Om 4 uger går det løs. Den første september udkommer Dead Rising 2, den længe ventede fortsættelse til det fornemme Dead Rising, fra 2006. Det kan være svært at vente til den 1 Oktober (det er det i hvert fald for mig), så Capcom har lagt hovederne sammen og har nu bragt os Dead Rising 2: Case Zero. DR2:CZ er et X-Box Live Arcade eksklusivt spil, og er planlagt som en slags demo til rigtige Dead Rising 2. Mere præsentation behøver spillet ikke, så lad os hoppe i gang med selve anmeldelsen.
Zombie epidemien fra det første Dead Rising har spredt sig udover hele USA, og der hersker panik næsten over alt (hvor der ikke er zombier altså). Du spiller som Chuck Greene, tidligere motorcross mester, der flygter til Las Vegas sammen med datteren Katey. Katey er blevet bidt af en zombie, og kræver derfor også medicin hvert 12 time, for ikke at blive en af dem. De ankommer til byen Still Creek, hvor de bliver bestjålet deres bil og medicin. Nu sidder de fast i byen, og Chuck prøver så at finde en vej ud.
Der er ikke særlig meget historie her i DR2:CZ, og ingen person udvikling. Men det er tilgivet fordi det er kun ment som en demo, ikke et fuldt spil. Hvad spillets historie derimod gør, er at den giver potentiale til det fulde spils historie, i at det ligger muligheder for en følsomt og godt historie.
Hvis du har spillet Dead Rising 1, så vil du hurtigt føle dig hjemme her. Spillet er mere eller mindre det samme, uden de helt store ny skabninger. Du har et areal hvor du løber rundt og klarer opgaver, og dræber de hundredvis af zombier der står i vejen, med alle de våben du kan finde. Alt hvad du kan forestille dig kan bruges som våben, fra blanker og ko ben, til bænke og spille kort. Du har dog ikke tid til at fjolle rundt. Efter 12 spil timer, kommer militæret, og tager din datter fra dig, så du skal skynde dig ud af byen inden da.
Denne tids begrænsning, betyder at spillet tager omtrent 2 timer at gennemføre. Det er ikke for alle, og det vil gøre nogle folk sure. For mig dog, så er det en god ting. Det gør visse dele af spillet intenst og spændende, og gør at du må træffe nogle valg om hvad du vil klare først. Det er et valg om at prioritere, hvilket er en god ting i mine øjne.
Som sagt, så er gameplayet det samme som det første spil, bare med nogle små ændringer. Først vigtigst, så har du nu mere end en gemme plads til rådighed, hvilket gør det meget lettere at zappe frem og tilbage imellem diverse tidspunkter, hvis du gik glip af for meget. Muligheden for at genstarte historien med dit level og sådan dog, er der stadig hvis det skulle være nødvendigt.
Det er nu muligt at kombinere flere ting til våben, som f.eks. søm på et baseball bat. Der findes en del muligheder i dette spil, men det fulde spil kommer til at have mange flere.
Du kan nu også finde penge, hvilket kan bruges i byens butik. Her kan du købe medicin til din datter, våben, og et hjul der hjælper dig med at samle den motorcykel du har brug for, for at komme væk.
Til sidst, så er det blevet lettere at eskortere overlevende, da deres AI er blevet rettet. De er ikke de dumme idioter der løber ud i fare ligesom før, men nogen der sagtens kan følge dig igennem zombier.
Der er dårlige ting ved spillet dog. At kaste sine våben efter fjenderne kunne sagtens være bedre, og en sprint funktion er savnet. Spillets dialog bokse er blevet rettet til at de ikke afbryder gameplayet, og ikke genstarter når du bliver angrebet. Tilgengæld skal du gå hen til personen og trykke B mere end en gang for at afslutte samtalen med den person fuldstændig.
Desuden så er hele spillet en stor samlings opgave. Du skal rende rundt i den lille by (der tager omtrent 2-4 minutter at gå igennem), og finde dele til motorcyklen. Udover dette er det at eskortere overlevende og kæmpe imod en boss. Ikke så meget variation, men når spillet kun tager 2 timer at komme igennem, så er det nogenlunde acceptabelt.
Til sidst, når du endelig kan styre motorcyklen, så styrer den af helvede til for at sige det mildt, men denne sektion er os kort så det gør ikke så meget igen.
Men ja som sagt, spillet tager 2 timer at komme igennem, uanset hvordan du hugger og skærer i det. Der er dog mere end en slutning, og der er ting at opnå, som ikke kan klares i en gennemspilning. Der er god gennemspilnings værdi, men lange loade tider kan gøre det ret irriterende.
Grafikken må siges at være en smule skuffende. Der er ikke sket meget udvikling siden det første spil for 4 år siden. Jo vist animationerne ser lidt bedre ud, og zombierne er faktisk pæne, men levende personer ser ikke specielt gode ud. Forfilmene er fine men personerne ser underlige ud nogle gange. Isæt nat forfilmene lider af dårlige skygger og lys effekter. Frame raten driller sjældent, men det kan ske nogle gange. Byen i sig selv ser dog find ud, og nogle døds animationer for zombierne er bare fremragende.
Lyden er dog betydeligt bedre i denne omgang. Stemme skuespil og dialog er forbedret i forhold til det første spil, lyd effekterne er fine, og musikken er fin, selvom der ikke er meget af det.
Dead Rising 2: Case Zero er en fin titel. Det er en god forsmag på hvad der venter på os, når det rigtige Dead Rising 2 bliver udgivet om præcis en måned (i det tidspunkt dette er skrevet). Der er ting der virker meget lovende, som f.eks. historie og muligheder for våben. Der er små fejl der godt kunne ændres, men det vi har her er godt og rigtig sjovt. Nogen vil måske klage over spillet, pga længden og ensformigheden, men her er mit modbevis. Det er en 2 timers demo, til 36 kroner, og du får altså meget for dine 36 kroner. Men man skal dog være Dead Rising fan eller se frem til Dead Rising 2, før dette køb er nødvendigt.