Jorden er endnu engang på kanten af total ødelæggelse, og Marcus Fenix og drengene skal igen redde jorden. Denne gang har "Lambent" for alvor taget del i kampen mellem menneskerne og de forvoksede græshopper, og tilsammen udgør de en større fjende end nogensinde før.
Så er det endeligt blevet tid til afslutningen af Gears of War - triologien, og vi har spillet igennem hele kampagnen. Specielt for denne anmeldelse har vi valgt at sætte fokus på den kooperative del af spillet, fordi vi synes at det fylder en stor del af den samlede oplevelse.
Ligesom tidligere spil i serien er det muligt at spille igennem hele Gears of War 3's kampagne med andre - men denne gang kan man være fire spillere, hvis man spiller over Xbox Live. Der bliver ligesom i seriens andre spil en drop-in/drop-out - funktion, der ganske enkelt lader andre hoppe ind i ens kampagne hurtigt og smertefrit. Denne funktion fungerer godt i praksis, og lader med meget få knaptryk andre spillere komme ind i ens kampagne.
Alle spillets niveauer og baner er således designet til flere spillere, men tvinger ikke enkelt-spillere til at få andre til at hoppe med i deres spil. Dette har en række effekter på hvordan spillet spilles. Det kan naturligvis mærkes når ens medspiller erstatter AI'en, og det gør det meget lettere at overvinde spillets udfordringer og minibosser når der er en anden med.
Gameplayet fungerer rigtigt godt, også når der er flere spillere på samme skærm. Selvom der sommetider kun er små områder at bevæge sig rundt indenfor, fungerer kampene meget flydende og dynamiske - og både spillerne og bots sammenstøder kun meget få gange i de hektiske kampe. Gameplayet og hele udviklerens engine fungerer mindst ligeså godt som i deres tidligere spil. Selv når der er mange fjender på skærmen fremstår grafikken knivskarp og det hele kører meget stabilt og flydende. Der bliver kælet meget for detaljerne på den grafiske front, og der er ofte så mange detaljer i både karaktererne og omgivelserne, at man bliver nødt til at stoppe for at kigge rundt.
Fan-favoritten "Horde-mode" er tilbage, denne gang sjovere end nogensinde før, og der er blevet tilføjet et nyt taktisk lag til oplevelsen. En af disse er et meget gennemtænkt pengesystem, der bl.a. lader dig bygge fælder og købe mere tunge våben. Penge tjenes ved at dræbe udvalgte fjender indenfor en bestemt tidsramme, lave bestemte "finishers", eller bare slå fjender ihjel.
Det fungerer rigtig godt, og på de sværere sværhedsgrader skal der grundigt overvejes hvad de hårdt tjente penge skal investeres i.
Beast lader spilleren blive til en af de mange Locust fjender, og hvis du nogensinde har undret dig over hvordan det føles at være Locust, kan det opleves her. Om så man vil være en lille Ticker, en brølende Boomer eller noget helt tredje, er der mulighed for det hele.
Det er en meget unik tilføjelse til den allerede ret store pakke indhold, og for mig har det været meget anderledes at se på verden ud fra fjendernes perspektiv.
Som udgangspunkt har spilleren 1 minut til at dræbe og ødelægge så meget som muligt. Jo flere ting der ødelægges, og jo mere der bliver dræbt, jo flere penge og tid får man til at dræbe fjender. Ligesom Horde spiltypen er det vigtigt at spille taktisk og kommunikere for at opnå de højeste scores og tjene flest mulige point - eller bare at overleve.
Både Horde og Beast-mode er to meget sjove og taktiske spiltyper der absolut bør spilles. Det kræver en god ven hvis der skal nås langt, men uanset om man er god eller ej, er disse to tids-slugere bestemt værd at bruge et par timer på. Især Beast-mode er en helt ny måde at spille på. Det minder mest af alt om et sindssygt arkadespil, men byder også på lidt den samme opbygning som Horde-spiltypen. Prøv det og bliv blæst fuldstændig bagover.
Du kan roligt gå ud og investere i Gears of War 3 - og med undtagelse af historien i kampagnen synes jeg at Epic har gjort et fantastisk arbejde i at afslutte deres gigant af et tredjepersons skydespil. Der er værdi og sjov for hver eneste krone.