Dansk
BRUGERANMELDELSE

Dragon Age II

Skrevet af: peejay   2011-04-12

Bioware disker op med flere fortællinger fra verden Thedas, men er Dragon age II en rigtig fortsættelse eller er det blot en spin-off??

Da det første Dragon Age udkom var jeg solgt. Jeg elsker eventyr spil med drager, sværd, magi og hvad der ellers hører til i den genre. Ok Dragon age kunne til tider hedde Lord of the rings, for man var absolut ikke i tvivl om hvor Bioware havde fået deres inspiration fra når en af de mange mellemsekvenser rullede hen over skærmen. Med Dragon Age II fortsætter Bioware deres fortællinger fra verden Thedas. Eller gør de for til tider virker spillet mere som en spin-off end en egentlig fortsættelse.

Historien starter i udkanten af Lothering, et sted som i det første DA blev overløbet af Darkspawn efter slaget ved Ostagar. Vores helt Hawke og hans familie forsøger at flygte til kysten hvor de kan tage et skib væk fra Ferelden. Under flugten møder man sin første følgesvend, en soldat som også overlevede slaget ved Ostagar, og sammen tager man et skib til byen Kirkwall. Her slutter så den egentlige fortsættelse af fortællingen fra det første DA. Væk er Darkspawn, væk er slaget ved Ostagar og væk er historien om det krigsramte Ferelden som man stiftede bekendtskab med i det første spil.

Nu flyttes historien til Kirkwall, en by som bla. huser flygtninge fra Ferelden, Qunari folket og en meget større samling af Tempel ordnen. I Kirkwall kører et større politisk spil om retten til magt. Retten til om magikere er farlige eller om Tempel ordnen er så hellig som man tror.

Spillet forgår over 10 år og undervejs kommer man til at spille en større politisk rolle, end man gjorde i DA. Figur galleriet er sammensat af en noget tynd kop the og mange af dem er blot klichér af ens følgesvende fra DA. Den eneste som dog gør sig bemærket er dværgen Varric (og Sebastian vis man køber en DLC)

Historien er fantastisk sat sammen og særdeles velskrevet, men man kan ikke andet end at sidde med følelsen af at dette ikke er en fortsættelse men mere et slags spin-off produkt af serien!! (forklaring følger længere nede.)

Den største ændring som Bioware har foretaget er ændringen af kampsystemet, istedet for at være et halv tungt og passivt kampsystem, er der nu dømt total button masher / Hack'n slash system. Dette tror jeg skræmmer en del da denne form ikke er noget man typisk forbinder med et RPG. For mig fungerer det fantastisk fordi det nu giver en større frihed i selve kampene end det gjorde før. Man skal ikke længere fokuserer på en enkelt fjende men man kan nu angribe forskellige fjender på samme tid eller skifte modstander let og elegant.. simpelt men super fantastisk (tak Bioware) Dialog systemet har Bioware genbrugt fra Mass Effect serien og det virker meget bedre end systemet fra det første. Figur opbygningen er ikke længere 3 racer med 2 klasser til hver. Man kan i denne omgang kun spille som Human (male/female) samt klasserne Rogue, Warrior og Mage. Dette giver en langt dybere fortælling af hovedpersonen end tidligere og igen er dette meget ala Mass Effect. Dog noget som virker lidt underligt er at man har fjernet muligheden for at skifte rustning på sine modstandere, hvilket virker totalt underligt for mig da dette for mig hører til i et Rollespil. I stedet skal man finde opgraderinger til dem, men det ændrer ikke udseendet overhovedet. Ellers byder DAII på masser af udfordringer og kampe så der er nok at lave i de ca 35 timer det tager at gennemfører (hvis alt skal med)

Der hvor jeg syntes spillet fejler (det var forklaringen som kommer nu) er at man får mere et spin-off produkt end en egentlig fortsættelse.

Hawke har ingen relation til det første spil what so ever. Væk er den hemmelige Warden orden, væk er eventyrerne omkring Ferelden og væk er alle figurerne fra det første DA (og dog nogle små gensyn er der dog) Man bliver præsenteret for byen Kirkwall samt 3 omkring liggende bjerge. Der er ikke meget variation eller exploring at foretage sig i dette Eventyr. Det hele virker ekstremt linært og ikke så frit som det første og det er lidt skuffende. Den helt store fjende Darkspawn er også forsvundet helt og fortællingerne om the Blight er ikke eksisterende hvilket ikke virker meget 2'er agtigt. Forstil jer Mass effect 2 uden Shepard, uden The Reapers og at det kun foregår på The Citadel og historien handler om magt, ja jeg håber i forstår, men det er da ikke en 2'er. Er spillet en 2'er forpligter det at fortælle historien fra hvor 1'eren slap. I stedet for DAII skulle Bioware blot have kaldt det Dragon Age Tales from Kirkwall, ligesom Assassins Creed Brotherhood som ikke er en 3'er. Så for mig at se glæder jeg mig til det rigtige Dragon Age II, men stiller mig i mellemtiden tilfreds med "tales from Kirkwall" som er et ganske udmærket supplement til serien.

+: Kampsystemet, historien, grafikken, lyden, ens figur har fået en stemme.

-: anonymt persongalleri, Dette er ikke en 2'er.

Samlet karakter: 7.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10