SC2: Wings of Liberty var som alle Blizzards spil meget ventet. Dette naturligvis med god grund da det oprindelige Star Craft stadigvæk blev spillet af mange og er et af de største E-sports-spil.
Du skal lede Jim Raynor og hans gang af Terran rebeller igennem galaksen i kampe mod Zerg, Protoss.og andre Terrans ledet af Emperor Arcturus Mengsk.
Spillet fortsætter noget tid efter de gamle slap. Jim Raynor leder et lille oprør, Star Wars style, og finder ud af at der muligvis er en måde han kan redde sin (nu) mutantkæreste Sarah Kerrigan, der er halv Terran halv Zerg og så går det ellers derudaf men undervejs får man også muligheden for at spille Protoss. Det viser sig, at der er kataklysmiske clusterfuck problemer under opsejling og sådan breder spillet sig ellers ud og lægger op til den første efterfølger Heart of the Swarm...
Undervejs i kampagnen bliver man stillet over for nogle moralske valg, som har betydning for et par missioner men det er ikke såååå vigtigt for historien. Der er også muligheden for at opgradere visse units og købe nogle mercenaries, der så kan hyres i missioner hvor der er mineraler til rådighed. Dette er også kun en ekstra feature men spiller man på Brutal sværhedsgrad kan de ekstra upgrades/units få en noget større betydning.
Single player kampagnen er solid og historien er heller ikke ringe. Det er ikke Oscar niveau men som alle spillere ved så kan man tillade meget hvis bare gameplayet er godt og det må man give Wings of Liberty. Blizzard viser igen at de er blandt de absolut bedste til at skrue et RTS spil sammen.
Multiplayer:
På forums bliver der til evig tid diskuteret balance imellem racerne men egentlig er der tale om petitesser. Selvom alle (inkl mig) påstår at de andre racer er stærkere handler det som altid mere om manglende evner og spilletid.
Man kan ærgre så over at der er så mange faste build orders*, der er så effektive da det har en tendens til at dræbe kreativiteten lidt. I langt de fleste tilfælde er et simpelt kynisk (og kedeligt vil nogen mene) build langt det mest effektive. Dette gør sig især gældende hvis man ikke er hardcore, hvilket de færreste stadigvæk er.
Wings of Liberty multiplayer delen er alligevel eminent og især hvis man har mulighed for at spille med et par venner er man garanteret mange gode timer. Derudover er league systemet en fed feature. Hvor godt det i praksis fungerer kan man diskutere men det motiverer en når man spiller. Dette kan ikke anfægtes.
Endvidere fungerer det indbyggede achievementsystem godt. Lige med den undtagelse, at hvis Battlenet er nede får man ikke sine achievements :(
Til slut skal Blizzards animerede sekvenser også have et ord med på vejen. De er simpelthen det vildeste jeg har set og alene dem er nok til at drive en igennem singleplayer. F*** me! that's nice tænker man. Kun de indledene animationer fra Blizzards egen WoW-serie kan komme i nærheden.
SC2: Wings of Liberty er en STÆRK 9'er.
*Build order: Man bygger visse bygninger og units i en special rækkefølge.