Dansk
BRUGERANMELDELSE

Dragon Age II

*Denne anmeldelse kan indeholde spoilers*

Jeg havde haft store forventninger til Dragon Age 2, jeg elskede 1'eren, og er generelt glad for RPG-genren. Er disse blevet indfriet? Til dels - men ikke på samme præmisser som det originale DA.

Først og fremmest så er det eneste de to spil har til fælles er verdenen det foregår i, samt enkelte karaktere. Selve Dragon Age 2 er et helt andet spil end spillet det efterfølger.

Hvor Dragon Age: Origins var en konventionelt RPG i samme stil som Neverwinter Nights, så er Dragon Age 2 et mere action-RPG. Tempoet på det nye kampsystem er i top, og der er helt klart nogle fede kampe imellem. Derudover så bugner spillet med Side-Quests, eller rettere, side-quests er næsten hele spillet, hvilket ikke generer mig, idet at de alle har indflydelse på hovedplottet.
For at komme med et eksempel på dette var der ét side-quest jeg ikke løste inden jeg afsluttede act 1, et quest med en serie-morder, og det må jeg sige, det bed mig sgu i røven i act 2 i stedet, hvor samme serie-morder ender med at dræbe en af dine familie-medlemmer.
Jeg blev konstant imporneret over hvordan alting afhang af hinanden, selv helt små detaljer, hvilket også derfor vil resultere i en anden spiloplevelse hver gang spillet spilles.

Dragon Age 2's level-system fungere også godt, det er nogle spændende skills og abilities man kan vælge, og i både Warrior, Rogue og Mage klassen var der skill-træer nok - jeg synes aldrig man havde for "mange" skill points, det var altid spændende at opgradere sine skills.
Som minus på level-siden vil jeg dog sige at jeg synes attribute-delen var ringe.
Jeg spillede warrior og rendte rundt med et kæmpe to-håndssværd, hvilket selvfølgelig skal dele en del skade ud. Problemet var bare at for at kunne gøre dette skal man jo bruge 3 ting - Damage, Critical Strike Chance, og Critical Damage, hvilket (for warrior'en) er 3 forskellige skills, hvilket gjorde det svært rigtigt at blive god i nogen af delene. Min marksman endte med at gøre væsentligt mere skade end min Warrior.

Spillets omverden er ikke videre interessant. Der er konstant genbrug af grotter, huse, og lignende, hvilket hurtigt bliver trivielt.
Alle grotter er ens, bare med nogle gange "lukekt af" af mystiske døre, man ikke kan røre ved, mange huse minder om hinanden, bare med nye døre åbnet og andre låst.
Denne konstante genbrug er trættende, og meget uopfindsom, hvilket skuffede mig meget, jeg havde forventet mere af Bioware.

Derfor har jeg valgt at give spillet 7/10.
Dragon age 2 er et udemærket spil.

Blandt plusserne finder man level-systemet, det nye kamp-system med højt tempo, og spændende quests med mulighed for at gøre hver gennemspilning unik.

På minus-siden ligger genbrug af områder (hvilket er et kæmpe-minus), attribut-systemet, samt en let mangel på våben for warriors med hang til to-håndsvåben (jeg fandt flere gange knive/stave/buer med større damage end mit to-håndssværd - hvilket var lidt fesent).

Min konklusion bliver derfor at jeg synes Bioware skulle have beholdt Dragon Age 2 i et halvt års/et års tid endnu, og have gjort noget ud af områderne, i stedet for denne "plaster"-løsning, hvor de springer over hvor gærdet er lavest. Derudover er der kun mindre ting, og spillet fortjener skam en gennemspilning mere.

Samlet karakter: 7.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10