Kingdom Hearts Re:coded

Skrevet af: Nike   2011-03-04

Ahhh tilbage til Kingdom Hearts. Hey vent lidt... Vi vendte da sidst tilbage til det i September? Og September året før? Ja Square Enix har det skam ikke dårligt. De griner hele vejen til banken, ved at smide spil ud i serien så ofte. Det burde være fint nok dog til en Kingdom Hearts fan ikke? Jeg er fan, så burde jeg ikke være tilfreds? Jo det burde jeg, men det er jeg ikke. 358/2 dage (som jeg sidder omkring halvvejs inde i) er jeg ikke særlig tilfreds med. Birth By Sleep er dog meget godt, men jeg sidder og er frusteret over hvor Kingdom Hearts 3 bliver af. Hvorfor hele tiden håndholdte spil, hvornår kommer der en rigtig fortsættelse!? Kingdom Hearts: Re:coded er på overfladen endnu et spil i serien, der holder os fra Kingdom Hearts 3, men i virkeligheden er det en ny udgave af et mobil spil der kun udkom i Japan. Hjælper dette spil på den utrolig lange vente tid på Kingdom Hearts 3, eller er der nu grund til at blive sur for alvor?

Mystiske beskeder er begyndt at dukke op i Jesper Forkyllings journal, som der indeholder alt om hvad der er foregået i Kingdom Hearts 1 og 2. Mickey, Anders And, Fedtmule, Chip og Chap og Jesper ham selv undersøger det. De finder dog hurtigt ud af, at der er alvorlige fejl/glitches i journalen, der truer med at slette alt. Derfor dykker de ind i journalen, tager kontakt til en digital udgave af Sora (der kun findes i journalen), og giver ham til opgave for at rette de alvorlige fejl. Dette betyder at gå igennem verdener var det første Kingdom Hearts, og at gå igennem tidligere begivenheder og rette de fejl, der er i dem.

Lyder dette velkendt? Hvis du siger ja, så har du fuldstændig ret. Kingdom Hearts: Chain of Memories gjorde nogenlunde det samme på Game Boy Advance, tilbage i 2005. Forskellen her er dog, at Re:Coded på ingen måde fører serien videre. Det kommer dog an på hvor vidt man tæller et hint med, som opstår i den hemmelige slutning. Dette er malkning, og en af de værste af slagsen. Jo vidst, spillet har et godt budskab med hjerte sorger, men helt ærligt, det kunne man godt have gjort mere ud af. I stedet, det vi får her, er en kedelig historie, der mest af alt er mere absurd end god. Det hjælper ikke at dialogen er på søndag tegnefilms kvalitet, og at den trækker smerte fuldt ud (men det vender vi tilbage til senere). Dette er ikke mere end genbrug. Billig, dovent genbrug, og endnu en måde for Square at nægte os et Kingdom Hearts 3.

Gameplayet er nogenlunde det samme som vi altid har spillet. Det er et action spil med RPG elementer og platform sektioner. Det klumsede angrebs menu system fra 358/2 er dog blevet udskiftet med noget, i stil med Birth By Sleep. Når du angriber en fjende, stiger din kraft måler, og for hvert level det siger, får du en bonus. Når det er på max level, udfører man et kraftfuldt afslutnings angreb. Ens Keyblade bliver os opgraderet som tiden går, hvilket låser op for flere forbedringer. Desuden kan man nu os kombinere angreb som både giver bedre udgaver, eller blot får dem til at stige i level. Til sidst er der et level up system, som bedst kan sammenlignes med Sphere Grid i Final Fantasy 10. Du finder/optjener chips som du sætter ind i på en plade, som gør dig stærkere.

Dette er en ændring for det bedre. Det er 100 gange bedre end det klumsede menu system i 358/2. Kamp systemet er stadig sjovt, men ikke længe. Jeg blev i hvert fald træt af det, omkring halvvejs inde i spillet. Det meste af spillet består kun af at hamre løs på A, og så lige skifte angreb og helbrede eller bruge specielle angreb.

Det lyder som mangel på variation i gameplayet, men faktisk er der god variation. Der er skyde sektioner, 2D platform sektioner, og endda en bane der forvandler spillet om til et gammeldags tur baseret spil. Det er meget sjovt at spille, men det virker ikke i det lange løb. 2D platform sektionerne er irriterende, skyde sektionerne har halv dårlig kontrol, og den tur baseret del bliver overraskende hurtigt kedeligt. Disse sektioner deler os den samme fejl, ved ikke at have check points, og da disse godt kan tage lang tid, bliver det frustrerende at dø i sidst øjeblik og så blive tvunget til at gentage det hele.

Der er også udfordrings rum, der er obligatoriske men de bliver os hurtigt irriterende. Det er bare om at gennemsøge de smagsløse omgivelser, for fjender der lader dem gå videre. Der er præmier at gå efter, men det bliver hurtigt meget irriterende hele tiden at skulle gå igennem dem.

Og så der kommer vi til hvor meget genbrug der er i spillet. Fjender, begivenheder og omgivelser er ren genbrug fra tidligere spil. Den eneste forskel fra tidligere ved disse omgivelser, er at der er tilføjet tilfældige kasser, som kan destrueres. Det er nogle af de fejl der er i journalen, men de kommer altid tilbage når de er ødelagt, så at ødelægge dem er lidt pointeløst, medmindre de holder en fra at komme hen til et bestemt sted.

Og så til sidst, så bliver det hele trukket smertefuldt ud. Lad mig give jer et eksempel. På et tidspunkt inde i spillet, bliver man smidt på en boss, efter fulgt af en boss, der skal nedlægges 3 gange. Direkte bagefter kom der en større boss der tog mig 10 minutter at klare, pga angreb der gjorde den uovervindelig. Så kom der direkte en mindre boss, der igen tog lang tid at nedlægge, som os skulle gentages 3 gange. Efter det vendte den store boss tilbage, og så var det forfilm tid. Første indikation på at slutningen var nær. Dette blev dog brast af en ny skyde sektion, efterfulgt af en 2D sektion og en 2D boss. Så kommer der en ny forfilm, der klart viser at slutningen er nær. Men desværre, spillet har endnu en verden tilbage.

Der var kun EN mulighed for at gemme og sætte helbreds ting ind i mine angreb, og det var før skyde sektionen. Det trak ud, og det var smertefuldt for at være ærlig. Jeg sad og håbede inderligt på at det hele ville være slut nu, blot for at blive irriteret over at det fortsatte. Og så da spillet viser at der er endnu en verden (som os tager tid at komme igennem), der røg jeg i koge punktet, og blev ufatteligt vred. Jeg måtte tvinge mig selv igennem det.

Det hjalp heller ikke, at de 2 timer før denne helvedes sektion var utrolig frustrerende. Skulle endnu engang besøge de tidligere baner igen, dog denne gang tilsat med kasser der kunne angribe en. Det værste var ikke kun at disse kasse var gode til at slynge mig op i et hjørne, og dræbe mig uden at give mig en chance for at komme fri, så var der gule kasser, der gav mig skade, næsten hver gang jeg angreb dem. Jeg var så tæt på at opgive spillet helt her, men jeg kom igennem det.

Spillet i sig selv starter sjovt, men så bliver det irriterende, og så utrolig frustrerende. Det hjælper heller ikke at spillets platform sektioner er nærmest ødelagt, takket være irriterende hoppe kasser, uskarp kontrol og et elendigt kamera.

Det tog mig omkring 15 timer at gennemføre spillet. Hvis man vil, så er der en del at komme tilbage til, i form af side quests og trophies. Spillet har os en tag mode, men den er pointe løs. Men for mig, er dette et spil, som jeg er glad for at slippe. Nu kommer det op på hylden, og ser ikke mere spille tid fra min side.

Grafikken er hentet direkte fra 358/2. Det er bestemt ikke dårlig grafik, men når det hele består af genbrug, så er der ikke meget ros. Omgivelserne er genbrug fra Kingdom Hearts 1, til sat med tilfældige kasser i et elendigt forsøg på at gøre det udholdeligt at se dem igen. Dette er omgivelser, som ikke kun var med i Kingdom Hearts 1, men i alle andre Kingdom Hearts spil siden. Herkules og Aladin verdnerne bare for at nævne nogle. De nye udfordrings rum er utrolig kedelige og smagsløse at kigge på. Fjender er genbrug, bortset fra to bosser, og kasse fjenderne. Til sidst er der fuldt animerede forfilm, men dem er der langt imellem. Det meste af historien bliver forklaret via still billeder. Grafikken gav mig to følelser: Hvor billigt, og helt ærligt.

Lyden er samme historie. Lyd effekter er genbrugt, og selv musikken er genbrug (bortset fra måske et eller to nye numre). Spillets intro sang var den samme intro sang fra Kingdom Hearts 1, hvilket fik mig til at slå forbi den, af ren og skær træthed af sangen. Rulleteksterne benyttede sig af en remix af intro sangen fra Kingdom Hearts 2. Ja sangende er egentligt ikke så dårlige, men nu gider jeg altså ikke høre på dem mere! Stemme skuespil er der ikke specielt meget af, men det der er, er godt. Det er nok det eneste gode jeg kan sige ved lyden

Kingdom Hearts: Re:coded er et sørgeligt tilfælde. Det er et tilfælde af udviklere, der i stedet for at give deres fans en sand fortsættelse, der er blevet ønsket i nogle år nu, vælger at lappe et spil sammen hurtigt ved hjælp af en ufattelig stor mængde genbrug, give det en ny under titel, og så tjene penge. Glem Activision, det her er malkning på sit værste. Det giver et hint om det kommende Dream Drop Distance til 3DS, men man skal utrolig meget igennem, bare for at se det. Gør jer selv en tjeneste, gå ind på Wikipedia, eller find det på YouTube og find det. Spillet er ikke det værd at gå igennem. Det starter med at være sjovt, og spillet har et rigtig godt udviklings system, men genbrugen dræber det virkelig. Kan kun anbefale dette spil til folk der ikke er velkendt men det forvirrende Kingdom Hearts univers. Imellem tiden vil vi andre håbe på at Dream Drop Distance er noget værd, og at Square Enix snart holder op med at klynke og give os Kingdom Hearts 3. Men lige nu ser det ud til, at tage mindst 2 år endnu. Mindst...

Samlet karakter: 5/10
1
2