Dansk
BRUGERANMELDELSE

Dead Rising 2

Skrevet af: Nike   2010-10-19

Som nævnt før (af undertegnede), så har jeg ventet længe på Dead Rising 2. Det har været en lang vente tid, og bekymrende fra min side. At give en japansk serie videre til en amerikansk udvikler, er noget af det jeg frygter mest. Perfekt eksempel er Silent Hill: Homecoming, og sådan noget må for guds skyld aldrig ske igen! Jeg blev dog lidt mere optimistisk da jeg prøvede den såkaldte demo Dead Rising 2: Case Zero, og nu er spillet så endelig udkommet. Er det så et godt spil, eller burde det ikke overleve et zombie udbrud?

Dead Rising 2 foregår 5 år efter det første Dead Rising. Der er zombier over hele USA, men der er dog kommet kontrol over tingene. Hoved personen er Chuck Greene, en tidligere motorcross mester, der nu skraber penge sammen via underholdnings programmet "Terror Is Reality", for at skaffe medicin, til sin datter Katey, efter at hun blev bidt af en zombie. Dog på denne dag, bliver zombierne sluppet løs, og Chuck får skylden for det. Nu har Chuck 3 dage, til at finde ud af sandheden, inden militæret kommer forbi, og banker på døren.

I typisk Capcom stil, så er historien, for det meste, dårlig. Forudsigelige drejninger, og tynde personer der er åndssvagt skrevet. Dead Rising 2, viser dog en lille forbedring. Chuck er en meget sympatisk mand, og man kan ikke undgå at føle lidt for ham, angående at finde medicin til Katey. At spillet så ikke udnytter dette, er ærgerligt. Og hvem pokker fik den idé, at der skulle eksistere en gruppe, der kæmper for zombiernes rettigheder!? Det er seriøst det latterligste jeg længe har set.

Kigger vi på Dead Rising 2s gameplay, så er der rigtig mange ligheder med det første spil. Faktisk så er Dead Rising 2 en typisk fortsættelse. Mere af det samme, med et par nye ting tilføjet, og forbedringer i forhold til det første spil.

Dette betyder, at man endnu en gang, har en tids begrænsning der hedder 72 spil timer (6 timer i virkeligheden), at spille på. Du kan tage historie missioner, gå på rejse efter overlevende, eller kæmpe imod psykopater. Alle disse missioner bliver tilgængelige på et bestemt tidspunkt, og disse missioner udløber på et tidspunkt. Når du f.eks. ikke hen til en historie mission inden den udløber, dør historien, og du må vente til din næste gennem spilning før du kan prøve historien igen (eller genstarte spillet, og beholde dine opgraderinger).

Det er et design man lige skal vende sig til, og (faktisk forståeligt nok) vil skræmme nogle folk væk fra spillet. I virkeligheden, så gør det, at spillet skiller sig ud. Det kan være en intens oplevelse, at skulle skynde sig igennem de massive zombie grupper, for at nå den næste historie mission.

Her kommer forbedringerne i spil. Der er nu 3 gemme pladser denne gang, der hjælper en del på det hele. Man kan nu bedre planlægge sine ting, og gå tilbage i spillet, hvis man ikke fik nået alt det man ville nå.

En anden forbedring er de overlevende, som du kommer ud for at skulle eskortere i løbet af spillet. I det første spil, var de dummere end zombierne selv, men denne gang er de trofaste, og følger dig med glæde igennem den tykkeste zombie gruppe. De begynder ikke at stoppe op, for at angribe en masse zombier, med mindre du selv gør det. Zombierne går os udelukkende efter dig, så det hele er blevet meget lettere at holde styr på.

Den helt store nyhed denne gang, er våben kombinationer. Brug af disse våben, giver ekstra PP point, der lader dig stige i level, og forbedre Chuck. Kombinationerne starter simpelt nok, med et bat og søm, men som man opdager flere kombinationer, bliver det vildere. Tænk over disse kombinationer: en guitar sat sammen med en forstærker, en stor teddy bjørn der får et par maskine gevær og Rambo bandana, og en rulle stol med maskine gevær på hver side. Der er omkring 50 kombinationer, og at jagte tingene der er nødvendige for disse kombinationer ned, bliver hurtigt sjovt og belønnende.

Der er også tilføjet et penge system nu, men det er for det meste ligegyldigt. Der er et par overlevende der kun vil gå videre hvis du betaler lidt penge, men ellers er pengene kun rigtig nødvendigt for at skaffe medicin til Katey (hvor prisen endda stiger for hver gang man køber det).

Spillet har os fået tilføjet nogle online elementer. Der er co-up for op til to spillere, hvor i sammen kan klare missioner, kæmpe imod zombierne sammen, og genoplive hinanden. Denne del af spillet, er rigtig sjovt, og tilføjer ekstra leve tid til spillet.

Til sidst, er der spillets "Terror Is Reality", hvor du sammen med 3 andre, kæmper i begivenheder for flest point. Vinderen får penge, som kan overføres til selve spillet. Der er 9 forskellige begivenheder, som spillet vælger tilfældigt, og de handler enten om at dræbe zombier, eller at latterliggøre dem.

Det er en god idé, og de fleste af begivenhederne er faktisk sjove at spille. Problemet kommer bare i, at det er mere held der afgør hvem der vinder, og lag problemer. Så det er en fin idé, der bliver holdt tilbage af tekniske problemer.

Dead Rising 2 er et sjovt spil. Et af de sjoveste spil i år. Det forbliver sjovt og morsomt at meje en hær af zombier ned, det er belønnende at stige i level, og så har spillet en pæn levetid. Der er dog problemer.

Første gennem spilning skal helst bruges på gammel dags grinding. Spillets bosser er utrolig frustrerende i starten, og man skal stige godt i level (maks. level er 50), før man får en chance, og så oven i købet have en masse helbreds ting i baghånden. Et godt eksempel, er at man kan låse op for en undvigelses manøvre langt inde i de levels man stiger. Først og fremmest, burde det have været tilgængelig fra starten, og så er det så klumset, at det er mere held end træning, det kræver for at det lykkedes.

Disse små ting stopper dog ikke spillet fra at være utrolig sjovt. Det er en stor glæde i at opsøge alle de forskellige våben spillet tilbyder, og bruge dem imod dine fjender. Og så er der den glæde ved, at planlægge sine gennem spilninger, der er sjovere end det lyder! Det er et af de sjoveste spil, der er udgivet i år, med en rigtig god leve tid.

Grafisk set, så er Dead Rising 2 ikke specielt pænt. Personer ser okay ud, men de har virkelig nogle grimme øjeblikke, der især bliver vist i spillets forfilm. Fortune City er et pænt sted at udforske dog, og der er en utrolig masse zombier. Tekniske detajler siger, at der kan være lidt over 3000 zombier på skærmen på en gang, men det ligger man ikke meget mærke til. Hvem gider desuden tælle alle de zombier? Det vigtigste er, at der er mange af dem. Rigtig rigtig rigtig rigtig mange af dem! Frame raten falder nogle gange, og spillet har alt for mange loading skærme, der er lidt for lange.

Lyden er lidt af, hvad vi kan forvente fra Capcom. Gode lyd effekter, god musik, og dårligt stemme skuespil. Vi snakker så dårligt så vi griner dog, så det tilføjer bare mere underholdning.

Dead Rising 2 har været længe undervejs, men det har været vente tiden værd. Ikke alt ved spillet virker helt som det skal, men det kan man let tilgive, når spillet er så sjovt som det er. Det er ikke bedre end det første spil, men lige så godt. Jeg anbefaler at man lærer at leve med tids begrænsningen, fordi så får man en utrolig sjov oplevelse, andre spil har svært ved at leve op til.

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10