Dansk
BRUGERANMELDELSE

Enslaved: Odyssey to the West

Skrevet af: Nesnah   2011-05-26

Skal, skal ikke? Sådan havde jeg det, da jeg så Amazon.uk havde Enslaved på tilbud. Jeg havde stort set ikke hørt om spillet, andet end GR's anmeldelse. Ingen jeg kendte ejede spillet, eller havde snakket om det. Jeg besluttede mig alligevel for købet, pga. min spilsmag manglede fornyelse, og genren, havde for mit vedkommende, været død i noget tid. Så da spillet endelig blev sendt fra UK, efter et par dages forsinkelse, modtog jeg spillet og kunne ikke vente med at se, hvad action-adventure genren kunne byde på!

Man starter hårdt ud på et slaveskib, som en rødhåret pige har formået at sabotere og er i færd med at styrte. Planen er: kom af skibet inden det styrter! "One escape pod left!", siges der over højtaleren og så skal Monkey ellers have fart på. På landenjorden vågner Monkey op med en voldsom hovedpine. Det viser sig, at den rødhårede pige, som bliver kaldt Trip, har sat et slave-hovedbånd på Monkey. Monkey er nu nødt til at hjælpe Trip med at komme tilbage til hendes koloni, som ellers er aflukket fra den post-apokalyptiske verden, som man befinder sig i.

Mit første indtryk af styringen var rodet, men efter første kapitel af historien er den på plads mellem hænderne og spillet køre mere eller mindre flydende. Meget af spillet handler om at klatre og komme omkring forhindringer. Klatre funktionen minder mig mest om Assassin's Creed spillene. Der er dog ikke helt den samme frihed med at klatre som i Assassin's Creed, men hoppe funktionen fungerer meget i stil af AC spillene.

Derudover skal de lige siges, at det stort set er umuligt at falde udover klipper og hoppe ved siden af, fordi spillet selv sørger for du hopper i den rigtige retning, hvilket jeg egentlig godt kan lide, for synes personligt ikke der er noget mere irriterende end, når man bliver ved med at hoppe ud i det uendelige, uendeligt antal gange! Objekterne som Monkey kan gribe fat i, har et lille skær som gør dem mere synlige og lettere at finde de steder hvor man kan klatre. Her vil mange tænke, at det dog er alt for nemt! Men jeg vil sige det fungerer rigtig godt fordi hele den verden man er i, flyder meget let sammen, hvilket også gør det til et flot spil.

Med hensyn til grafikken er der rigtig mange fine detaljer, og den post-apokalyptiske verden kommer virkelig til udtryk gennem de flotte områder man kommer igennem. Alt fra et hærget New York-lignende by, hvor der vokser græs og mås på bygninger, til en robot/mech kirkegård. Grafikken kan dog godt til tider virke grov, men for mit vedkomne synes jeg bare det styrker lidt til den, ja grove verden man render rundt i. Mellemsekvenserne er også flot lavet, og er kun lidt flottere end grafikken når man spiller.

Efter de første to kapitler tænkte jeg, at spillet nok hovedsageligt var adventure, og ikke action-adventure som det defineres som. Det bliver der dog lavet om på i de næste kapitler. Kampene bliver sværere og sværere, og man skal i højere grad til at tænke over andet end bare at få Monkey til at svinge sin stav! Mechsene bliver mere og mere komplicerede, og man skal tænke mere og hvem man nedlægger først, da nogle mechs tilkalder endnu flere mechs, og andre kan bruges til finishing moves, hvor man eksempelvis lammer de nærmeste mechs med en EMP-bølge. Der er også situationer, hvor man sammen med Trip er låst fast af mechs med rullekanoner, og man skal bruge Trip til at lave et hologram som narrer mechs'ene mens Monkey nærmer sig og smadre dem med sin stav!

En anden ting jeg er rigtig glad for er: tit i adventure spil, virker boss-fights meget ensformige, hvor man gør nogenlunde det samme ved hver boss, men i Enslaved formår skaberne at lave stort set alle boss-fights unikke, og hver gang skal man gøre noget nyt. F.eks. kan jeg nævne en boss-fight mod et kæmpe mech næsehorn, som man først måtte skade den utrolig lidt ved at skyde på den med sin stav. Monkey finder dog ud af, at det ikke helt skader den nok, og finder på at lokke den hen til nogle mech dele som så springer i luften, hvis næsehornet løber ind i dem. Altså ikke nok med at man gør noget forskelligt ved hver boss, så udvikler kampene sig også, og det giver mere udfordring og længere holdbarhed og varation.

Derudover vil jeg her til sidst nævne spillets kæmpe originalitet! Jeg var meget usikker på spillet inden jeg fik det mellem hænderne, men må indrømme jeg i den grad er blevet positivt overrasket! Der er hele tiden nye elementer i spillet og rigtig få går igen. Hvert kapitel byder på noget nyt, og med det velfungerende opgrade-system så bliver kampene også mere spændende med nye combo's. Det har virkelig meget holdbarhed og meget originalitet, hvilket gør det til et utrolig underholdende spil.

Historie-mæssigt er spillet også sindssygt godt! Der sker hele tiden noget nyt, og i takt med historien udvikler sig, udvikler der sig også et venskab mellem Monkey og Trip.Spillet indeholder også en tilpas del humor. Hovedsageligt fra Monkey's side, som mest er sarkasme, hvilket jeg elsker! Der er ikke noget bedre end en sarkastisk helt!

I undre jer nok over, hvorfor spillet ikke har fået 10 sådan som jeg skamroser det? Og det skyldes simpelthen, at jeg synes spillet er lige en tand for kort. Spillet var overstået på nok omkring 15-18 timer, og i forhold til at når man spiller det igen, og der ikke er den store variation, så burde spillet vare længere. Derudover så synes jeg spillet mangler det sidste POW! Der er rigtig mange feder scenarier, men synes jeg mangler det sidste skub til det. Hermed sagt, at de 15-18 timer er nogle fantastiske timer, fyldt med elementer man ikke har set før, og med nogle aldrig kedelig kampe, hvor der er en rigtig fin balance mellem adventure, hvor man klatre og skal hjælpe trip med diverse opgaver, og action hvor man skal kæmpe mod den ene mech efter den anden, og vil da indrømme at selv på easy var der kampe, der gav mig lidt modstand.

Plus: originalt. Gode boss-fights. Variation. Flot grafik.
Minus: lidt for kort. Manglende POW!-effekt.

Tak fordi I læste med! Hvad synes I? Dette er min første anmeldelse, så vil sætte pris på noget konstruktiv kritik :D

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10