Dansk
BRUGERANMELDELSE

Infamous 2

Skrevet af: Mr Alfa   2011-06-29

...InFamous 2...

Det er ved at være et stykke tid siden vi har hørt noget nyt fra det spilskabende firma Sucker Punch, som stod bag det storsælgende og episke spil "Infamous". Nu er de så tilbage med efterfølgeren "InFamous 2", som udelukkende er til PlayStation 3.


KORT OM SPILLET:

Infamous 2 finder sted cirka 2 måneder efter eksplosionen i det første spil. I slutningen af 1'eren bliver vores hovedperson, Cole Macgrath, advaret om en frygtelig trussel kaldet "The beast", som vil komme og udslette alt og alle på Amerikas østkyst.

Cole indser hvor stort et problem han står overfor denne gang, og på trods af hans imponerende superhelte evner og kontrollen over alt der er elektrisk, så er det stadigvæk ikke nok til at bekæmpe bæstet.

I starten af InFamous 2 bliver vi introduceret til Lucy Kuo, en agent som kender til bæstet og hvor frygtelige dets handlinger kan blive for USA (eller NSA, som de kalder Amerika i spillet). Det får vi også bekræftet, da InFamous 2 nemlig begynder med en "Boss" lignende kamp imod det tårnhøje og rødglødende bæst, som er godt i gang med at destruere Coles hjemby, Empire City.

Cole slipper med nød og næppe væk fra det altødelæggende bæst, og må, meget sørgeligt, se sin hjemby blive destrueret af sin nemesis, imens han, agent Kou, vennen Zeke og evakuerede borgere sejler væk i horisonten.

Agent Kou fører Cole og Zeke ned til sydstatsbyen New Marais, som er en fiktiv efterligning af new Orleans.
Her, blandt palmer, sumpområder, oversvømmede byområder og fascistiske militia soldater skal Cole finde kilden til nye stærkere kræfter, inden bæstet kommer og udsletter New Marias. Men undervejs kommer der store valg for Cole, og vi bliver introduceret til mange nye personer, som for eksempel Diktatoren Joseph Bertrand, oprørsgruppens leder Laroach og doktor Wolfe som vil hjælpe en med at finde nye kræfter.

Karma er også blevet ændret en del. Karma og spillerens valg havde ikke den store effekt på handlingen i det første spil, men betyder en væsentlig del i efterfølgeren. Der er selvfølgelig to veje man kan gå:
1. Den gode humane superhelt, som vil frelse New Marais fra Diktatoren Joseph Bertrand og stoppe the beast, eller...
2. den onde og samvittighedsløse anti-helt, der vil destruere alt og alle for at få sine kræfter og blive stærkere og tage magten i New Marais.

Ligesom vi kender Anders and i de gamle tegnefilm, hvor han får sine gode og dårlige karma udtrykt af to engle der sidder på hans skuldre og snakker til hans ører, så får Cole også to "engle", en god med is kræfter og en ondsindet med ild kræfter. Karma valg er derfor også afgørende for hvilket element man vil have kontrol over, hvilket virker forrygende godt. De to forskellige karma betyder også to forskellige episke slutninger, så InFamous 2 er et spil som kan spilles op til flere gange, og stadig føles spændende.


GAMEPLAY:

Infamous 2 er stadigvæk et "sandkasse" spil, hvilket betyder at det er en åben verden, uden begrænsninger for hvor man kan gå hen. Udover dette er det også blevet meget lettere at komme rundt i byen. Cole kan stadigvæk "surfe" fra tag til tag ved hjælp fra højspændingsledningerne, og togskinner er, på en måde, også bevaret, men bare som sporvognsledninger denne gang.

Udover disse så har sucker Punch også opfundet en ny smart måde at komme op på husene på. Næsten hvert hus i spillet har en "Elevator" ledning. De virker ligesom højspændingsledningerne, de er bare lodrette denne gang, og mere sjove at bruge. Hver gang jeg var i nærheden af den måtte jeg bare prøve den, selvom jeg ikke skulle op på noget tag.

Cole har (selvfølgelig) også fået en masse nye seje kræfter. For eksempel er det nu muligt at kaste med biler, som var de badebolde, og Cole kan nu også svæve hurtigere og længere, hvilket gør det meget sjovere at hoppe rundt på tagene i New Marais. Min favorit må dog være dent såkaldte "Ice launch", som gør det muligt at hoppe op i samme højde som en lygtepæl, uanset hvorhenne man er, hvilket er ret praktisk visse steder i New Marias.

En anden ting som er blevet væsentlig anderledes er kampsystemet i spillet. I InFamous var det efter min mening en kedelig oplevelse når man skulle slås med næverne, hvis man altså var så heldig at finde en reaper der ikke løber væk og undviger ens slag, når man prøvede... Sucker punch har tydeligvis også set problemet og har kælet lidt ekstra for combat systemet i efterfølgeren. En ting er at Cole har fået selskab af et slagvåben, som mere eller mindre bare ligner en forvokset stemmegaffel. Men lad jer ikke narre. Den er rimelig genial og sjov at bruge.

En anden ting er fjenderne ikke løber væk fra en når man vil kæmpe, tværtimod bliver man af monstre der kommer løbende mod en som en lille hund... bortset fra at de ikke ligger sig ned på maven og vil kæles med...

Desuden har Sucker punch lavet opgraderinger til combat systemet, som kan købes i "power-menuen", med det xp man får ved at løse missioner og levere røvfuld til militiaen. Opgraderinger låser for eksempel op får "ultra attacks" og "Finishers", som mest af alt lyder som noget fra endnu et WWE wrestling spil.

Alt i alt så må man tage hatten af for sucker punch pga. deres forbedring med kampsystemet. Det er en sand fornøjelse at svinge gaflen og give fjenderne elektroshocks, og til stor glæde opnå mere xp, som kan bruges på bedre og federe kræfter.

Et stort plus er også de mange boss kampe i spillet... en ting som jeg savnede i det første spil, som enlig kun havde 3 rigtige bosskampe.

De eneste minusser jeg kunne give gameplayet ville nok være at Cole til tider griber fat i ledninger og lygtepæle når man svæver rundt, uden det enlig var det man ville. Og sommetider kan kameraet begynde at opfører sig underligt i gyder og andre trange områder og Cole har stadigvæk en rimelig akavet måde at bestige bygninger på. Den er i hvert fald ikke så elegant...


GRAFIK:

InFamous 2 er også et utroligt smukt spil visuelt. Mens Empire City var en beskidt, grumset og kriseramt by, som til tider kunne blive lidt for trist at se på og hvor det var umuligt at finde en bil der ikke var ødelagt, så er New Marais det stikmodsatte. Gaderne er rene, der er ikke lige så mange syge mennesker, palmer og indbyggernes beklædning er med til at gøre det mere eksotisk, og byen er også fyldt med forskellige områder. Et sted er der gamle detaljerede bygninger, andre er neonfyldte med masser af elektriske objekter, nogle områder er tågefyldte sumpe, en hel bydel er katastroferamt og ligger under vand, slumkvarterer fyldt med små ustabile huse, store villaer som er ved at falde sammen og et industrielt område med store fabrikker, gastanke og en kæmpe havn.

Sucker punch har virkelig gjort sig umage med at skabe New Marais. Ingenting er tilfældigt skabt og der er ikke to huse i spillet som er ens. Selv uden mennesker og kørende biler på gaden, så ville husene med deres elektriske detaljer få byen til at se levende ud.

Sucker punch valgte også at bruge motion capture mellemsekvenser, hvilket er helt nyt for dem. Jeg synes dog personligt ikke det virker så godt og de kunne godt have kælet lidt ekstra på personernes ansigtsudtryk. I en del af sekvenserne virker skuespillet lidt tamt, samtidig med at der er andre som virker fint.

Sucker punch har dog stadig beholdt de stemningsfyldte og heroiske tegneserie lignende sekvenser hvilket er godt.


LYD:

InFamous 2 skal selvfølgelig også bedømmes på det lydmæssige. Spillet har igen fået hjælp fra et orkester til at lave et flot spilsoundtrack, der gør visse punkter i spillet rimelig episke.

In game lyd effekterne er også tilfredsstillende, men ikke fremragende. Lyden af en elektrisk tornado der suger biler og fjender til sig, samt lyden af is der skydes op ad jorden og spidder fjender er behagelige og giver kampe og missioner mere spænding, men visse eksplosioner og biler som skydes mod et huse er ikke særlig "fangende".

Lederen af oprørsgruppen, Laroach, har selvfølgelig en sydstats dialekt som giver prikken over i'et i sekvenserne, men til tider virker dialekten for falsk eller for "overdrevet".


ONLINE:

Mange spil til den nye generations spillemaskiner benytter også online funktionen. Nu er Sucker punch også hoppet med på vognen, og lavet deres egen form for online funktion.

Enlig kommer man aldrig til at spille med eller mod andre spillere, men man laver baner og deler dem med resten af PS3 spillerne. Det er lidt ligesom Little Big Planet... bare bedre!

(Næsten) alle de ting, personer og objekter man kommer ud får i single-player spillet kan puttes ind i ens egne baner. I starten er det dog lidt svært at lave en god bane, og der er dog heller ikke nogen rigtig instruktion til det, men når man ved hvad man skal gøre hvis man ville have en bestemt gruppe til at angribe, eller standse trafikken og skifte musikken til noget mere spændingsfuldt, så kan man lave missioner som er næsten bedre end dem Sucker punch laver!

Det er dejligt at kunne lave sine egne baner, og til stor fornøjelse se hvor mange "plays" og stjerner ens bane har fået. Online delen i InFamous 2 er et stort +!


KONKLUSION:

Summa summarum så er InFamous 2 et spil som klart kunne komme på ønskelisten, og det er et must for alle der godt kan lide action spil.

Spillet har en god historisk handling, som der er tænkt meget på, og jeg må da indrømme at en følsom sjæl som mig selv, kneb en enkelt tåre ved begge slutninger i historien. Det var en episk og til dels også lidt sørgelig slutning.

Gamplayet er også blevet forbedret på mange punkter. Nyt forbedret combat system, det er lettere at komme hurtigt rundt i byen, flere nye kræfter som bare bliver bedre og bedre jo mere af spillet man gennemføre, samt to helt nye elementer man kan kontrollere.

Grafisk er InFamous 2 også smukt. Der er virkelig kælet for detaljerne i byen og dens forskellige områder der alle er unikke.

Lydmæssigt er det også meget fint. Soundtracket er tydeligvis skabt med en stor håndfuld kærlighed og et par typiske sydstats instrumenter er da også benyttet. Men en del af in game sound er skuffende.

Og til sidst, det røde bær på toppen af lagkagen, den fantastiske online del, som jeg er helt vild med. Del og spil princippet virker fremragende og bringer holdbarheden op.

+'er:
- Bedre gameplay
- Fremragende visuelle effekter.
- En rigtig god historie
- Gennemført online del

-'er:
- Til tider tamme in game lydeffekter
- kameraet kan ikke altid følge med
- Cole griber fat i ting automatisk


Historie.......... 10/10
Gameplay.......9/10
Grafik..............9/10
Lyd...................8/10
Holdbarhed...9/10

Samlet karakter: 8.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10