Green Day: Rock Band

Skrevet af: Nike   2010-06-12

Ahhh Green Day. Et band jeg har fulgt i 5 år efterhånden. Jeg blev først introduceret til dem ved American Idiot albummet, så jeg voksede ikke op med deres gamle jeg. Lad mig sige, at selvom jeg er vild med deres 2 seneste albums, så er de gamle os klassikere i mine øjne. Men ja Green Day er et af mine foretrukne bands, og fik endda fornøjelsen af at se dem live i Forum, den 9 Oktober, 2009, en dejlig dag. Da Green Day: Rock Band så bliver annonceret, og sang listen bliver udgivet, var min reaktion meget forudsigelig: en blanding af hyper humør og glædsel. Nu er der gået en dag siden spillets udgivelse, og jeg er klar med en anmeldelse af spillet til alle jer læsere.

Der skal nok ikke et geni til for at regne ud, at dette spil kun består af Green Day sange. Her er 47 sange at spille sig igennem ifølge æsken men dette nummer er lidt misledende. Der er kun 44 sange, men dette kan forklares fordi at i 3 tilfælde, er der snak om to numre der er lavet om til et nummer. I disse 3 tilfælde er det meget passende, da sangene i deres album format hænger sammen uden pause.

Af disse 44 sange er der to fulde albums, Dookie (deres gennembruds album) og American Idiot. Der er 12 ud af 18 sange fra deres seneste album 21st Century Breakdown, hvor de resterende seks sange er udgivet i forvejen til Rock Band 2. Hvis du har disse seks sange i forvejen, bliver de lagt ind i spillets karriere del. Hvis ikke, må du købe dem via Rock Band eller Rock Band 2 for at få dem ind i spillet. Det vil så sige for nogen af os, er der 3 hele albums her, og fulde albums i et spil er altid en god ting. De resterende sange er sange fra de 3 albums, der blev lavet imellem Dookie og American Idiot (Insomniac, Nimrod, og Warning).

Spillets karriere del er meget i samme stil som The Beatles: Rock Band. Du spiller sange, åbner billeder af bandet og videoer hvis du klarer dig godt, og klarer udfordringer. Der er dog blevet lavet lidt om denne gang. I stedet for at følge bandet kronologisk ligesom i Beatles, har du 3 spiller steder, der fokuser på hvert deres album. Et på Dookie, et på American Idiot (plus 3 andre albums), og 21st Century Breakdown.

Her støder vi ind i problemer. Ud af de 44 sange, er der kun 7 sange, fra de 3 andre albums. Hvorfor bliver disse albums næsten ignoreret? Ja vist vi har Good Riddance (Time of Your Life), Brain Stew/Jaded og Hitching A Ride (blandt andet), men jeg kan stadig nævne en masse sange, som jeg gerne havde set skulle være med. Hvor er Macy's Day Parade og King For A Day blandt andet henne? Hvorfor kommer nogle af deres side sange heller ikke med, såsom deres cover af Working Class Hero, og I Fought The Law?

Dette strider os imod, hvad jeg går ud fra, var idéen med hele spillet: at introducere folk til Green Day, og vinde flere fans. Dette er bare endnu en track pack, bare med Green Days logo, band medlemmere Billie Joe Armstrong, Mike Drint og Tré Cool på scenen når du spiller, og billeder og videoer, der virker ligegyldige. Man får ingen fornemmelse af hvordan bandet er som helhed, ligesom i Beatles, nyt og sjældent infomation om bandet, ligesom i Guitar Hero Metallica, eller nogen forståelse for hvorfor bandet er gået fra punk rock til opera/pop rock.

Billederne giver intet indblik i noget som helst, og flere af billederne er endda set flere gange før, og videoerne kan let findes på Youtube. Disse ting spild af tid, nok mere ment for at (sammen med spillets sang liste) lokke fans af Green Day til spillet.

På trods af dette, er der dog stadig positive ting om spillet. Spillets sange passer meget bedre til Rock Band end The Beatles gjorde. For det meste var sangene i Beatles meget lette, uden rigtig at byde på noget udfordring. Her i GD:RB er den rette sværhedsgrad fundet, og du slipper os denne gang for en meget svingende sværhedsgrad ligesom i Beatles.

Sangene er også meget sjovere at spille generelt, uanset hvilket instrument man spiller, og vocal harmonies (der vender tilbage efter The Beatles), der virker endnu bedre end i The Beatles. Det handler udelukkende om at have det sjovt, og ikke bare at synge i en lidt højre tone end de andre.

Spillet er forholdsvist hurtigt kørt igennem, og om man kommer tilbage til spillet kommer an på hvad man syndes om spillets sange. En anden mulighed er dog penge pungen. For 800 point kan du exportere alle spillets sange til Rock Band 2 og 3 (når sidst nævnte udkommer). Dette gør dog at selve Green Day: Rock Band føles lidt som spild af 500kr, men muligheden er værdsat.

Som man kunne forvente og håbe, så optræder bandet ret flot. Deres animationer og ansigter er flotte, og alt er præcist. Et problem er dog at spillet kun tilbyder 3 spille steder. Det føles billigt, og dovent. Hvorfor kunne der ikke have været lave noget i stil med drømme sektionerne fra The Beatles? Som endda kunne bruges til at forklare de historier som American Idiot og 21st Century Breakdown har.

Sang kvaliteten er meget fornem, og at nogle sange hænger sammen, er et ret godt valg. Lyd kvaliteten er som forventet: fuldstændig perfekt. Et minus er dog spillets censur. Green Day kommer med nogle slemme ord, men de har altid været brugt til at beskrive visse ting, eller gøre effekten af det, de synger om stærkere her. Det lyder underligt når et ord er censureret, og det skader sangene lidt.

Jeg havde egentligt forventet mere af Green Day: Rock Band. Jeg er glade for de sange der er med, men der mangler stadig en del sange. Men hvorfor specielle klassikere (if you will) altid skal undgås i band fokuserede spil, er et stort spørgsmål. Som fan havde jeg forventet større repræsentation af visse albums, indblik i bandets historie, og indhold der ikke stammer fra Youtube og Google billeder. Da jeg spillede Guitar Hero Metallica og The Beatles: Rock Band igennem, lærte jeg nye ting om bandet. Med Green Day: Rock Band, lærte jeg ingen ting.

Dette er en track pack, med Green Day sange og bandets animerede ansigter på skiven, solgt til 500kr. Tag ikke fejl, Green Day: Rock Band er et sjovt spil, og der kan være gode timers underholdning i vente, men som et band fokuseret spil skuffer det. Spillet kan kun anbefales til fans af Green Day. Hvis du ikke kan lide bandet, så spring dette spil over, og vent på Rock Band 3.

Samlet karakter: 7/10
1
2