Battlefield 3

Skrevet af: Nike   2011-11-06

Gad vide hvor mange der har glædet sig til lige præcis den her tid på dette år? Siden det blev annonceret tilbage i februar 2011, har det været tydeligt, at efteråret ville være en kamp imellem to giganter: Call of Duty (der siden 2007 har slugt et ton af penge og ændret vores syn på multiplayer) imod Battlefield (der siden 2002 har grebet PC spillere med sit dybe multiplayer). For at tydelig gøre det, så er der kun to uger imellem udgivelsen af Battlefield 3 og Call of Duty: Modern Warfare 3, og EA har været meget ude og nedgøre Call of Duty, via offentlige udtalelser og reklamer (above and beyond duty anyone?). Når men lad os få showet i gang. Den første gigant der kommer ind i billedet er Battlefield 3.

I spillets kampagne spiller du (for det meste) som Sergent Blackburn. Han bliver afhørt af militæret, fordi han har information om et snarligt angreb på New York. Ingen tror på ham, så hele historien foregår med at han fortæller om begivenhederne, som man så hopper ind og spiller.

Dice har før prøvet at lave en historie, som set i Bad Company serien, hvilket de dog ikke havde nogen succes med. Denne gang har de gjort tingene på en anderledes måde. Denne gang har de valgt at kopiere en eksisterende historie, hvilket i dette tilfælde er Call of Duty: Black Ops (hvor ironisk!). Jeg lyver ikke engang, denne afhørings historie er som taget direkte fra sidste års Black Ops. Hvad de dog ikke har formået at kopiere, er den samme kvalitet. BF3s historie er noget så kedelig og tør, og er i sidste ende egentlig kun baggrunds støj, fremfor en rigtig historie. Svage karakter, huller i historien og mangel på had for spillets skurk dræber de to - tre gode øjeblikke som spillet faktisk har. Dette er en kedelig, tør og svag historie.

For at kunne være konkurrence dygtig med COD, så er BF3 nødt til at have en kampagne, især givet at COD har mindst to fremragende historie kampagner bag sig. Dette har aldrig været Dices stærke side (på trods af de for det meste sjove kampagner i Bad Company serien), så nu må det være tid til at de viser at de godt kan.

Til at begynde med, så er kampagnen meget anderledes i forhold til COD. Her er stadig forudbestemte begivenheder, og cinematiske øjeblikke men det bliver sjældent på samme overdrevet Hollywood niveau, som COD. BF3 prøver at holde det så realistisk som muligt, og giver faktisk et ret godt syn på hvordan det er at være soldat, og en del af en hemmelig operation. Der er stadig et par (men få) eksplosive øjeblikke, og spillet tilbyder faktisk to øjeblikke der er fremragende, og et andet der er direkte fantastisk.

Alligevel er kampagnen ikke meget værd. Der sker alt for lidt, og kampagnen er direkte kedelig på nogle punkter. Bare tag en bane hvor man skal om bord på et jet fly, en bane der var farligt tæt på at få mig til at falde i søvn. Der var så lidt at lave. Jeg skulle sidde igennem en del snak, og så en gang imellem trykke på en knap eller dreje analog stikket. Målet må have været at indlevere spilleren ind i spillet, men uden noget tilknytning til de personer der optræder (og en hoved personen der sjovt nok aldrig taler imens man har kontrollen af ham/hende), så bliver det bare fyld, der skal trække tiden ud.

Dette fører også til et andet problem, der er helt mærkeligt for serien. Serien er kendt for at have hektiske online kampe i store åbne baner, med fuldt tilgængelige køretøjer. Kampagnen i dette spil er linæret uden nogen form for frihed, og bortset fra et kedeligt øjeblik hvor man styrer en tank, så kommer man aldrig selv bag rettet/roret i noget som helst køretøj. Enten sidder man i dem og ser på, eller skyder fra en turrent. At en serie som Battlefield gør dette er dårligt nok i forvejen, men når der nærmest ikke sker noget som helst i dem, er på grænsen til det kriminelle.

Udover dette, og som sagt mangel på mindeværdige øjeblikke, så er der quick time events, der føles helt forkert at have i et spil som Battlefield. Især fordi at nogle af disse quick time events sagtens kan udføres online uden QTE. Hvis man er en af dem, der mener at COD er for styret af sit manuskript, så vil kampagnen her give en et bedre syn på den series kampagne. Manuskriptet styrer alt for meget her, med øjeblikke hvor ens kammerater skal færdig gøre en samtale, før man kan gå igennem en dør, og hvor nogle fjender ikke kan dræbes fordi de har en vigtig rolle i spillets øjeblik.

Et flot eksempel er en bane hvor jeg i en tank skulle forsvare mine kammerater fra en turrent. Alt gik fint og mine kammerater kom uskadt fra kamp zonen. Pludselig ser jeg en fjende der løber hen imod min tank, og staks propper jeg manden med bly. Det sjove var, at selvom jeg skød så meget så min turrent overophedede, så løb manden bare videre imod mig, og tog ikke engang skade. Dette resulterede i at hoppede op på min tank, og slog mig bevist løs. Dette ledte godt nok op til et af spillets meget få fremragende øjeblikke, men det ødelagde spændingen i scenen der skulle lede op til det. Fantastisk.

Sidst men ikke mindst, så er spillets sværhedsgrad irriterende. Der er intet galt med at spillet er udfordrende, selv på normal, og at man ikke kan tåle så meget før man dør, men at smide mere end en sektion der let koster en livet for mange gange, og decideret dårlig placering af check points der betyder at man ofte skal gentage en del, får i hvert fald mig op i det røde felt. Problemet er, at man så ofte bliver dræbt af soldater man ikke har en jordisk chance for at opdage. Disse soldater er ikke kun præcise, men kan kaste granater som Tom Brady, og som har en granat indikator som ikke altid har lyst til at vise en hvor en nærliggende granat er.

En tam og kedelig kampagne er dog heldigvis ikke det eneste som spillet tilbyder. Der er også en co-up mode, hvor man sammen med andre kan klare seks forskellige missioner. Det sjove er, at den faktisk forbereder en mere på hoved retten, nemlig spillets online del, langt bedre end kampagnen gør. Co-up er en ganske sjov mode, og meget belønnende givet at man spiller med en der kan finde ud af at samarbejde. Det eneste problem er, at missionerne ikke har nogen check points, så hvis en spiller ikke bliver genoplivet i tide, så må missionen genstartes. Det er ALDRIG sjovt at spille en mission i ti minutter, bare for at fejle i sidste ende. Et plus er dog, at man optjener point der bruges til at låse op for nye våben.

Så er vi endelig kommet til spillets hoved ret, hvilket er den meget vigtige og bedste del i ethvert Battlefield spil, nemlig online delen.
Man kan spille op til 64 spillere (dog kun 24 på konsol udgaverne) i tre modes, deathmatch, rush og Battlefield favoritten Conquest. Der er fem forskellige klasser at vælge imellem, plus en række køretøjer at udnytte. Og ja, her er det ikke "nok se men ikke røre" som i kampagnen, så man skal endelig tage for sig.
Successen ved multiplayer i serien har altid været den store frihed man har haft i omgivelserne, hvor belønnende det er at spille og hvordan teamwork belønner en i lår tykke stråler. Alt dette er her stadig, også på konsollerne selvom max antal spillere er mindst tre gange mindre end PC udgaven (på en måde). Ingen mand kan klare sig selv, og teamwork er nærmest nødvendig hvis man vil opnå en sejr. Det er ikke ligesom Call of Duty, hvor det er enhver spiller for sig selv, men man er en enhed der skal lære at snakke sammen for at vinde. At man altid kan respawne hos en ven sikrer også at man ikke får lange frustrerende vandre ture hen til kampen, for direkte at blive slagtet, og det er en fantastisk ting.

Som tidligere i serien, er det også utrolig belønnende. Enhver sejr føles fortjent, og ligesom i Gears of War 3, så opnår man konstant noget nyt, og det er blandt andet sådan noget her, der gør gode spil vanedannende. Det er alt i alt en af de bedste, hvis ikke den bedste multiplayer oplevelse der kan fås i et skyde spil.

Derfor er det så forbandet ærgerligt at lag kommer så ofte i vejen. Spillets forbindelse vil ikke altid være stabil, man vil ikke altid kunne komme ind i matches, og forvent at blive smidt ud af en match fra tid til anden, hvilket effektivt betyder at alt hvad man havde opnået går tabt. Jeg oplevede f.eks. at spillet aldrig ville gå videre fra respawn skærmen, hvilket efter fem minutter smed mig ud, og intet af det jeg optjente kunne jeg beholde.
Det sidste problem, er faktisk relateret til spillets køretøjer, eller rettere sagt, helikoptere og jet fly. De er et mareridt at kontrollere, både fordi styringen ikke giver nogen mening, men fordi at det er så følsomt. Man kan godt lære dette, men det ville have været så meget bedre hvis spillet havde en trænings funktion der lærte en hvordan man flyver, i steder for bare hurtigt at sige hvad man gør med knapperne. Jeg undgår bevist alle helikoptere i spillet, fordi jeg har endnu til gode at flyve med en, der ved hvad han/hun laver.

Især i mission nummer to i co-up, der er direkte styret af helikoptere, er et problem. Første gang jeg spillede den bane, var jeg turrent de først fem gange, imens den samme kammerart igennem de fem spil skulle flyve. Der gik ti sekunder fra missionen startede, til at vi lettede, og direkte styrede ind i klipperne, og dette skete fem gange i træk. Det er rigtig slemt, og det er kun gjort værre af, at co-up missionerne skal klares i rækkefølge, og låses op for.

For et understrege det, så er Battlefield 3 ikke et dårligt spil. Jeg har det meget sjovt med spillet, og jeg ser kun frem til at spille det yderligere. Det er en sjov og belønnende oplevelse både imod andre og med andre, på trods af problemerne. Kampagnen er så det direkte modsatte desværre.

Kampagnen tager de sædvanlige fem til seks timer at køre igennem, og med mindre man går efter alle spillets trophies/achievements, så er der ingen genspildnings værdi overhovedet. Hvis man derimod går med på co-up og imod andre spillere, så er der let indhold til flere måneder. Det er et stort spil, så man vil i hvert fald ikke føle sig snydt for sine penge, hvis man vel og mærke har internet på sin maskine.

Grafikken er et af de mest interessante punkter i spillet. Der er blevet gjort meget ud af hvor fantastisk flot spillet er, og det passer faktisk, i hvert fald hvis man spiller på PC. Hvis din computer kan trække det med alle indstillinger sat på max, så forbered dig på et af de flotteste video spil til dato. Det er svært ikke at blive imponeret over spillets forskellige effekter. Der er så mange små flotte detaljer og effekter, og det ser så virkeligt ud. Det er enhver grafik nørds våde drøm, og det er utroligt at det kan lade sig gøre.

Konsol udgaverne kan dog naturligvis ikke se lige så flot ud. Man kan snakke meget om at en X-Box 360 kan lave flotte spil, og at PS3 kan lave flottere spil, og diskutere hver maskines kraft, men de kan ikke måle sig med en moderne PC. Og alligevel, på trods af nogle flere flade teksturer og ikke den samme skarphed og kvalitet, så følger de ihærdigt efter deres PC storbror. Konsol udgaverne formår stadig at have sine imponerende øjeblikke og flotte effekter. Der er dog spil som Uncharted 3 der er pænere end PS3 udgaven, men det er stadig i blandt de flotteste spil, både på X-Box og PS3.

Hvad man så dog godt kunne have tænkt sig, er en pænere kunstnerisk stil, der mildt sagt er flad og kedelig. Og en mere stabil frame rate på konsol udgaverne, men lad os tage til takke med hvor flot resten af spillet er.

Ved lyden er det er det lyd effekterne der skildre sig klart ud. Det er utroligt hvor virkelighedstro lyd effekterne er. Det må være sådan, det må lyde at være midt i en stor ild kamp. Det er svært ikke at blive slugt ind i spillets kampe, alene takket være lyden. Derfor er det klogt, at musik næsten aldrig er brugt i kampagnen. Det musik der dog er i kampagnen er dog ikke specielt god i forvejen, så det er for det bedste. Det meste af stemme skuespillet er ikke meget værd, bortset fra en rolle fra Glenn Morshower (24 Timer), og at et par baner i selvskab med russiske agenter udelukkende tilbyder flydende russisk. Det hjælper dog ikke så meget, at spillets dialog er kedelig og uinspireret.

Tag ikke fejl, Battlefield 3 er et godt spil. Det er utrolig sjovt og belønnende at spille igennem, som næsten ingen spil kan måle sig med. At spille imod andre kan nærmest ikke blive bedre end i dette spil, og co-up er også rigtig godt, på trods af frustrationer og kun seks baner. Det, der trækker spillet ned er den dårlige og kedelige kampagne, og at spillet desværre har nok problemer. Dette er meget ærgerligt, fordi hvis alt dette var i orden, ville vi have haft game of the year potentiale her. Så tak den kedelige kampagne (der føles som noget taget fra et helt andet spil) og diverse fejl for den endelige karakter. Dette er kun et spil for dem, der har internet på deres maskine. Hvis ikke, kan man lige så godt springe dette spil over.

Samlet karakter: 8.5/10
1
2