Dansk
BRUGERANMELDELSE

Metroid: Other M

Metroid: Other M, det nyeste spil I Metroid sagaen, en af Nintendo´s store sagaer og en saga jeg selv har fulgt med i mange år.

Metroid: Other M skabte stor diskussion bland anmeldere og fans. Diskussionerne kørte på den ændrede retning af spillet, det mere historie fokuserede gameplay og det at Samus snakkede.

Jeg har spillet spillet nu og her er min vurdering.

Men lad os starte ud med spillets nye fokus, Historien:

Spillet starter flot ud med en filmisk version af slutningen på Super Metroid og hvordan Baby Metroiden ofrer sit liv for Samus. Efter filmen er der en kort trænings sekvens før handlingen skifter til Samus i sit skib et godt stykke tid efter. Her opfanger Samus et nødsignal fra BOTTLE SHIP og tager hen for at undersøge.

Ombord på BOTTLE SHIP render Samus ind i Adam Malkovich, hendes gamle kommandør fra da hun var i federationen, og Samus slutter sig til hans hold af Marines mens de undersøger BOTTLE SHIP og leder efter overlevende.

Det bliver rimelig hurtigt klart at der er noget ravruskende galt på BOTTLE SHIP og man bliver hurtigt viklet ind i en fortælling om hvad der skete og hvad der sker. Historien bygges langsomt op gennem spillet og tager nogle overraskende og mindre overraskende drejninger. I det hele taget er det en utrolig interessant historie til sidst som passer fint ind i det eksisterende Metroid univers.

Historien, samt dele af Samus fortid, bliver fortalt i flotte mellemsekvenser og via for det meste via indre monolog af Samus. Samus stemme i sig selv kan jeg ikke personligt sætte en finger på da jeg synes den var helt fin og passede til hende, men hver har jo sin smag.

Der var snak om at Samus udviste for mange følelser i visse kredse, at hun ikke var den hårde Bounty Hunter mange så hende som og ja Samus udviser en del følelser i dette spil gennem monologen, men ud af til bevare hun sit rolige ydre i alt på nær nogle få scener.

Jeg fik følelsen af at Samus er en kvinde der har været igennem meget modgang og som stadig bære arrene af det dybt inde og som så pludseligt konfronteres med sin fortid hvilket får hende til at tænke over tingene.

Alt i alt kunne jeg rigtig godt lide historien og fokusset på den da jeg syntes det passede godt.

Gameplay:

Gameplayet i dette spil var også omdiskuteret primært på grund af at spillet styres udelukkende med WII remoten på siden, hvor man så kan styre Samus rundt gennem korridorerne. I denne form har Samus et dejligt auto sigte som betyder at hun automatisk siger på alt der er foran hende.

Derudover kan man også trykke på styrekrydset lige inden man bliver ramt for at undvige i en flot animation. Der er også en del tidspunkter hvor du kan gribe fat eller hoppe på en fjende og udføre at meget skadende angreb.

Var personligt meget glad for den hurtigere mere akrobatiske Samus som ikke er bange for at gå i nærkamp. Hendes dragt skulle jo give hende super styrke og hun skulle også være uddannet i nærkamp, men uden for Super Smash Bros har hun bare ikke vist det. Det gør hun her og det er fedt.

Men det er ikke alt der er ved kamp systemet.

Når man peger WII remoten på skærmen skifter Samus til første person og man kan skyde på hvad der end er rundt om en, både oppe og nede. Det er også i denne form du kan bruge missiler. Man er dog fastlåst i sin position i dette mode, selvom man stadig kan udføre undvigelses manøvre.

At kombinere den mere mobile standard kamp måde, med den mere slag kraftige stationære er nøglen til at besejre mange af spillets bosser og selvom styringen tager lidt tid at vende sig til så fungere den godt resten af tiden.

Og det er der også brug for for Other M har mange bosser og mini bosser som skal nedkæmpes og horder af mindre fjender. Og fjenderne dropper ikke liv længere. Kort sagt du har det liv du har mellem Save Rooms.

Dog kan du nød regenerer når du kommer på lavt liv, men det tager tid og gør at du ikke kan bevæge dig og er derfor svært og farligt at bruge under kamp.

Kampene i sig selv er hæsblæsende og fangende med Samus der hopper rundt for at undvige fjendtlige angreb og kampene kan også være meget svære. Døde selv et utal af gange i løbet af dette spil, men det er ikke helt så svært som Metroid Prime spillene på sværeste sværhedsgrad, primært fordi der ingen rigtig svære bosser som F.eks. Boost Guardian fra Echoes.

Men udover det er det rimelig standard Metroid Gameplay. Du er alene 95% af tiden og kæmper dig vej gennem rumstationen mens du finder power ups og får adgang til nye angreb efterhånden som Adam giver dig lov til at bruge dem. Det virker måske ulogisk at Adam ikke giver en adgang til alt fra starten, men der er mening med galskaben. Og det er i hvert fald bedre end at Samus får 117 gang er så heldig at det lokale flora og fauner kan give hende nye evner (Hvilket dog også er tilfældet enkelte gange i Other M).

Tog mig i alt lige over 10 timer at gennemføre, film klip i beregnet, selv om de nok kun udgjorde cirka 1 timer 30 min af den samlede tid. Og jeg har ikke samlet alle power ups endnu hvilket nok skulle tage en 2-3 timer mere.

Grafik og Lyd:

Grafikken er fantastisk for et Wii spil, flotte animationer, detaljerede fjender og fantastiske miljøer gør dette til et af de flotteste spil på Wii.

Lyden er også fantastisk, specielt musikken som er passer til scenerne og situationerne og understreger hvor alene du er når du bevæger dig gennem korridorerne på BOTTLE SHIP.

Alt i Alt:

Metroid: Other M er uden tvivl et værdigt indlæg i Metroid sagaen. Det er ikke helt lige så godt som Metroid Prime Trilogien, men det ligger heller ikke langt bag dem. Det er anderledes og unikt, med sin større fokus på historie og action fokuserede kampe og det fungere rigtig, rigtig godt.

En klar anbefaling fra min side

Samlet karakter: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10