Guitar Hero: Warriors of Rock

Skrevet af: Nike   2010-10-11

Her det sidste halvlanden års tid, har det været noget små dyrt at være fan af Guitar Hero. 2009 så udgivelsen af hele 5 GH spil (Metallica, Smash Hits, 5, Van Helen & Band Hero). Den gode kvalitet var kun at finde på to af disse spil (Metallica og 5), så vi blev fodret med ting, der mere burde have været DLC, end fulde spil. På DLC fronten, går det stadig meget sløjt, hvor der er langt imellem de kendte sange (men det vender vi tilbage til senere). Nu ser det ud til at Activison har lært lektien, og har i år (2010 i skrivende stund) kun udgivet et Guitar Hero spil. Dette er Guitar Hero: Warriors of Rock. Spillet er ment, som en tilbage til rødderne, og der bliver lovet episk rock og metal i lange baner. Lad os se om det holder.

Faktisk, så har spillet en historie. Den store rock gud, Demigod of Rock, er kommer ud i alvorlige problemer. Han har tabt kampen imod The Beast, og den legendariske guitar er forsvundet. Det er nu din opgave, at rekruttere folk 8 "rockere", og finde den legendariske guitar, så i kan tage kampen op imod The Beast.

At sige at spillet har fokus på historie, ville være dumt. Historien fylder omkring lige så meget, som tegnefilms forfilmene gør i GH3 og GH:?H. Gene Simmons er fortæller, men det lyder så underligt og mærkeligt, at det hurtigt mister sin effekt. Spillet lyser op med den meget reklamerede Rush 2112 del, men mere bliver det ikke rigtigt til. Spillet prøver at være episk i slutningen, men det slutter bare pludseligt. Ikke så godt.

Spillets karriere del, har gennemgået en stor forandring. Det er blevet transformeret om til Quest Mode, og det er her, at du finder den så kaldte historie. Her åbner du personer, der hver har sine specielle kræfter, som f.eks. at gøre din normale multiplayer større fra 4 til 6. Hver person har en set liste, og når du har opnået nok stjerner, bliver deres kræfter opgraderet, og en sidste sang bliver åbnet. Klar denne sang, og du kan rykke videre til den næste person.

Det er noget af en tynd benet karriere, der kun har et formål: at prøve at gøre sine sange nyttige. Det har det et par øjeblikke der er noget værd. Nogle af personernes transformerings scener er ret seje, der er Rush 2112, hvor hele bandet fortæller sangens historie, og en sidste 3 sangs set liste, der virkelig er episke, og noget af det bedste i Guitar Hero serien.

Der er bare meget langt imellem disse øjeblikke, og alt imellem føles bare kedeligt. Man tvinger nærmest sig selv igennem det. Når spillet er gennemført, bliver alle 8 kræfter sat sammen, så man kan opnå omkring 40 stjerner i hver enkelt sang (man skal ikke forvente at opnå 5 stjerne i en sang mere).

Det største problem, er dog sværhedsgraden, der er over det hele. Den første set liste jeg spillede, startede ud med Linkin Park - Bleed It Out; en utrolig let sang. Set listen sluttede med Nine Inch Nails - Wish; en utrolig hård og svær sang (på trommer i hvert fald). Sværhedsgraden hopper op og ned hele tiden, og med mindre du er god til expert, så er sandsynligheden for at sidde fast et sted, halv stor.

Jeg ville anbefale, at springe Quest Mode over, men da nogle sange og ting, kun kan låses op i Quest Mode, så må man nok hellere spille den del.

Spillets sande styrke, ligger i Quickplay +. Her er næsten alle spillets sange, og alt dit DLC tilgængelige, præcis som vi kender det. Der er dog sket en stor ændring. Sang udfordringer fra GH5 er vendt tilbage, og udvidet mere end før. Alle sange har 13 udfordringer, man kan klare for stjerner, der får dig til at stige i rank og låse op for nye ting.

Et stort plus, er at man kan tage de kræfter man har låst op, til Power Challanges i Quickplay +, og de lader dig få nogle sindssyge high scores. Lig det sammen med muligheden for at ligge det ud på Facebook, og du har en stor mulighed for virkelig at blære dig med hvad du har opnået. Det er fremragende.

Ja 13 udfordringer per sang er en del, men dette gælder også alle sange, som du i fremtiden køber til spillet. Lagt sammen med de sædvanlige online modes, musik studie (der dog stadig er noget kompliceret), og person skabelse, og du har et spil, der stadig holder i et godt stykke tid, på trods af Quest Mode, der nærmest udelukkende er en fiasko.

I et spil som Guitar Hero, er to ting vigtige der er meget afhængige af hinanden: at det er sjovt at spille, og sang listen. Sang listen består af 93 sange, og der er en del gode sange på, men den består også af problemer.

Først og fremmest, hvad laver en sang som Bleed It Out her? Linkin Park har lavet en del gode sange (hvilket denne her sang egentligt os er), men den er så let, at det er en joke. Wish passer heller ikke ind, da elektroniske noder bliver smidt ind under guitar noder, og det samme gælder for Bohemian Rhapsody med Queen. Dette gælder for en del af sangene, og det er både pinligt og irriterende. Rush delen lider endda under samme problem, hvor 3 del af sangen (der varer omkring 3 minutter), ikke engang har en enkelt tromme node.

Sidst men ikke mindst, så er det ikke den slags sange, som jeg ville forbinde med et "episk rock eventyr" (og på det punkt har spillet allerede fejlet). Bands som Linkin Park, Muse, Sum 41 og My Chemical Romance (bare for at nævne nogle sange), er ikke lige hvad jeg forbinder med et "episk rock eventyr".

Der skal dog meget ros til spillet Megadeth sange, der passer perfekt til spillet. Især "Sudden Death", en sang som Dave Mustaine (forsanger/guitarist for Megadeth) har skrevet eksklusivt til dette spil, er en af de bedste sange, som serien nogensinde har haft.

Hvad der dog skal rettes op på, er spillets DLC muligheder. Ja man kan importere sange fra tidligere spil (dog langt fra alle), og der er lige åbnet op for at man kan importere alle Metallicas sange fra Guitar Hero: Metallica, men der er stadig meget der skal rettes op på. Der er langt imellem kendte sange, der er kun udgivet 3 albums, og udvalget er (på trods af at være omkring 500 stort) ikke særlig stort. Især når rival serien Rock Band, lige har rundet 2000 sange. Der skal strammes op Activison/Neversoft!

Nogle sange er sjovere at spille end andre, men alt i alt, så er Guitar Hero stadig sjovt at spille. Der er nogle sange der er nitter for visse instrumenter, men der er stadig en masse sjove sange, og der er god udfordring i dem, så man får stadig godt for pengene. Plus den lange leve tid gør skam heller ikke ondt.

Grafisk, så ser spillet okay ud. Spillets baner (dog 2 baner er undtaget), så ser de ret kedelige ud. Der sker aldrig noget specielt med dem, og de bliver aldrig rigtig udnyttet. Personerne ser dog ret gode ud, og nogle af deres designs (især deres opgradere form) er flotte og kreative. Deres motion capture er dog rigtig god, og når endda op på Guitar Hero: Metallicas niveau. Et godt eksempel er Queen sangen, der har fremragende motion capture. Hvis bare der også var nogle pæne menuer, og at tingene ikke var gemt væk i så mange menuer.

Lyd messigt, er det som altid sang kvaliteten, det hele handler om. Som altid (og forventet), så lyder det hele godt og som det skal, så der kan igen kun gives plus for det. Gene Simmons som fortæller er dog lidt mislykket. Hans tone er over det hele, og han holder mange underlige pauser. Han er mere dårlig, end han er god. En skam når man tænker på, at udviklerne fik selve forsangeren af Kiss til at medvirke i spillet. Bandet Rush gør det dog ret godt.

Når man står bag en serie som Guitar Hero, er nye idéer nødvendige, for at sørge for at serien kan overleve, og fortsat sælge (en ting som Neversoft kender alt for godt fra Guitar Hero serien). Nogle gange kan det genopfriske en serie, andre gange falder det fra hinanden, og har ikke den ønskede effekt. Dette års Guitar Hero er sidst nævnte. Quest Mode og et episk rock eventyr, er gode idéer, som jeg glædede mig meget til. Desværre er det et tilfælde, hvor alt magien bag det, ligger i reklamen. Quest Mode er noget man skal nærmest tvinges igennem, og spillet er lige så episk som at læse en billed bog. Spillet har stadig gode ting, der gør at man kan tilgive dette. Det er ikke det værste Guitar Hero spil, men det er langt fra det bedste.

Samlet karakter: 8.5/10
1
2