Batman: Arkham Asylum

Skrevet af: Raffen   2010-06-20

Det første mange nok vil tænke når der står Batman er nok noget lignende: ej hvor plat eller noget i den stil. Det irriterer mig dybt Specielt når de ikke ved noget om universet.
Så jeg vil forslå at folk undersøger Batman universet og derefter beslutter hvorvidt de synes det er plat.
Nå men hele den her anmeldelse skal ikke gå ud på at forsvare Batman universet. Jeg kan ligeså godt starte med at sige at spillet er godt men jeg vil gerne forklare nogle forskellige ting om spillet. Men først vil jeg gerne forklare lidt om spillets historie. Det hele starter med at Batman har fanget sit alter ego Jokeren som de fleste nok ville kende men vis ikke er han en sindssyg man som klæder sig ud som en klovn eller joker om man vil og som har de mærkeligste ting og ødelægge verden med som eks. Lattergas som efter lader dem der bliver offer for det med et stort grin på munden efter de er døde ellers er der også grinede tidsindstillede bomber jeg går ud fra at i har fattet genre af hans måde at begå sig på. Men som sagt starter det med at Batman har fanget jokeren og køre ham til Arkham asylum som er en sindssyge anstalt for de mest farlige sindssyge som for resten har været et tema for mange Batman tegne serier. Men da de er kommet ind slipper jokeren fri og man har fundet ud af han lod sig fange med vilje. Man finder der ud af at Harly Quinn som var jokerens tidligere psykiater men blev forelsket i ham og sluttede sig til ham. Men hun har overtaget Arham Asylums kontrol rum hvilket vil sige at vil sige at de har kontrollen over hel Arkham Asylum. At placere alt den kontrol et sted dumt mon ikke. Men det har de altså gjort. Så må man jo ind og fange jokeren igen.

Men måske burde jeg lige fortælle lidt om atmosfæren. Det der ligesom ligger i atmosfæren er at man virkelig kan mærke at Jokeren virkelig følger vær eneste skridt man tager og man kan hele tiden høre ham snakke over højtaler anlægget. Gennem spillet møder man diverse superskurke fra Batman universet deriblandt Poisen Ivy som er en kvinde som var med i et forsøg som skulle føre menneskelige gener over i en plante. Men det gik galt (kliche) og i stedet kom de til at lave et plante menneske. Det vil sige hun kan snakke med planter og efterhånden har mere medlidenhed med planter end mennesker. Så er der også Killer Kroc som er sådan en kæmpe stor menneskelig krokodille. Så er der selvfølgelig også nogen flere men dem må i selv opleve.

Selve gameplayet er også godt. Kampsystemet er rigtig godt da de i stedet for at have lavet en blok funktion har lavet en counter attack funktion. Så det vil sige at i stedet for at sætte tempoet ned i kampen så sætter de det op med counter attack og får dem også til at forgå noget mere flydende. Så er der også stealth scenerne hvor det går ud på at tage de forskellige folk ud så hurtigt som muligt og så lydløst som muligt. Men noget af det de har gjort rigtigt ved det her er at i stedet for at det føles som om man er den jagede så føles det som om man er den som jager. Det er andet der er i de her situationer er at grunden til at man er nød til at gå stille til værks er at de har skyde våben. Det vil sige at hvis man bliver opdager skyder de på en og det betyde altså seriøs skade og det forstærker ligesom også følelsen om at han ikke er over menneskelig men en normal man med massere af gadgets om end dog ufatteligt veltrænet. Noget andet der også er mega fedt ved det her spil er at de har fået alle de originale stemmeskuespillere med fra den oprindelige tegnefilm. Så de ved hvad de gør og det giver også en fed nostalgisk følelse.

Hvis jeg skulle komme med nogen kritik punkter for det her spil er at der ikke rigtig er noget at lave efter man har gennemført spillet der er nogen challengde modes som er hvor man skal klare noget også får man points alt efter præstation og hurtighed. Det er meget sjovt det bliver bare lidt tyndt efter kort tid. Ellers kan man rende rundt og fine nogen riddler thropys som man kan samle og nogen båndoptagelser med de forskellige personer i spillet. The riddler er forresten en anden super skurk i Batman universet som er der godt kan lig at ligge gåder og den slags på de steder hvor han laver sine ugerninger. Noget andet fedt er at de næsten har formået at blande alle de forskellige Batman stille ind. Lige fra Frank Miller helt tilbage til den første Batman skabt af Bob Kane og Bill Finger. Så er der også en sidste lille detalje som nok bør nævnes som er at efter spillet skrider frem kommer Batman til at se mere og mere smadret

Brugeranmeldelser8
Samlet karakter: 9.2/10
1