Gears of War 3

Skrevet af: Nike   2011-10-22

Og så er efteråret skudt i gang! Eller, det var denne spil sæson før Gears of War 3, men jeg fik dette før Resistance 3. Detaljer! Når men videre til et af de mange spil med tre i navet, denne sæson. Jeg var aldrig særlig vild med det første Gears of War. Det fangede mig bare ikke, og kunne på ingen måde forstå hvorfor spillet fik en så flot modtagelse. I dag forstår jeg det stadig ikke, men jeg var dog rigtig glad for Gears of War 2, så jeg fik noget hype over Gears of War 3. Nu er det her så, og spørgsmålet er hvordan Epic sender de store brede mænd på en velfortjent pause.

Spillet foregår otte måneder efter Gears 2, og man kan ikke ligefrem sige tingene er blevet bedre. Locust truer stadig menneskeligheden, men der er nu opstået en ny trussel, i form af Lambent, nye monstre der vil udrydde både mennesker og Locust. Ikke just en god situation. Mit i dette råd finder Marcus ud af, at hans far stadig er i live, hvilket sætter ham ud på en rejse for at finde ham.

Historien er faktisk ikke specielt dårlig. Der bliver tilføjet lidt mere til de i forvejen underholdene personerne. Der er faktisk et par øjeblikke der går lige i hjertet (dog uden at få tårer frem), og spillet prøver i det mindste at gøre mere ud af sin historie, end blot at være en typisk blockbuster historie.
På trods af disse gode ord, så kunne den sagtens have været bedre. Man skulle have begyndt at udvikle personerne fra starten af, i stedet for at vente til det tredje spil. Ja, der var lidt med Dom i det andet spil, men det forsvandt hurtigere end et tog der kører fra tog stationen. Her bliver der dårligt brugt tid på hvordan han har det med det. Bortset fra Dom, Marcus og en smule med Cole, så er de andre der kun for jokes og for at hjælpe vores hoved personer, uden rigtig at biddrage til noget.

Desuden, så hvis det ikke var fordi at spillet er reklameret som det sidste i en trilogi, så ville jeg ikke vide det, fordi det er først ved spillets sidste act, at det bliver gjort klart, at nu er det alt eller intet. Det virker også mærkeligt at store grove stereotypiske mænd lige pludselig viser følelser og er involveret i lidt drama, men det er stadig en ændring for det bedre.

Hvis man er en af dem som forventer noget nyt af denne serie, så forbered dig på at blive skuffet. Der er stort set ingen gameplay ændringer. Ikke med mindre det er noget nyt, at man i nogle baner spiller som Cole, og at det skulle siges at det er lettere at sprinte rundt på omgivelserne uden at tage dække ved et uheld.

Jeg siger "det skulle siges" fordi jeg mærkede ingen bedre forskel, i forhold til de sidste spil. Jeg havde det stadig alt for let med at tage dække på tidspunkter hvor jeg ikke ville, og det kostede mig i nogle situationer livet. Du tænker måske, så kunne jeg bare løbe udenom, men styringen bliver tung imens man sprinter, så det er lettere sagt end gjort.

Men ja, Gears of War 3 gør ikke rigtig noget nyt. Det er ligesom en fortsættelse plejer at være, det samme gode gameplay, bare mere af det. Så på trods af at spillet ikke gør noget nyt, så er det stadig et rigtig sjovt spil. Det er let at lære, og bliver aldrig kompliceret (dog lidt frustrerende pga. det før nævnte sprinte system). Og det er stadig meget belønnende at dræbe en fjende med en motorsav.

Hvor der dog ikke er noget nyt med gameplay, så er der en masse nye ting at gå i gang med. Spillet tilbyder 6 multiplayer modes, med op til 10 spillere, kampagnen kan spilles med tre andre, og den stærkt vanedannende Horde mode er også tilbage.
Det nye kommer i form af to nye modes og et level up system.

Først er der Arcade Mode. Det er stort set ligesom at spille kampagnen sammen med tre andre, bare med at man tjener point, og at det hele bliver en konkurrence om hvem der får flest point. Så er der Beast Mode, der egentlig er det samme som Horde, bare hvor man spiller som fjenderne med mennesker som fjender, og som kun er tolv runder lang.

Det skal også lige nævnes at Horde Mode har gennemgået en mindre forandring. Hver gang man dræber en fjende optjener man penge som kan bruges på at ligge fælder, og hvert tiende runde er nu automatisk boss kampe.

Det helt store er spillets level up system. Der er blevet tilføjet en masse medajler at opnå, for at gøre specielle ting, og f.eks. dræbe x antal med et våben. Dette, sammen med bare at spille spillet giver EXP som lader en stige i level, og det er her, at spillet bliver fremragende (for det meste).

Næsten alt hvad man laver i spillet belønner en, og der dukker ofte en lille boks op med en venlig reminder om hvor tæt på man er på at opnå noget nyt. Det bliver hurtigt en vane sag at prøve at opnå alle ting i spillet, og sammen med en fantastisk sjov Horde Mode og en god multiplayer del gør, at spillet let griber fat i en, og så nægter at give slip på en.

Jeg siger næsten altid, fordi underligt nok, at spille kampagnen helt alene giver kun en mindre EXP sum. Ingen medajler kan opnås her, hvilket dræbte lysten for mig til at spille kampagnen. Faktisk så ser jeg helst, at jeg spiller den i Arcade Mode sammen med andre. Det er lidt af en skam, fordi det er faktisk en god kampagne, på trods af at den ikke gør nær så meget som andre spil, for at levere en mindeværdig kampagne. Den er mindeværdig, men dog kun de sidste par timer af den.

Tro mig, det er et utrolig sjovt spil, faktisk et af de sjoveste spil jeg har spillet i år. Der er kun tre punkter der bringer det hele lidt ned for mig: kontrollen er lidt små irriterende, der er ikke noget nyt i gameplayet, så det har ikke den samme wow effekt som tidligere, og at spillet helst skal nydes online med andre spillere. Hvad hvis jeg ikke havde online på min X-Box? Så ville jeg have et betænkeligt mindre sjovt spil i hænderne.

Kampagnen tager omkring 8-10 timer at køre igennem, og hvis man har andre folk at spille med, så er spillet faktisk stort. Der er utrolig meget at opnå, og ved hele tiden at drille en med hvor tæt man er på at opnå noget nyt, gør at man har lyst til at spille videre. Jeg ved i hvert fald, at når jeg tid til det, så vender jeg med glæde tilbage til spillet!

Spillets grafik er god, men ikke ligefrem noget jeg vil kalde flot eller smukt, dog heller ikke elendigt eller grimt. Personerne ser godt ud, men mangler de detaljer, som man ser i så mange andre spil, det samme kan siges om omgivelserne. Tilgengæld er frame raten meget stabil, og spillet har så vidt jeg ved ingen grafik fejl. Så igen, det er langt fra et grimt spil, men det kan heller ikke decideret kaldes pænt.

Lyd effekterne er stadig de samme som tidligere, men de er begyndt at blive en smule trættende at høre på. Stemme skuespillet er for det meste godt (med en underholdende side rolle fra Ice-T), men Marcus lyder stadig alt for mærkelig.

Ville sige at spillet er en værdig afslutning på Gears of War trilogien, men både den hurtige slutning, og det faktum af at serien er en af Microsofts største succeser, så vil jeg blot sige at det er et fremragende spil i en god serie. Dette er i sandheden det bedste spil i serien, på trods af mangel på fornyelse og en kampagne der er lidt kedelig at spille alene. Det er faktisk det, og sprinte problemerne der holder spillet tilbage fra et 10/10, fordi resten af spillet er ellers fremragende. Men vil dog stadig klart anbefale dette spil.

Samlet karakter: 8.6/10
1
2