Call of Duty: Black Ops

Skrevet af: Nike   2010-11-14

Det har været noget af et turbulent år for Call of Duty serien. Modern Warfare 2 udkom sidste år, til stor ros og til gigantiske salgs tal. Efter det begyndte nedturen. Folk begyndte at indse, at Modern Warfare 2 ikke var så godt som håbet, eller som anmeldelserne sagde (en holdning som undertegnede deler), og en kamp imellem Infinity Ward, og Activison (en kamp der endnu ikke er overstået på det tidspunkt, dette er skrevet) gjorde nedturen større. Men som altid, så skal der komme et nyt Call of Duty spil hver november. I år kommer det fra Treyarch, der ikke har den største opbakning af fans. De har altid stået i skyggen af Infinity Wards spil, men kom en smule tættere på med World at War for to år siden. Nu er de klar med Call of Duty: Black Ops, der har større hype end MW2, og som endda slog MW2s salgs rekord, og kom op på 5.6 millioner på 24 timer. Imponerende. Men er spillet det værd? Eller snakker vi om et over hypet spil?

Vi er i den kolde krig. Hoved personen er Alex Mason, der bliver afhørt af ukendte mænd. De afhører ham om en række tal, som Alex dog ikke mindes noget om. I et forsøg på at finde svaret, går de tilbage i tidligere missioner, som Alex har været en del af, i håb om at finde svaret.
Overraskende nok, så er der gjort meget for at lave en historie. Delvis takket være David S Goyer (der blandt andet har skrevet The Dark Knight filmen), delvis takket være udviklerne for at have en masse idéer. Kendte historiske personer kommer og går, spørgsmål bliver til svar, og tal rækken bliver næsten konstant nævnt.

Historien vil nok forblive en smags sag for mange, men for mig var den fremragende. Jeg sad og havde svært ved at slippe kampagnen, fordi jeg bare ville se hvad der skete næste gang. Den tilbød også på en meget overraskende drejning. For mig er historien meget mindeværdig. Historien er klog, og noget som er svært at finde i video spil, især i den her serie. Det er godt stof det her.

At forklare hvordan man spiller Call of Duty er som at forklare en teenager hvorfor han/hun skal holde sig væk fra alkohol, pointeløst. Alle kender formentligt gameplayet, med mindre de har levet under en sten de sidste 7 år. Spillet er stadig lige så lineært som en rundvisning i et museum, kontrollen er lige så god som altid, og kampagnen er hæsblæsende.

Kampagnen i Black Ops er en af de bedste i serien. Der er utrolig mange fremragende øjeblikke, god variation, og så var der jo historien som nævnt tidligere. De få nyheder på kampagne fronten, kommer i år i form af en Crossbow, en Dragon's Breath shotgun, ballistic knive og flere køretøjs sektioner.
Sidst nævnte er der en del af, og heldigvis er de gode. Kontrollen kan godt være et problem nogle gange når man flyver i helikopter, men udover dette, så funger sektionerne rigtig godt. Et øjeblik der skildrer sig ud her, er en sektionen hvor man i et fly giver soldater på jorden ordre, og så tager kontrol af dem til at udføre det. Det er en kort sektion, men den er genial, og er bare en af de geniale gameplay sektioner i spillet.

Jeg løb dog ind i problemer i kampagnen. Først og fremmest, så har spillet det gamle system med, at fjender respawner indtil du når et punkt på banen, hvilket er en skuffelse. Man ligger dog kun mærke til dette problem, hvis man spiller på Veteran, hvor antallet af granater heldigvis er blevet kraftigt reduceret.

Det andet problem er den kunstige intelligens. Dine hold kammerater kan være dumme som snot nogle gange, og fuldstændig ignorer fjender. Det skete ret ofte for mig, at fjender ville løbe op i ansigtet på mig, og min kammerat ved siden af mig bare stod og gloede, uden at prøve at hjælpe.

Til sidst var der glitches der ødelagde tingene. I første bane nægtede min mand at sparke en dør ind så jeg kunne komme videre, og valgte stedet at glo ud i luften og skyde efter fluer. Det kunne kun rettes ved at jeg genstartede hele banen. I tredje sidste bane, kom den pludselig med en meddelelse om at en soldat ikke var i en bil som han skulle være, hvilket smed mig tilbage til hoved menuen, og så måtte jeg starte hele banen på ny. Begge ting skete da jeg spillede på Veteran, og var en stor frustration, selvom dette kun skete to gange (hvilket egentligt er to gange for meget jo).

PS: En af banerne er meget kryptisk i hvordan man kommer videre (Khe Sanh), spillet frøs nogle gange for mig, i 10 sekunder og nogle af spillets trophies har en fejl, så de ikke bliver låst op (så vidt jeg ved er denne fejl kun på PS3 udgaven).

Kampagnen føles længere end de sidste 3 spil, men det tager stadig omkring 5-8 timer at komme igennem. Som altid er der sværhedsgrader, og intel at samle, som faktisk uddyber historien. Plus point for det!

Men alle som kender Call of Duty ved hvor det helt store ligger: multiplayer delen. Den samme level struktur vender tilbage, sammen med perks, de rige våben muligheder, og de sjove modes, men der er sket nye ting.
Sig velkommen til COD points. COD points er penge som du optjener ved at klare kontrakter (specielle udfordringer), klare en match, og spille wager matches. COD points bruges til at købe nye våben, perks, alt. Alt hvad du åbner, skal købes før de kan bruges. Det er et fint system, hvor man virkelig skal tænke sig om, for når man først har købt noget, så kan man ikke sælge det igen, så brug dine COD points med omhu!

Men som sagt, en af de store nyheder er wager matches. Det er 4 forskellige free for all matches, hvor man smider et antal COD point ind, og så vinder COD point hvis man kommer på mindst tredje pladsen. I første mode har alle en pistol med kun en kugle, der dræber alle i et skud. Rammer du ved siden af, må du prøve at overleve med kniven. Hvert drab giver en kugle, og man har 3 liv. Anden mode propper et nyt våben i hænderne på dig hvert 40ende sekund. Tredje mode giver dig bedre våben, jo flere drab du begår, og sender dit et våben tilbage når du bliver dræbt af en kniv. Sidste mode giver alle ballistic knive og en crossbow.

Det er nogle ret originale modes, og de er noget af det bedste ved spillet. Især første mode giver en intensitet, som der er svært at finde. Det er dejligt at se og opleve. Det er den bedste online del, som serien nogensinde har set.

Der er dog mere nyt. Udover nye kill streaks, og nogle gamle perks der er fjernet, så der kommet et teater, hvor du kan gemme klips af dine matches, og uploade dem. Det er et fedt værktøj, men det er et minus at man ikke kan ligge dem ud på Facebook og YouTube, hvor de nok ville gøre meget mere gavn, end på spillets hjemmeside.

I mine øjne har multiplayer dog et problem, og det er den radio styrede bil. Man får den efter en kill streak på 3, hvilket gør den til det ultimative noob våben. Dette betyder ikke at jeg er en dårlig taber, fordi det er jeg på ingen måde. Men bliv ikke overrasket over, at se nogle matches svømme med de her biler. Nogle online glitches fra Modern Warfare 2 er desværre også tilbage. Så er i advaret!

Så er der Combat Traning, der stort set er det samme som multiplayer delen. Eneste forskel er at dette er offline. Her kan man prøve hvordan online delen er, uden at være online, og bruge bots som modstandere. Man kan også hive venner ind, og spille split screen med dem, hvilket er et stort plus.

Til sidst er der Zombie Mode, der vender tilbage fra World At War. De er stadig lige så sjove som før, men det er et spørgsmål. Hvorfor kun to baner? Det var da en lyseslukker. Der er nok kun så lidt, for at sørge for at folk køber DLC senere, så der besvarede jeg lige mit eget spørgsmål. Flot Steven. Ej det skal os lige siges, at folk der køber Hardened og Perstige udgaverne for fire ekstra baner med oven i købet til Zombie Mode, der alle er genbrug fra World At War. Det skal dog også lige siges at spillet har et hemmeligt mini spil, der er mere vanedannende end man skulle tro.

Der er utrolig meget indhold i spillet, så man får let valuta for alle pengene. Kampagnen er kort, men der er en masse indhold at nyde, både for folk der spiller online, og offline. Men her er stadig et problem: Det er mere af det samme.

Det her er det samme som vi har spillet siden Call of Duty 2. Der er ikke sket noget siden da, og det er ærlig talt ved at blive en smule trættende. Jeg må ikke misforstås, det er stadig skide sjovt at spille Call of Duty, men det er snart ikke nok mere. Her er nødt til at ske noget nyt, der kan puste noget frisk luft ind i serien. Her er stor fare for, at det ender med at blive endnu en Gutiar Hero og Tony Hawk, hvor kvaliteten bliver dårligere og dårligere, pga. serien skal have ny udgivelse hvert år. Jeg er bekymret.

Grafisk, så ser spillet faktisk stadig godt ud. Omgivelser er flotte, og spillet har en flot frame rate, der kan klare alt. Der skal også gives ros til at spillet forbliver i første person når ting skal udføres (det bryder første person nogle få gange, men det er kun for forfilms skyld). Personerne derimod er begyndt at famle i kvalitet, og jeg ser altså ikke meget af den fremragende ansigts teknologi, som jeg har hørt om. Hvis dette er det samme udstyr der er brugt, som i filmen Avatar, så må der være et eller andet galt (ellers er wiki helt galt på den igen). Det skal også lige siges, at spillet er utrolig voldeligt. Faktisk så voldeligt at det bliver ubehageligt. Om det så er godt eller dårligt, er en smags sag, men jeg synes godt om det.

Så er der lyd siden hvor der er mange lækkerier. Først er der de sædvanlige lyd effekter, der bare skriger på surround sound. Så er det fremragende soundtrack. Og til sidst er der fremragende stemme skuespil fra Gary Oldman, Ice Cube, Ed Harris og Sam Worthington. Undertegnede undrer sig dog stadig over, hvorfor COD spillende ikke har nogle kvindelige hoved personer. Bortset fra at en kvinde, der har meget lidt tid, er med her, er Call Of Duty verdenen så en verden kun med mænd?

PS: Før jeg glemmer det, ros til spillet fordi der bliver spillet Rolling Stones og Creedence Clearwater Revival!

Call of Duty: Black Ops er et rigtig godt spil, og et der har været vente tiden værd. Historien er fremragende, kampagnen er kort men fremragende, multiplayer delen er fremragende, ja alt er fremragende. Det har dog et par problem, der holder spillet væk fra det magiske 10 tal. Spillet har en del fejl (flere end dem jeg har nævnt), og det er begyndt at blive trættende. Der skal ske noget nyt, men jeg er villig til ikke at slå for hårdt ned på spillet denne gang. Men jeg vil gerne anbefale at man køber dette spil. Det er fremragende, giver oplevelser som er mindeværdige, og fuld valuta for pengene.

Samlet karakter: 7.6/10
1
2