Mass Effect 3

Skrevet af: Nike   2012-05-16

Så er det endelig blevet tid; tid til at afslutte historien om vores Commander Shepard, bogstavlig talt. Bioware's Mass Effect 3 har en del at leve op til, især når man tænker på de tidligere spil i serien. For mig har der altid været nogle ting der har holdt spillende tilbage, som f.eks. inventory systemet i det første, og stærkt nedtonet RPG elementer. På trods af dette, står denne serie mig stadig nær, så dette tredje kapitel har været længe ventet hos undertegnet. Lever det op til de sky høje forventninger, eller bliver spillet endnu et problem barn, som Dragon Age 2 angiveligt var?

Spillet foregår direkte efter Mass Effect 2 DLC udvidelsen Arrival. Shepard er på jorden, og har fået frataget sine beføjelser og magt som kommandør og spectre. En dag bliver de dog pludselig angrebet af væsner kaldt "The Reapers", en farlig og destruktiv race som Shepard før har advaret om, dog før døve øre. Deres mission er at udslette alt liv. Shepard bliver derfor sendt væk fra jorden, men opgaven om at samle en hær bestående af alle galaksens stor magter, og derved redde hele galaksen.

Som i Mass Effect 2, kan du importere dit save fra tidligere spil. Her kan du importere både fra ME1 og ME2, hvilket overfører både hvordan din Shepard ser ud, og alle valg foretaget i tidligere spil kommer til at have en effekt på ME3s historie. F.eks. døde en af dine hold kammerater i ME2, vender den person ikke tilbage. Alle tidligere valg, og endda DLC til ME2 har en effekt på ME3. Det er stadig imponerende at man på den måde ved at beholde saves helt tilbage fra ME1 kan have sådan en effekt på ME3, hvilket også betyder at der er utrolig mange variationer at komme ud for.

Hvis man har spillet de to andre spil, så er Mass Effect 3 i meget speciel oplevelse.

Gensyn med tidligere karaktere og de begivenheder de kommer ud for er specielle. Der kan ikke sættes ord på hvor specielt det er. Udover dette, så er historien utrolig vel konstrueret. Den er intens og spændende, og der bliver bygget fremragende op om truslen fra "The Reapers". Man lærer virkelig at frygte for dem, og man får let fuld forståelse for hvor meget der er på spil. Dette fører også til en række mindeværdige scener, der let går ned som nogle af 2012s bedste øjeblikke hidtil.

Når det er sagt: så har historien nogle store problemer.

Hvis man ikke i forvejen er Mass Effect fan og ikke har spillet og gennemført de to tidligere spil, så vil det meste af Mass Effect 3 falde på et fladt niveau. Der er så mange karaktere og baggrunds viden, at det er umuligt at give alt tid nok til at udvikle sig. Det er stærkt krævet at man spiller de to første spil før man går i krig med dette, ellers falder de fleste følsomme øjeblikke fuldstændig til jorden.

Et andet problem er spillets valg. Der er unægteligt nogle svære valg at træffe, og jeg blev da også påvirket af et specielt valg, men systemet virker ikke efter hensigten.

Bioware's moral system er (af mangel på en bedre beskrivelse) forældet. Ens valg er alt for hvidt og sort. Konsekvenserne af dine valg bliver gjort utrolig tydelige, hvilket fjerner en del af spændingen. Det er alt for tidligt hvilke valg er gode og onde, og takket være spillets moral system der viser hvor god og ond man er, bliver det ikke længere ens personlige moral og følelser der afgør sit valg, men om man vil ødelægge en f.eks. pletfri godheds måler med et ondt valg.

Spil som The Witcher 2 fjernede dette moral system, og gjorde ens valg mindre tydlige. Dette opnåede den ønskede effekt med at man lader sin personlige moral og følelser afgøre sine valg, fordi intet var sort og hvidt, og man vidste ikke om ens valg ville være vigtigt eller ej. Her ved man alt på forhånd, og alt er holdt simpelt. Bioware har nægtet at følge med tiden, hvilket gør at systemet her falder til jorden. Når nu vi taler om valg...

... Du har sikkert læst eller hørt om Mass Effect fans, der har indsamlet penge og underskrifter ind til en ny slutning til spillet. Klagere lyder på mangel på variation mellem de forskellige slutninger, og forklaringer på hvad de fører til. Dette må desværre siges at være den grufulde sandhed.

Uanset hvilke valg man har truffet i både spillet, og de to tidligere spil, så er der altid kun tre måder det hele kan ende på. Ligesom i Deus Ex: Human Revolution, så får man til sidst valget mellem tre forskellige handlinger, der leder til hver sin slutning. Dette sidste punkt forbliver det samme, uanset hvilke valg du har truffet. De ændrer sig aldrig, og det hjælper bestemt ikke at alle tre valg leder til en nærmest identisk slutning med kun små variationer som jeg desværre ikke kan forklare uden at spolere hele handlingen.
At man uanset hvad vil blive tvunget ned af de samme blindgyder, der dårligt er forskellige fra hinanden er nok en af de største video spil fornærmelser nogensinde, især for fans. Det kan ikke være rigtigt, at et spil der ligger utrolig meget vægt på at ens handlinger ikke kun har betydning for det givende spil men også for senere spil, og som tager mindst 20 timer at gennemføre, i sidste ende ender i den samme boldgade uanset hvad man laver. Tilsæt dette med at slutningerne ikke engang forklarer hvordan ens endelig valg påvirker galaksen, får man en slutning der ikke kun er utrolig skuffende, men et spark i familie juvelerne på enhver fan.

For en serie der er både kendt for sine valg og reklameret med dette i tankere, er sådan en slutning her uacceptabelt, og det ødelægger overraskende meget. Det er sjældent at en slutning kan være så dårlig, men det er desværre tilfældet her.

Det var noget af en sviner. Når men, over til gameplay.

Hvis man har spillet de tidligere spil så spiller spillet meget identisk med ME2. Skyde sektionerne har ikke ændret sig meget i forhold til sidst, hvilket betyder at det spiller ret godt. Det er ikke lige så skarpt som andre spil, såsom Gears of War, og ens våben virker ret svage til tider, men det er sjovt hele vejen igennem alligevel.

En god ting er også, at Bioware har lært rigtig meget i forhold til at lave specielle øjeblikke i deres historie missioner. Der er mange cinematiske øjeblikke der både er intense og spændende. Historie missionerne er ofte meget imponerende og en sand fornøjelse, og det er let nogle af de bedste missioner Bioware nogensinde har lavet.

Man kan dog ikke helt sige det samme om side missionerne. De er gode, men de når på ingen måde de samme højder som historie missionerne. Der sker bare ikke så meget, og de har ikke den samme spænding. Det hjælper desuden heller ikke at de til tider er alt for kryptiske. Ofte får man side missioner ved blot at gå forbi folk der tilfældigt står og snakker. Spillets quest log giver ingen ledetråde til hvor man kan finde den/de ting man har brug for i den pågældende mission, og selv hvis man finder tingen/tingene, så vil quest loggen ikke minde dig om det. Det er meget mystisk og lidt irriterende, men det er ikke så slemt som i f.eks. Final Fantasy XIII-2.

Herfra dog, er der en del ved gameplayet der har ændret sig.

Først og fremmest kan man nu lave modifikationer til sine våben, som f.eks. at forbedre det pågældende våbens sigte eller skade. Det hjælper at man har disse muligheder, og de kan være til meget stor hjælp i nogle situationer. Man skal desuden også tænke på hvor mange og hvilke våben man slæber med sig på sin mission. Bliver vægten for stor, vil f.eks. ens skjold være langsommere om at regenerer.

I Mass Effect 2 skulle man løbende samle opgraderinger til sit skib, så man endelig kunne komme ind og angribe Collector basen. Her findes der et ligene koncept, dog denne gang er det ikke skibet der bliver opgraderet. Idéen er denne gang at man løbende bygger en hær op, der skal kæmpe imod "The Reapers". Man øger sin militær styrke ved at klare missioner, og i nogle tilfælde finde objekter der kan hjælpe en igennem udforskning. Man kan så til en hver tid tjekke hvor stærkt ens militær er, og endda få en detaljeret beskrivelse af sin hær. Det føles belønnende hver gang man gør sin hær stærkere, og det er en fed fornemmelse at til sidst sidde tilbage med en stor hær til rådighed i kampen om jorden. Det er ærgerligt dog at man aldrig får set sin hær i kamp, men det er stadig sjovt og belønnende at opsamle det.

Rum udforskningen har også ændret sig. Det er slut med at skanne alle planeter man kommer i nærheden af, hvilket ærlig talt også var dræbende kedeligt til tider. Denne gang skammer man det sol system man er i, hvilket afslører hvis en planet gemmer på ting eller missioner. Man skal dog passe på, fordi det også tiltrækker "The Reapers", og lige så snart de ankommer, vil de jagte dig. Man kan sagtens flyve fra dem, men de er hurtige, så de skal bestemt ikke undervurderes! Fanger de en, er det nemlig game over. De forsvinder aldrig igen dog (så vidt jeg ved), men det gør rum udforskningen lidt spændende til tider.

Når man spiller kampagnen, har man desuden tre forskellige modes at vælge imellem. Først er der Action Mode, hvor spillet automatisk bestemmer for dig hvad Shephard siger, og action sekvenserne bliver lagt i centrum. Så er der Story Mode, hvor man frist bestemmer hvad Shepard siger, og hvor action sekvensernes sværhedsgrad bliver skruet helt i bund, så man nærmest udelukkende kan fokusere på spillets historie. Til sidst er der RPG mode, der stort set spiller som de to tidligere spil, hvor både historie og action er i centrum.

Det er et smart træk fra Bioware's side at inkludere disse muligheder, og kan sagtens forestille mig folk der udnytter de forskellige modes.

Der er dog også dårlige ting. Serien har altid været kendt som et rollespil med action elementer, men for mig, føles dette spil mere som et skyde spil med rollespils elementer.

Det er delvist pga. spillets level up system, der både er småt og gammeldags. Når man stiger i level får man som altid point der kan bruges på sine kræfter, men det kan være svært at mærke at man bliver stærkere. Et godt eksempel er hvor meget liv og skjold man har, som stiger fra level til level. Tallene stiger, men det føles aldrig sådan. Rollespils elementerne føles en anelse tomme til tider, hvilket fjerner lidt af det sjove ved spillet.

Et andet minus er desuden spillets online del. Ja, du kan nu spille online i Mass Effect.

Der er kun en mode, hvor man skal overleve ti runder på diverse baner, klare opgaver der kan består af at aktivere bestemte paneler, og bare overleve. Det er en Mass Effect udgave af Horde Mode, dog med et par forskelle. Ens karakter har det samme udviklings system fra kampagnen til rådighed, og her passer det faktisk meget godt med det tynde udviklings system.

Desuden bidrager en hver sejr også til at galaksen bliver bedre forberedt på kamp imod "The Reapers", hvilket også påvirker kampagnen. Dog er det ikke nødvendigt at spille online for at få "den bedste slutning". Når ens online karakter desuden når level 20, kan man importere karakteren ind til sin hær i kampagnen.

Det er en god ting at online ikke er nødvendigt for at få det bedste resultat, og det er da også simpel morskab at spille online. Det virker kort sagt, og er sjovt.
Alligevel ender online delen med at føles unødvendig og som en undskyldning for at skrive på æsken at der er online i spillet.

Det lever meget på at det kan hjælpe en i kampagnen, men når det ikke er nødvendigt at spille online for at opnå det bedste resultat, hvad er pointen så? Desuden tilbyder spillet ikke rigtig noget at gå efter, udover det. At stige i level føles som om at det er inkluderet fordi alle andre spil med en online funktion, har en level up struktur. Eksempel: Maks level online er level 20. Efter en match var jeg allerede i level 6. Det går overraskende hurtigt med at stige i level. Dr mangler noget ordentligt at gå efter, så det er svært at forestille sig at online delen bliver holdt i live på længere sigt.

Måske misforstår jeg noget. Måske har online delen aldrig været ment som noget der skulle have et liv af sig selv, men mere ment som en kompliment til kampagnen. Uanset om dette er tilfældet eller ej, så efterlyser jeg lidt mere dybde i det. Der mangler noget. Det er sjovt, men der er ikke meget der holder interessen for det.

Det skal desuden også nævnes at spillet kan spilles med Kinect. Nej, det betyder IKKE at du via din krop styrer Shepard eller noget i den stil. I stedet får du "spændende" muligheder såsom at vælge hvad Shepard skal sige ved at fortælle din Kinect hvad du vil have ham til at sige. Kinect kan desuden også bruges til at give dine medhjælpere ordre.

Fin idé, men er der nogen fornuftig grund til hvorfor dette ikke kan lade sig gøre med et simpelt headset? Det virker mere som et halv hjertet forsøg på at få Kinect til at være andet end danse spil, fitness spil og mini spil samlinger. At man skal bruge 800kr på en konsol udvidelse, der blot gør noget som et hvert headset burde kunne gøre er lidt trist og desperat. (det samme kan egentligt siges om at det nu også kan bruges til Skyrim). Mest af alt er det nok en smags sag, men for mig er dette et sørgeligt valg.

Hvad der derimod ikke er sørgeligt er spillets længde. Det tog mig 30 timer at køre igennem spillet, hvilket inkluderer side missioner. Det kan gennemføres på kortere tid, så det afhænger meget af hvor meget man tænker over sidemissionerne. Spillet har desuden også en New Game + mulighed, hvor du kan spille videre efter spillets slutning med alt hvad du har opnået. En dejlig ting at inkludere, men der er ikke så meget genspildnings værdi desværre, hvilket også er takket være de dårlige slutninger. Hvad er der at vende tilbage til, hvis alt hvad man gør alligevel leder op til de samme ting? Jo vist, der er multiplayer, men det holder ikke så længe som man kunne håbe.

Grafisk set er der ikke sket det helt store siden sidst. Omgivelserne ser renere ud og figurerne en anelse mere detaljeret, men ellers er der ikke noget af det helt store. Der skal dog stadig gives ros for den glatte billede hastighed under gameplay, og så alle de omgivelser der er nået med i spillet. Der er mange forskellige omgivelser, så mange at vi snakker om imponerende. Ingen af dem ligner hinanden for meget, og skildre sig altid ud i forhold til hinanden.

Dog har Bioware stadig rigtig meget at lære. Samtalerne ser ikke specielt naturlige ud, takket være animationerne. Det er stift og robot agtigt, for at give et bedre billede af det. Ansigterne er også en stor skuffelse, især Shepards. Jeg spillede som den mandlige Shepard, og hans ansigt forandrede sig aldrig. Han havde altid det samme stive ansigts udtryk, der mest af alt udtrykte at han ikke kunne være mere ligeglad med alt, selvom spillets handling viser det modsatte. Der er ingen følelser udtrykt overhovedet. De andre karaktere slipper lidt billigere, men det er stadig noget at ligge mærke til.

På lyd fronten er tingene blandet. Spillet har både gode og dårlige lyd effekter, og så er der faktisk noget ret godt musik, selvom det ikke er særlig mindeværdigt. Stemme skuespillet er dog for det meste fremragende. Der er mange mindeværdige præstationer der hjælper med at få en til at holde mere af personerne. F.eks. Martin Sheen som The Illusive Man der let er den bedste præstation i spillet, selvom det er en ud af mange.

Men igen kommer Shepard og ødelægger det. Jeg har hørt at den kvindelige Shepard har en meget bedre stemme skuespiller, hvilket jeg dog ikke har haft mulighed for at afprøve. Jeg håber dog det er rigtigt, fordi den mandlige Shepard er så utrolig flad at høre på. Hvor de andre kan finde ud af at ligge følelser ind i deres præstationer, holder den mandlige Shepard sig til den samme kedelige og flade tone hele vejen igennem. Sammen med de flade ansigter kommer det farligt tæt på at ødelægge en masse øjeblikke. Det er slemt, især når spillet er fokuseret på denne person.

Mass Effect 3 er et spil jeg virkelig gerne vil elske. Der er mange specielle og mindeværdige øjeblikke, gameplayet er rigtig sjovt, og så holder det et godt stykke tid. Hvad der desværre trækker ned på dette spil er de alt for simple valg, unødvendigt multiplayer, præsentations problemer og skuffende slutninger af værste skuffe.

Disse ting holder spillet væk fra klassiker status, hvilket er en stor skam, da spillet stadig gør mange ting rigtigt Men for de fleste rigtige ting er der som regel dårlige ting i vente, som f.eks. den nærmest direkte kontrast i kvalitet mellem historie og side missioner. Det er stadig et rigtig godt spil, men der er alt for mange problemer til at det kan få højre end 8. Hvis man desuden heller ikke har spillet de tidligere spil før, så kan karakteren trækkes ned med yderligere et point.

Samlet karakter: 8.5/10
1
2