Sam & Max: Season One

Så er det godt man ved hvor man har Sam & Max. Sidst vi så dem var i den hæderkronede LucasArts-klassiker tilbage i 1993. Denne gang er de i 3D og på Wii, men det er stadig Steve Purcell bag roret, og spillene bliver lavet af Telltale, som består hovedsageligt af gamle LucasArts-designere. Denne gang er det bare episodisk, så det er faktisk hele seks nye, korte adventurespil på én DVD. Og gudskelov for det, for det gamle Sam & Max spil var godt nok laaangt.

Der er faktisk ikke så meget at sige om det her. Det er gennemført på nærmest alle tænkelige måder. Wiimoten bliver ikke misbrugt til nogle bizarre håndledsvridende øvelser, interfacet ligger behageligt i hånden, og der er ikke nogen bogus two-player-mode her. Det er bare som det skal være.

Jeg har kun småting at brokke mig over, og ingen af dem har noget med selve spillene at gøre. Ikke rigtigt, i hvert fald.

1. Det er ikke de samme stemmer som i det gamle Sam & Max: Hit the Road fra 1993. Og det er synd, for dem syntes jeg var perfekt. Det lød forkert, da de skiftede dem ud til tegnefilmen, og det lyder forkert her. Og ja, jeg ved godt, det er fordi '93-spillet var de første, jeg hørte. Men LucasArts fik Bill Farmer og Nick Jameson, de originale stemmer, tilbage da de var ved at udvikle deres egen to'er, som desværre bed støvet fordi LucasArts er blevet nogle tøser. Det havde Telltale åbenbart ikke budget til.

2. Der annonceres med "special features" i spillets hovedmenu, men de er ikke særligt specielle. De kunne da godt have lagt de tegneserier, Steve Purcell tegnede til Telltale's webside som promotion, med. Eller endnu bedre, de små machinima-tegnefilm, de lavede til websiden, der viste hvad der skete mellem de seks episoder. I stedet får vi bare noget concept art. Woo.

Men det er faktisk også det eneste, jeg kan brokke mig over. Hurra for Sam & Max.

Samlet karakter: 8.5/10
1