Dante's Inferno

Skrevet af: Nike   2010-06-06

Man kan sige hvad man vil om EA, men de er et firma, der forstår at tjene penge. Nok lever firmaet, af at udgive årlige opdatering af spil som Fifa, men de har forstand på at tjene penge og holde sig godt kørende. Det har jeg altid haft respekt for, os selvom de malker Ringenes Herre universet for meget. Men lige for tiden har jeg mistet lidt respekt for dem. Nu det blevet til at de lever af, at kopiere andre spil. For mig var Dead Space en lidt overhypet Resident Evil 4 klon, og nu kommer de med deres klon af God of War, som jeg har været meget skeptisk over for. Jeg er den spiller, der giver spil en chance og lader dem overraske mig, ellers ville det ikke været fair for spillet. Hvordan klarede Dante's Inferno sig i mine øjne? Læs videre mine venner.

Dante's Inferno er baseret på digtet Divine Comedy, skrevet af Dante Alighieri i tids perioden 1308, til 1321. I Dante's Inferno, er digtet dog blevet lavet om til en mere typisk historie.

Spillet foregår i slutningen af 1100 tallet, hvor europæiske ledere prøvede at overtage det heldige land fra Saladin. Vi følger Dante, en soldat, der kæmper imod Saladin. Under kamp bliver han dræbt, og møder manden med leen, der fortæller at hans elskede vil dele hans skæbne. Dette finder Dante sig ikke i, og går i kamp imod manden med leen og skynder sig hjem bagefter. Derhjemme finder han dog sin far, og sin elskede Beatrice dræbt, og det bliver ikke bedre af, at Lucifer kommer og tager Beatrice med hjem. Dante begynder derfor en rejse igennem helvedes 9 cirkler, for at befrie Beatrice fra Lucifer.

Historien har en masse interessante idéer, om spillets emner lover godt. Desværre er historien i Dante's Inferno ret ligegyldig, og langt fra minde værdig. Emner som tilgivelse og synder bliver behandlet elendigt, og det hjælper slet ikke, at Dante er en under udviklet person. Det virker som om at historien bare er en undskyldning, for at vise en masse vold og bryster. Dette kan også ses på spillets sidste drejning, der afslører en ting som alle ved efter 10 minutter, og at det hele ender ret hurtigt med en "To Be Continued". Ligegyldig historie.

Det er meget kendt over alt, at Dante's Inferno er endnu en kopi af Sony's fremragende God of War serie. Du render rundt fra den ene kamp til den anden, opgrader din person, kommer forbi nogle få platform sektioner her og der, et par få puzzles, og kæmper imod bosser, med quick time events.

Dante's Inferno udfører alle disse ting, uden at opnå den samme succes som God of War. Faktisk kommer spillet slet ikke i nærheden af God of War. Her er alt for mange problemer til, at spillet kan nærmere sig den serie.

Først og fremmest, så er kamp systemet endnu mere ensformigt end GoW. Du har et våben i de første 10 minutter af spillet, indtil du skifter over til leen, og så bredt er våben udvalget. Der er heller ikke specielt mange angreb til rådighed. Det hjælper heller ikke at spillets quick time events kan være svære at tyde, og vil være skyld i alt for mange gentagelser.

Spillets opgraderings system er bygget på et interessant design. Du har to sæt skill træer, som du får adgang til, ved enten at tilgive eller straffe fjender, og andre kendte folk der er dømt til et liv i helvede. Som sagt, interessant idé men udførslen er dårlig. Nogle fjender skal i vanlig GoW stil, have nogle tæsk før man kan gribe fat i dem, og så enten tilgive eller straffe dem, men en del af spillets fjender kan man gribe fat i lige så snart de kommer til syne, og så bagefter tilgive eller straffe. De andre fjender venter pænt på at du bliver færdig.

Dette er et problem, når man kan gøre det imod 70% af alle spillets fjender. Det trækker os det hele ud, og gør spillet meget mere ensformigt. En døds synd, som dog ikke kan tilgives, er hvor ligegyldige opgraderingerne er. Udover et par få moves som man aldrig får brug for, hævder spillet at nogle af opgraderingerne gør du giver mere skade, tager mindre skade, og får mere i liv. Den eneste af de 3 opgraderinger der er tydelige, er livs opgraderingen, og alligevel gør den ikke meget andet end at forlænge livs måleren. Intet hjælper rigtigt, og det føles bare som om, udviklerne prøver at narre dig til at komme videre. Det hjælper heller ikke, at fjenderne dårligt giver nogle sjæle, hvilket er salt i såret.

Der er også relics, der kan booste nogle af dine egenskaber, men heller ikke her er der meget hjælp at hente. De føles meget ligegyldige, ligesom alle de andre opgraderinger i spillet.

Dette er et stort problem, pga spillets sværhedsgrad. Ligesom helvede selv, kan spillet være meget utilgiveligt. Pga de falske opgraderinger, og mangel på våben opgradering, bliver spillets kampe hurtigt noget sværre. Det skal lige siges, at dette er bare på "Normal" sværhedsgraden.

Spillet er glad for at smide en hær af fjender efter dig, uanset hvad du laver. Det føles mange gange som en evighed, før man får lov til at rykke videre. Især under spillets "puzzles" bliver de smidt af dig. Hvis du trækker i et håndtag, og skal skynde dig hen til vejen videre før den forsvinder, må du klare dig igennem en hel hær af fjender, der først holder op med at dukke op, når du er nået videre. Guide ting til visse steder inden omgivelserne dræber dig, skal også gøres i selvskab med en uendelig hær af fjender.

Spillet gør alt hvad det kan for at forhindre dig i at komme videre, og det føles ærlig talt som spild af tid. Der kan være meget langt imellem helbreds ting, og fjenderne smider næsten aldrig nogen. Spillets check points er også meget ujævne, nogle gange placeret tilpas, og andre gange alt for langt fra hinanden. Spillet røber dig os for alt hvad du har opnået siden sidste check point, hvilket er utrolig frustrerende, og motiver en, til slet ikke at opgradere før man står foran et save point.

Desuden ser det ud til, at nogle af spillets sektioner er designet sådan, at de er umulige hvis du ikke har nok liv tilbage. Et godt eksempel er en platform sektion, hvor du skal svinge og klatre ned af reb, imens der er flamme spydene tingster ved siden af dem. De første to tredje dele tog det mest af mit liv fra mig, hvilket gjorde at jeg ikke kunne komme videre, fordi spillet også krævede mere liv fra mig for at komme videre. Dette gælder også for en del af spillets kampe. Spillet er heldigvis "sød" og fylde dit liv op, hvis du dør for mange gange, men det ikke sjovt at nå til en kamp, og så med vilje skulle dø fire gange, bare for at få nok liv til at kunne overleve.

Tro mig, der er intet galt med udfordring, men udfordringen i Dante's Inferno er for høj og irriterende. Det er for meget forlangt at komme igennem et spil uden at dø, men når man konstant dør fordi fjenderne bremsede dig i nå til en udgang i tide, eller klare et puzzle i tide, og når omgivelserne dræber dig uden varsel, og indikation på hvor du er i sikkerhed, så er der i hvert fald gået noget galt.

Det er muligt at få sjov ud af spillet, men der er alt for langt imellem disse øjeblikke. Største delen af spillet er frustrerende, uretfærdigt, og spild af tid.

Det tog mig omkring 9 timer at gennemføre spillet, og med mindre man absolut vil have alle trophies/achievements, så er der intet at komme tilbage efter. Jeg tvivler i hvert fald på at jeg vender tilbage til spillet. Der er udgivet DLC, hvis du har penge og internet forbindelse dog.

Grafisk er spillet kun midlertidigt pænt. Omgivelserne er spillets store stjerne, og giver et rigtig godt og interessant billede af helvede....indtil et par timer senere, hvor det hele gentager sig igen og igen. Spillets tegnefilms forfilm, er (udover at være en dårlig kopi af GoW) generelt ikke særlig pæne heller.

Spillet gør sig os meget fortjent til sin 18 års grænse. Spillet er fyldt til randen med vold, perverse personer, og bryster. Faktisk er det utrolig sjældent man kommer forbi en forfilm, der ikke har bryster, eller nøgne kvinder. Dette føles meget desperat, og det er som om at det er der, bare fordi udviklerne kunne. Man kan diskutere at det bidrager til spillets tema (helvede), men det kunne sagtens gøres uden at overdrive så meget. Det kan også diskuteres at GoW har det samme problem, men i den serie er det enten ment som sjov, eller til at opbygge Kratos. Er her det gjort, bare fordi de kunne.

Lyden klarer sig dog ret godt. Lyd effekterne er gode, og især den musikalske lyd som dine kors giver når ud bruger dem, er fornemme. Musik, og stemme skuespil er godt, hvor imod spillets atmosfære er ret ensformig.

Alt i alt er Dante's Inferno en frustrerende og dårlig kopi af God of War. Dumt design, alt for stor mangel på variation (ja God of War har mere variation), den alt for høje sværhedsgrad, og det faktum at spillet spilder din tid, holder det stærkt tilbage. Der er gode idéer her, men de er udført elendigt. Der er sjov at finde i spillet, men det er svært. Det er lidt sørgeligt at se EA gå så meget op i denne serie, der burde sendes direkte tilbage til helvede.

Samlet karakter: 5/10
1
2