Ideerne har stort potentiale. Er man glad for holdbaseret gameplay, så er Brink klart noget for dig.

MINUS
Lag online. Dårlig A.I. Lidt irriterende styring - for lidt singleplayer med tynd historie.

Samlet karakter: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10