Dead Space 2

Skrevet af: Nike   2011-01-31

Det er omkring to år siden, at det første Dead Space udkom. Spillet indeholdte noget, som i mine øjne var sjældent fra EA, originalitet. At dræbe fjender ved at skyde deres arme og ben af i stedet for deres hoved, var meget interessant, og det var rigtig sjovt at spille igennem. På trods af dette var der stadig problemer, der gjorde at jeg synes spillet var overvurderet. Historien var fyldt med klichér, og det var bare ikke uhyggeligt for mig. Uhyggen var for mig, lig med en amerikansk gyser (hvilket jeg kommer ind på senere), og det gjorde lidt ondt. Når men, spillet er stadig lidt husket i min hukommelse, og siden da har vi været vidne til en god for historie på Wii (som nu er på PS3), og en fesen forløber i Dead Space Ignition. Nu er Dead Space 2 her endeligt. Klarer det sig godt, eller burde det efterlades i rummet hvor ingen kan hører det skrige?

Spillet foregår på skibet Sprawl. Issac vågner op på sygeafdelingen, uden minder om hvad der er sket siden starten af Dead Space 1. For en eller anden grund bliver han kraftigt afhørt af lægerne, og han har mange underlige hallucinationer. Så en dag, så bryder helvede løs. Necromorphs kommer og overløber stedet. Nu begynder en hektisk flugt fra Sprawl, men Necromorphs er ikke det eneste som Issac kæmper imod. Hans kæreste Nicole hjemsøger ham stadig, og hans hallucinationer bliver værre og værre.

For det første, så har EA åbenbart lyttet til min kritik af historien i det første spil. Issac snakker faktisk denne gang, og han er faktisk en skide god hoved person. Jeg kan godt lide ham. Men det er desværre lidt for sent at gøre spillet følsomt, som det går efter nogle gange. Hvis Issac snakkede i Dead Space 1, så kunne der være følsomme øjeblikke, der ville have en effekt, men det har det ikke rigtigt her. Desuden giver det også et spørgsmål. Issac snakker slet ikke når han sammen med sit hold, opdager monstre på et skib, og er vidne til at de bliver dræbt på stribe, men nu hvor han er traumatiseret for livet, snakker han lige pludselig? Her ville man normalt blive meget mere stille.

Resten af historien: der dukker et par klichér op i spillet, men det er ikke nær så slemt som i det første spil. Historien er faktisk interessant, og kommer med nogle gode punkter, og interessante drejninger. Den del med Nicole ender dog midt i spillet at blive irriterende, og spillet udnytter sjældent Issacs hallucinationer til noget. Dette bliver der dog rettet op på i de sidste par timer af spillet. Til sidst, så er spillet sluppet af med følelsen af at være i en forlystelses park. Jeg tænkte i hvert fald ikke at dette var en attraktion i en forlystelses park, som jeg gjorde i det første spil.

Gameplayet i Dead Space 2 har ikke rigtigt ændret sig. Bortset fra at Zero Gravity sektionerne er ændret, ved at Issac har en jet pack der lader ham flyve rundt, så er spillet stort set det samme som det første. Det samme gameplay, de samme monstre, de samme våben, endda de samme opgraderings veje. Her er ingen nye våben, eller muligheder. Hvis du har spillet Dead Space 1, så har du os spille kampagnen i Dead Space 2. Her er godt nok et par nye fjender, men dette er en fortsættelse, hvor fejlene fra de første spil bliver rettet, og hvor der bliver tilføjet små ting der gør det hele lettere.

At trampe efter en kasse, eller fjende er meget lettere, du kan nu søge efter den nærmeste butik, bænk (hvor du kan opgradere våben) eller save point, og ja du kan flyve i zero gravity sektionerne. Hvor kampagnen dog nyder stor succes, er mineværdige øjeblikke. Her er mange mindeværdige øjeblikke, og især de sidste timer i spillet var rigtig gode (dog ikke uden problemer, som jeg kommer ind på senere). Dette er en kampagne der er rigtig god, og som efterlader et godt indtryk.

At kæmpe imod Necromorphs har også stadig den samme effekt som sidst. Det er stadig originalt med at skyde deres arme og ben af, og det gør stadig spillet intenst og spændende, og det tilføjer stadig meget til det intense, at spillet ikke pauser når man roder rundt i sine ting. Man sidder godt nok nogle gange og ønsker, at der var flere fjender, men det er stadig rigtig godt. Opgraderings systemet er også rigtig sjovt, og gameplayet er rigtig godt, så det er rigtig sjovt at spille Dead Space 2.

Her er dog problemer som der ikke er til at komme udenom. Først og fremmest, så har designet nogle problemer. Der kommer øjeblikke hvor man ikke har meget plads, og bliver fuldstændig oversvømmet af fjender, og man dårligt får en chance for at sigte eller lade. Ja det gør spillet intenst, men det kan blive uretfærdigt nogle gange. Især en sektion senere i spillet, kan være ret uretfærdig, men det er stadig til at komme igennem. Desuden, så kan man ikke undgå at ønske at der bare var lidt nyt, som f.eks. et nyt våben, men det sjove og intense gameplay, og de mindeværdige øjeblikke gør det godt i at man glemmer dette.

Hvad er et problem dog, er "uhyggen". Det skal lige siges, at jeg er typen der er vokset op med gyser spil, så jeg har ikke noget imod at spillet et ordentligt uhyggeligt spil som Silent Hill før jeg går i seng om aftnen. Det første spil var rost meget for at være uhyggeligt, endda så meget at nogle ikke turde gennemføre det (min kærestes bror er et fint eksempel). Det er selvfølgelig fair nok, og det respekter jeg, men jeg så det første spil som et intenst action spil. Jeg blev aldrig skræmt, og det sagt, uden at virke smart eller kæp høj.

Dead Space 2 fejler (for mig i hvert fald) mindst lige så meget i at skræmme. Spillets skræmme metoder er bare for typiske, og typisk amerikansk. Du går igennem rum, og så enten hopper der en fjende igennem en del af omgivelserne, ellers er der noget i omgivelserne der falder sammen, eller tændes. Alt dette gøres med en pludselig og høj lyd effekt, som skal give en chok effekt.

Det var på ingen måde uhyggeligt for mig, fordi det var så forudsigeligt. Jeg kunne let forudse hvornår disse øjeblikke kom, så jeg fik ingen effekt af det. Ja okay, der var en gang hvor jeg faktisk fik et chok, men det var så os det. Spillet prøver for hårdt på at skræmme en. Mindst lige så hårdt, som Danmark prøvede at vinde guld i VM (som vi desværre tabte til Frankrig, efter en mere end godkendt indsats), og når det prøver så hårdt, så falder det fladt. Det sker alt for ofte, hvilket er med til at gøre, at det er let at forudse. At se amerikanske gyser film gør også, at disse øjeblikke er lette at forudse. Det er dårligt, og virkelig billige måder som spillet bruger til at skræmme en.

Men selv hvis det var uhyggeligt, så er det ærgerligt, fordi i de sidste par timer, dropper spillet helt "uhyggen", og fokuser udelukkende på action. Igen, typisk for amerikansk gys. Ligesom Silent Hill: Homecoming, så beviser Dead Space 2, at japansk gys er vejen frem. Dog hvis nogen bliver skræmt af Dead Space 2, så er det os helt i orden. Min kæreste blev i hvert fald meget skræmt af spillets første kapitel (hvilket os er helt i orden). Jeg synes bare på ingen måde at spillet er uhyggeligt, og jeg kender folk (der er vokset op med mindre gys end mig), som deler min mening.

En vent, vi er ikke færdige. Der er også en online del, for op til otte spillere. Fire spiller som mennesker, og fire spiller som Necromorphs. Der er stort set kun en game mode, der er opgave baseret. Menneskerne skal aktivere konsoller og bære ting frem og tilbage, og Necromorphs skal forhindre dem i det. Det er spillets eneste mode, og det bliver hurtigt ensformigt. Hvorfor er der ikke deathmatch? Hvad noget så simpelt som capture the flag?

Der er et level up system, der åbner flere angreb til Necromorphs, og nye dragter til mennesker, plus våben, og menneskerne er afhængige af ammunition og health packs for at overleve i længden, og ja det tilføjer lidt grund til at blive ved med at spille, men det er ikke nok, når der kun er en mode. Og vi er ikke engang nået til det største problem endnu.

Spillet er alt for ubalanceret. Når man spiller som Necromorphs, skal der en del til før man kan slå et menneske ihjel, og der skal ikke nær så meget til, før man selv er død som Necromorph. Man får godt nok tre gange så mange point for tingene som Necromorph, som menneske, men det er ikke rigtig en trøst. Som Necromorph bruger man størstedelen af tiden, på at vente på at respawne. Man har oftest ikke en chance, og der er ikke noget værre end når du får et menneske ned på næsten intet liv, og så mennesket bruger en health pack så han får fuldt liv igen. Det er frustrerende og irriterende at spille som Necromorph, så det nok meget godt, at alle i et spil får mulighed for at spille både som menneske og Necromorph.

Og dette problem kunne have været rettet, hvis du som Necromorph gjorde mere skade, og hvis menneskerne havde det samme livs system som Call of Duty f.eks. Ikke at det ville redde hele online delen. Det er bare småligt, og har så lidt at tilbyde. Det er tydeligt at se, at udviklerne ikke rigtig vidste hvad de skulle gøre med Dead Space online, og ikke har erfaring nok til at lave multiplayer. Ja vist, spillet har ingen lag problemer, og det er let at komme ind i et spil, men når der dårligt er noget at gå efter (spillet har ikke engang udfordringer), og er så frustrerende ubalanceret, så er det næsten ikke det værd.

Kampagnen tog mig 8 timer at komme igennem, så det er omkring samme længde som det første spil. Der er god genspildnings værdi, i højre sværhedsgrader, og få opgraderet sine våben. Og hvis du er glad for en udfordring, så vil du elske spillets hardcore mode. Det er svært at finde liv, ammunition og credits, fjenderne skader mere, og der er ingen check points. Fik jeg for resten nævnt at du kun kan gemme tre gange igennem hele spillet? Man kan os få noget ud af online, men kampagnen er mere værd, og tilbyder en længere varende oplevelse end online.

Grafikken i Dead Space 2 er pænt, med et par problemer. Frame raten er perfekt hele vejen igennem, personerne er rigtig gode, og fjenderne ser gode ud, selvom de gentager sig selv i længden, og der ikke er mange nye af dem. Der skal stadig gives ros til at spillets HUD er gemt væk, hvor liv bliver vist på ryggen, og ammunition bliver vist på ens pistol. Ros skal os gives til, at kampagnen slet ikke loader. Der er godt nok elevator sektioner, hvor spillet loader i hemmelighed, men fra start til slut, ser du ikke en eneste loading skærm. Der er en meget flydende overgang igennem hele spillet, og det er imponerende. Lys effekterne er også rigtig pæne, selvom det et par gange viser nogle grimme skygger. Der er desuden også nogle flade teksture nogle steder.

Det største problem, er omgivelserne. Hvis ikke det var fordi at spillet fortalte at jeg var på et andet skib, ville jeg stadig tro at jeg var på skibet fra det første spil. Det er så identisk med det første spil, og det er ikke bedre, at det hele gentager sig selv ofte, og at nogle rum er fuldstændig identiske med hinanden. Og dog, så bliver dette problem rettet i de sidste timer. Men alligevel er det underligt, at omgivelserne er så dovent designet i størstedelen af spillet. Jeg ved godt at dette foregår i rummet, men kan man virkelig ikke finde på andet, end bare rum og så nogle gange sektioner der foregår uden tyngdekraft?

Lyd fronten er god. Spillet har en fin atmosfære, men den er ikke god nok til at skræmme. Hvis man gået efter en atmosfære som i f.eks. Silent Hill, så ville spillet have været uhyggeligt. Lyd effekterne skriger efter surround sound. Det er lækkert at høre lyd effekterne. Stemme skuespillet er også ganske glimrende, og der er noget godt skrevet dialog. I den svage ende kommer musikken. Musikken er også en del af, at gøre spillet uhyggeligt, men det er bare for larmende og for overdrevet. Musikken går fuldstændig amok hver gang der er action. Endnu et bevis for hvorfor jeg synes spillet er et action spil, i stedet for et gyser spil.

Hvis jeg bedømmer Dead Space 2, ud fra kampagnen alene, så vil jeg sige at det er bedre end det første. Historien er bedre, der er mange mindeværdige øjeblikke, oh så er det mindst lige så sjovt som det første spil. Det er ting som både er imponerende, intense, og spændende der gør at man kan tilgive nogle små fejl. Jeg er dog stadig ret skuffet over at spillet IKKE er spor uhyggeligt, men der er nok ikke mange der deler denne mening med mig.
Bedømmer jeg spillet fra online delen, vil jeg sige at spillet er skuffende. Online er frustrerende og irriterende og småligt sammenlignet med andre online spil. Ubalanceret, ensformigt og mangel fuldt, er ikke særlig godt.

Hvis spillet kun bestod af sin kampagne, så ville jeg have givet det 9/10. Det kan diskuteres at dårlig multiplayer er bedre end ingen multiplayer, og nogle vil nok finde det sjovt. Jeg finder det ikke rigtigt sjovt, så det trækker desværre på karakteren. Men Dead Space 2 er stadig et bedre spil end det første. Men nu må i have mig undskyldt. Jeg skal kæmpe mig igennem spillet på hardcore mode. Gud hjælpe mig, og gud forbande min trang til platin trophies.

Samlet karakter: 8.5/10
1
2