Dansk
BRUGERANMELDELSE

Kane & Lynch 2: Dog Days

Skrevet af: Nike   2010-09-06

Det er omkring 3 år siden vi sidst så noget til psykopaterne Kane & Lynch. Spillet havde stor hype, og så lovende ud under udviklingsfasen, men det leverede ikke i sidste ende. Irriterende dække system, historie der går død halvvejs, og løse skyde kampe var der til at finde i et spil, hvis eneste rigtige lyse punkt var første halvdel af kampagnen og den originale online del. Men spillet solgte godt, og derfor er Kane & Lynch nu tilbage, i Kane & Lynch 2: Dog Days. Der er blevet lovet et bedre og mere poleret spil, der skulle være meget bedre end første omgang. Holder disse ting? Vi får se, når de danske psykopater er på spil igen.

I modsætning til det første spil, så spiller man denne gang som Lynch. Lynch er flygtet til Shanghai, hvor han har slået sig ned med sin nye kæreste Xiu. Han tilkalder Kane for at få hjælp med en aftale, der kan ende med at blive det bedste der er sket for dem, hvis alt går efter planen. Det gør det selvfølgelig ikke, så det bliver hurtigt en kamp om at overleve, og finde ud af hvad der gik galt.

I modsætning til det første spil, hvor historien gik død halvvejs inde i spillet, så er historien denne gang, gået død næsten lige fra start. Der er 3 gode punkter hvor der er vist, at man har prøvet at lave en historie, men disse punkter forsvinder meget hurtigt. Der er ikke gjort meget for at lave en historie, og man kan ikke undgå at savne det. IO har allerede vist at de godt kan lave lidt historie med deres Hitman spil, og selv første halvdel af det første K&L spil. Derfor er det skuffende at se, at de har gået så lidt op i historien her, og det hjælper bestemt ikke at spillet bare pludselig stopper, uden at give en rigtig slutning.

K&L2 er et tredje persons skydespil, præcis ligesom det første spil, dog med nogle ændringer. Hold elementet er fuldstændig fjernet, så det er slut med at give mænd ordrer. Du har Kane som følger med dig, på hver bane, og han behøver slet ikke at modtage ordre fra dig. Han kan sagtens klare sig selv, og han er en kæmpe hjælp i spillets baner.

Spillets sigte system har fået mange forbedringer, og er nu til at have at gøre med. Det virker præcist som det skal, og når det er lagt sammen med et dække system, der ikke er automatisk mere, og du har et spil der allerede er sjovere at spille end det første spil. Der er ikke lige så mange fejl og irritations momenter pga. kontrollen ikke er god nok. Det er lige hvad vi har manglet.

Kampangen, på trods af den dårlige historie, har nogle få gode og intense øjeblikke, så helt kedelig er den ikke. Co-up vender tilbage, denne gang med mulig for at gå online, og selvom banerne ikke just er bygget til samarbejde, så er det en god samarbejdes oplevelse, selvom der ikke er gjort noget særligt ud af det.

Tilgengæld er der stadig dårlige ting, der sænker spillet. Først og fremmest, så er største delen af ens våben elendige. De er dårlige til at ramme, og de gør dårligt skade. At få et hoved skud kan være overraskende svært, fordi selvom du sigter perfekt på fjenden, så er det ikke garanteret at du rammer. Det er lidt det samme problem som i Alpha Protocol, dog denne gang er det en side effekt af at prøve at være realistisk.

Og dog, så er fjenderne utrolig svære at nedlægge. Det kan let kræve et helt magasin at dræbe en fjende, og der skal næsten ingen ting til før du dør. Jeg spillede spillet på Normal, og selv der var det en frustrerende oplevelse. Man er altid i stærkt undertal, og den mindste fejl bliver straffet. Man får en sidste mulighed for at komme igen hvis man tager for meget skade, men det forhindrer ikke at man kommer til at dø meget. Det hjælper især heller ikke, at ikke engang dække kan redde dig. Jeg havde meget svært ved at tælle alle de gange, hvor jeg stadig tog skade, selvom jeg stod perfekt bag dække, og ikke havde nogen krops del åben for fjenderne.

Til sidst, er der spillets velkendte online del, Fragile Aliance, der ligesom i det første spil, er den stærkeste del ved spillet. Her skal du sammen med i alt 8 spillere, røve et område for penge, og så flygte fra politiet. Det der gør dette specielt, er at alle kan til hver en tid forråde dig og tage dine penge fra dig, så det gælder om at have troværdighed til dine med spillere, og planlægge det perfekte tidspunkt at forråde dine venner.

Der er blevet tilføjet ekstra ting til online delen. Den første nye mode er Undercover Cop, der stort set er identisk til Fragile Aliance, dog med den ene forskel, at en tilfældig spiller bliver valgt til at være en betjent under dække. Betjentens mål er at neutralisere de andre spillere, og det er strengt forbudt at skyde politiet. Det er faktisk en ret gode mode, hvor troværdigheden endnu engang bliver sat på prøve. Hvem der bliver betjent bliver tilfældigt bestemt af spillet, men den er ikke altid fair. Jeg kom ud for at blive betjent 3 gange i træk, og det gennemskuede mine "med" spillere ret hurtigt, så jeg fik ikke en chance for at spille så meget.

Til sidst er der Cops & Robbers hvor 4 spillere er politi og skal sørge for at røverne (de 4 andre spillere) ikke flygter med pengene.

Alle online modes er sjove og intense, og det må siges at Kane & Lynch 2: Dog Days giver en unik online oplevelse, der kun kan anbefales. Man finder sjældent en så spændende, intenst og nervøst online oplevelse, så på dette punkt er K&L2 en klar vinder.

Der er os mulighed for at spille Fragile Aliance alene, i spillets arkade mode, hvor det handler om at overleve så manger runder som muligt. Denne mode kan måske bedst beskrives ligesom Horde Mode i Gears Of War 2, og det virker omtrent lige så godt.

Spillets kampange er utrolig kort. Det tager kun 4 timer at komme igennem (på trods af frustrationerne), og der er ikke meget at vende tilbage til, på single player fronten. Banerne har ikke nogle samle objekter, eller hemmeligheder, så med mindre du er Trophy/Achievement jager, så er single player delen ikke meget værd. Online delen dog, er noget der vil sørge for, at man kommer tilbage til spillet, og det er kun her at spillet rigtigt bliver pengene værd.

Grafisk set, så har spillet en fremragende stil. Det er amatør/youtube video stil der er genskabet her, hvilket betyder et meget rystende kamera, realistiske blod og lys effekter, og en skarp følelse af virkelighed. Det er en ret fed ting også, at spillets personer nogle gange venter på at kameraet kommer videre, og at nogle af dem prøver at slukke det, ligesom om at alle ved, at der følger en mand med et kamera efter dem. Det er fedt. En fed detalje er, at hoved skud og nøgne personer bliver censureret ligesom man ser på tv, hvilket faktisk gør det hele mere effektivt og belønnende, end at se hoved springe i luften. Det rystende kamera kan slås fra hvis man ikke kan klare det, så det er et plus for dem der får hoved pine af det.

Resten af spillet ser fint nok ud. Shanghai er flot lavet, og man lever sig virkelig ind i den. Personerne kunne dog godt se lidt bedre ud, og der er mangel på variation i fjende designet. Frame Raten kører for det meste fint, men der er tidspunkter hvor den lider lidt.

Lyd siden er rigtig god. Der er ikke meget musik med i spillet, hvilket får spillet til at føle sig endnu mere realistisk. Og en meget fed detalje er, at man kan høre hvordan vinden blæse, når man løber. Pistolerne lyder effektive, og stemme skue spil og dialog er faktisk rigtig godt.

Kane & Lynch 2: Dog Days er et forbedret spil, i forhold til det første spil. Det er blevet sjovere at spille, online delen er udvidet, og det har en stil, der er original (inde for video spil i hvert fald) og fremragende. Hvad der desværre holder spillet tilbage, er så en næsten ikke eksisterende historie, alt for korte kampagne, og det meget frustrerende gameplay. Det er et sjovt spil, men det bliver desværre ikke mere end en underholdende hjemme video, der på trods af sine få rigtig gode punkter, ikke kan leve op til forventningerne, eller klare kampen imod de store skyde spils giganter.

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10