Minecraft

Minecraft er vel det man kan kalde en sensationen inde for spil verdenen, en mand startede en projekt som i skrivende stund har flere spillere end der er indbyggere i Sverige

Med det slået fast vil jeg gerne starte med at fortælle om hvad Minecraft er. Spillet har allerede gået sin sejes gang verden over, og Politikken gav det seks hjerte og kaldte det "Årets vigtigste rollespil". Mit problem er bare at det ikke er så let, og man kan ikke på nuværerne tidpunkt kalde det et rollespil. Man kan ikke som så mange andre spille, sende pille ud til andre spil og sige at det ligner det og det. Minecraft er nemlig noget helt unikt og jeg har aldrig prøvet at spille et spil som det.

Minecraft går i al sin enkelthed ud på at man som eneste person på en ø skal overleve, ved hjælpe af at mine(grave) og crafte(bygge). Man skal derfor i starten af spillet rundt og hugge træ, som så skal bruges til en crafting bænk hvor du kan lave forskellige værktøjer og andet godt. Men hvordan hugger man så træ? Spillet forgår i 1. person og det at hugge, grave eller bygge forgår ved at du går hen og klikker på det sted hvor du vil bygge/hugge. Du kan bygge alt med dine materialer, og det er virkelig nemt. Så længe du har en idé og nogle materialer kan alt lade sig gøre i Minecraft!

I betaen. 1.3 som jeg har spillet, er der kun en gamemode. Nemlig survival. Her starter du et tilfældigt sted, på en tilfældig ø som hver gange du starter på ny laves om. Man går så i gang med at hugge træ og ens første mål, vil altid være at få gjort klar til natten. Om natten kommer der nemlig zombier og andre monstrummer som prøver at gøre livet svært for dig. Det er derfor vigtigt at du har forskanset dig, og ikke er så let at komme hen til. Lige så snart du har bygget et ordentligt forsvar er der ikke rigtigt noget der er nødvendigt at gøre, og du kan derfor frit udforske øen du er landet på.
Men det skal man være forsigtig med. For det første bliver det jo nat igen og så kommer monstrene frem. For det andet, kan det være svært at finde rundt på øen. Du skal ikke mange bjerge væk før det hele begynder at virke uoverskueligt og du bliver pludselig i tvivl om hvad vej du kom fra.

Hvis man endelig beslutter sig for at pakke rygsækken og drage ud omkring på øen, finder man ud af at den er enorm! Man skal virkelig løbe i lang tid for at komme fra den ene ende til den anden. Her taler vi ikke bare minutter, men timer! Og så skal man nok også regne med det faktum at man nogle bliver dræbt et par gange.

Når man vil have bedre ting end dem der er lavet af træ, bliver man nød til at grave ned i jorden. Her er der muligvis endnu mere at udforske. Man starter med at grave ned i jorden, og laver sine egen tunneler. Men pludselig kommer man ud i et stort hulrum, som er fyldt med værdifulde mineraler... Og zombier! Der er en stor oplevelse, hver gang en smal mineskakt udvider sig og man pludselig står i en grotte oplyst af lava frydes man af eventyr lyst!

Når du nu skal ud og udforske Minecraft er det jo vigtigt at der er pæn grafik så man kan holde ud at kigge på verden omkring dig. Der skiller Minecraft sig ud igen. Der nemlig en pixelgrafik hvor hver eneste pixel el tydelig kan ses, uden at det på nogle måder bliver grimt. Sammen med den stemningsfulde musik, og alle lydene fra dyr, vand, fodtrin og ikke mindst zombier, giver det en fantastisk atmosfære af virkelig at være fanget på sin egen ø.

Som sagt er det endnu kun en beta. Der har været en kreativ mode hvor man havde alle de materialer man kunne forstille sig, og så kunne man ellers bygge det man havde lyst til uden at skulle tænke på zombier og lignede. Det er også planer om at lave en adventure mode(?) og selvfølgelig forbedringer til det allerede gode spil.

Det er også muligt at spille multiplayer, men jeg kunne ikke finde ud af at lave en server. Det at man selv laver en server gennem spillet hjemmeside gør det noget besværligt, og er man ikke en haj til sådan noget kan det hurtigt blive svært og indviklet. Det skal dog siges at udvikleren lover at der er kraftige forbedringer på vej, men indtil da kan jeg ikke sige så meget. Ikke andet end at det skulle være præcis som singleplayer bare med flere spillere, sjovt nok.

Jeg vil klart anbefale dig, hvis du endnu ikke har stiftet bekendtskab med spillet, at tage en tur forbi spillet websitet. Du kan spille den originale udgave af spillet ganske gratis, som fungerer mere som en demo. Prisen på spillet er meget beskeden, lige nu koster det ca. 110 kr og du får et helt unikt gameplay, masser af spilletid og et levende spil som stadig er under udvikling.
Jeg kigger på spillet igen når det udkommer rigtigt.

Plus- Enorm verden som aldrig er den samme, fantastisk stemning og det faktum at kun din fantasi sættergrænser.

Minus- Det kan godt være lidt svært lige at komme ind i og multiplayer fungerer ikke optimalt i skrivende stund.