Dansk
BRUGERANMELDELSE

Mafia II

Skrevet af: Nike   2010-09-08

Det er efterhånden lang tid siden at det første Mafia spil udkom (omkring otte år for at være præcis). Det er husket i dag for historien, og det realistiske gameplay. Spillet er kort sagt en klassiker, højt elsket af folk. Jeg er ikke en af de heldige der fik gennemført spillet, da jeg spillede den irriterende Xbox version. Jeg læste dog historien og så det på youtube så jeg fik nogenlunde en oplevelse ud af det hele. Men nu er det 2010, og fortsættelsen er her endelig. Mafia II har været længe ventet (os hos mig), så jeg har glædet mig længe til dette spil. Nu er det her endelig, og det er på tide at finde ud af, om dette spil er værdigt at velkomme ind i familien, eller om det burde sove i blandt fiskene.

Spillets hoved person hedder denne gang Vito Scaletta. En krigs veteran netop vendt hjem fra anden verdenskrig. Han kommer hjem og finder ud af at hans familie står i gæld til ørene. Vito er jo selvfølgelig familie mand, så han begynder at involvere sig med Mafiaen, for at tjene penge til at redde sin familie fra gæld og trusler. Dette fører hurtigt til et Mafia liv, der bliver hårdt for Vito.

Spillets historie er faktisk rigtig god. Der bliver god tid til personerne og udvikling af dem, og der er drejninger der vil overraske og gøre det hele spændende. Det er på mange punkter tydeligt at se, at udviklerne har gjort meget for at skabe en rig historie, der efterlader et indtryk i spilleren. Det lykkedes os for spillet, på trods af et par brølere.

Et: på trods af, at Vitos egen familie er grunden til, at han bliver involveret med Mafiaen, så forsvinder det ret hurtigt fra historien, for kun at komme tilbage i små øjeblikke. Disse øjeblikke er under udviklet, og ja, det ville give nogle mafia historie klichér, men det mangler altså stadig her. To: Historien bliver lidt for kliché præget jo længere man kommer ind i spillet, men formår stadig at være god. Tre: En voksende dum trend (som jeg ikke forstår hvorfor skal være der), er en slutning der bare ender det hele, med et pludseligt plot punkt, som man må gå ud fra er efter ladt til det tredje spil. En cliffhanger slutning, og den er lige så irriterende som cliffhanger slutninger normalt er.

Mafia II er et tredje persons skydespil, blandet med nærkamps sektioner og køre sektioner. Som man kan gætte sig til bare ved at kigge på spillet, så låner Mafia II meget fra Grand Theft Auto. En stor by hvor du kan køre rundt og lave hvad du vil, dræbe uskyldige og deltage i politi jagter. Mafia II's største lys punkt, er spillets realisme.

Bilerne håndteres i starten underligt, og bare at dreje det venstre stik næsten halvvejs til venstre, kan let få bilen til at ryge ud af kontrol. Det tager tid at lære, men når det er lært, så bliver det hurtigt en vane. Personligt foretrækker jeg Mafia II's bil kontrol, frem for de irriterende biler i GTA4. Det andet punkt er politiet. De kommer efter dig hvis du kører for stærkt, eller kører ind i andre bilister, hvor de efterfølgende enten vil have dig til at køre ind til siden for en bøde, anholde dig, eller fuldt ud dræbe dig. Dette gør at man lever sig meget mere ind i spillets verden, og en fart begrænsnings knap er en kæmpe hjælp.

Men politiet er ikke altid skarpe. De ser altid igennem fingre med at du kører over for rødt, og jeg prøvede nogle gange, at overskride den tilladte fart grænse, imens jeg kørte forbi en politi bil, uden at få dem efter mig. Det virker tilfældigt hvornår de vil jagte dig, og det ødelægger indlevelsen af verdenen en smule.

I tilfælde af, at du får politiet på nakken, og at det er så slemt at de vil dræbe dig, skal du gøre et par ting for at slippe af med opmærksomheden. Første punkt er at de efterlyser din bil, hvilket kan klares ved at gøre i Body Shops, hvor du kan give din bil en ny farve, nummerplader, og endda tune din bil, hvis du har penge til det. Næste punkt er at skifte tøj, da de efterlyser dig baseret på hvad du har på af tøj. Dette er endnu et punkt, hvor realismen er en god ting, selvom det nogle gange virker unfair, at man er tæt på et sted hvor man kan slippe af med opmærksomhed, blot for at tilfældigt støde på politiet, og forlænge det hele. Det er ikke et slemt problem, da dette kun sker nogle få gange, men det skal noteres.

På skyde fronten, holder Mafia II sig meget til standarderne. Et godt dække system, og solidt pistol spil, der engang imellem bliver brudt op af en snige sektion, der faktisk ikke er så dårlig som man skulle tro. Ligesom med bilerne, skal man lige vende sig til sigte systemet, der dog ikke tager så lang tid. Det er ikke specielt, men det er sjovt.

Til sidst er der nærkamps systemet, der faktisk er meget cinematisk og sjovt. Det er ret simpelt, med blokering, hurtige angreb, og langsomme med stærkere angreb. Ikke så meget dybde, men det er nogle sjove og lidt intense nærkampe.

En ting der dog gælder for skyde og nærkamps sektionerne, er at toldmodighed er krævet. Hvis du bare trykker løs på de knapper der gør at du slår folk, så overlever du ikke, og hvis du bare tror du kan gå midt ind i rummet, og tømme rummet for fjender, så tager du fejl. Det handler om blokering og timing når man slås, og toldmodighed og vente på det rette tidspunkt til at skyde igen. Der skal ikke særlig meget til før man dør, og da man aldrig reneger til fuldt liv efter man har taget skade, så er der lidt ekstra at tænke over.

Spillet har meget variation, hvilket gør spillet rigtig sjovt. Du laver sjældent de samme ting for længe af gangen, og der er gjort meget for at lave missioner med mindeværdige øjeblikke. Især en mission, der foregår i et hotel, er en af de fedeste missioner i et spil af denne genre (min mening). Det er missioner, der let når GTA4s historie missionernes niveau, og det er en dejlig ting. Der er tydeligt gjort meget for at lave disse historie missioner.

Alt den energi på historien og historie missioner kommer dog med en pris. Der er ingen sidemissioner, så det er kun historien der rigtigt er her. Der er 159 efterlysnings sedler, og 50 playboy magasiner at finde, og du kan sælge biler til enten exportering, eller til lossepladsen, men det giver ikke rigtig nogle fordele, udover penge, hvilket historien selv sørger for at du har rigeligt af.

Det er en verden der ikke rigtig tilbyder andet, en de førnævnte ting og udforskning, og for mig giver det ikke mening. Elementer som penge, benzin til bilerne (som jeg dog kun oplevede en gang), og de masse ikoner, giver mig indtrykket af, at de ville lave en rigtig GTA verden, men ikke havde nok tid til at gøre det færdigt. PS3 versionen har eksklusiv DLC, og der er mere på vej, men det er jo ikke ligefrem alle der går op i det, og selv en online del ville have gjort en del.
Vi snakker om et spil her, der tager 10 timer at komme igennem, og som bagefter ikke rigtig har noget at tilbyde. Det er fyldt med variation, men er overraskende lineært, så der er ikke så meget der hiver en tilbage til spillet, medmindre du er på jagt efter trophies og achievements.

Det er en skam at Mafia II's verden ikke tilbyder noget ved siden af, fordi det er en af de smukkeste spil verdener jeg nogensinde har oplevet. Man kan sagtens forestille sig at man selv var der, og man får helt lyst til selv at være der. Man bliver solgt af spillets verden, så det er trods alt godt, at spillets historie missioner sørger for, at du får hele byen at se. Personerne ser også rigtig gode ud, og især ansigterne er flotte lavet.

Der er dog et par skønheds fejl. Reflekteringer fra spejle og græs kunne sagtens være lavet bedre (i hvert fald i PS3 udgaven, men har ikke kunne sammenligne med 360 og PC udgaven), og det gør lidt ondt at se skygger loade som du kører, og forsvinde bag dig. At se teksturerne bygge sig selv op når du kommer tæt på tingene nogle gange, og ting som f.eks. Lygte pæle, forsvinde langsomt fra polygon til polygon gør ligeledes os ondt. Til sidst er der objekter i omgivelserne, der kan se forkerte ud og aldrig når at loade færdigt. Dette er skønheds fejl på et ellers flot spil. Forestil dig, at en pige får en bryst operation. Det ser for det meste pænt ud, men der vil altid være et ar et sted, der ødelægger synet lidt. Til sidst, så vil jeg for evigt tvivle på, hvad pointen er at inkludere playboy magasiner, der viser nøgne piger, som samle objekter. Jeg kan i hvert fald ikke se, hvordan det gavner indlevelsen af spillet.

Lyden er dog helt perfekt. Der er nogle gode lyd effekter, og et fremragende soundtrack. Især spillets tre radio stationer, skiller sig ud, med musik fra 30erne og 50erne der faktisk er rigtig gode. Det hele er rundet af med skarp skrevet dialog, og fremragende stemme skuespil, på trods af de gangsti klichér og stereo typer der er nået med i spillet. Seriøst, navne som Vinci, Falcone, og Clemente. Minder det ikke om en vis gangster film fra 1972?

Mafia II er et godt spil. Det er sjovt, og det giver en god og mindeværdig oplevelse. Men det er stadig lidt af en skuffelse, fordi på trods af den gode realisme, variation sjove gameplay, og mindeværdig historie, så giver det os ikke det, som vi nok alle forventede: en stor åben verden fyldt med ting at lave. Der er en stor åben verden, men intet at lave. Dette skal man være opmærksom på, hvis man overvejer at købe spillet. Man kan ikke undgå at blive skuffet af disse mangler, men det er stadig et godt spil, der er værd at bruge tid på.

Brugeranmeldelser8
Samlet karakter: 7.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10