Yakuza 2

Skrevet af: Nike   2010-04-14

Hvis nogen kan huske fra min Yakuza anmeldelse, om hvor lang tid jeg var om at begynde på det, så er historien værre med Yakuza 2. Jeg købte spillet i august, og første gang jeg satte det i maskinen var først for 2 uger siden. Det var endda brugt, så var bekymret for om det ville virke. Ville jo gerne fortsat kunne følge serien, og ville ikke være tvunget til at se en recap i Yakuza 3. Men spillet virkede, og jeg var fri for de dumme fryse fejl, som det første spil led af, pga PS3 versionen. Her er min mening om spillet.

Yakuza 2 foregår et år, efter Yakuza. Kazuma har forladt Tojo Klanen, og er flyttet væk sammen med Haruka. Det varer dog ikke længe. Han bliver opsøgt af den nuværende Tojo leder Terada, der hurtigt bliver dræbt. Dette er start skuddet til en bande krig imellem Tojo Klanen og Omi Familien.

Ligesom i etteren, er der en stærk historie i Yakuza 2. Dette er et spil, der kommer med overaskende drejninger, og har en masse personer, der er lette at holde af. Spillet har dog sin bedste effekt på en, hvis man har spillet det første spil hele vejen igennem. Spillet tilbyder en detaljeret recap af det første spil dog, så nybegyndere vil ikke være fortabt. Dog er historien ikke perfekt. Hen mod slutningen bliver den lidt for kliché fyldt, og der bliver heftigt skiftet skurk i de sidste timer. Men på trods af disse ting, er det stadig en god historie.

I forhold til Yakuza, er der ikke sket meget nyt. Gameplayet er stadig det samme. Du har en livlig by at udforske, hvor du kommer ud for tilfældige kampe, tager missioner, og ser en masse forfilm. Spillet har dog tilføjet nye ting.

Udover Kamurocho, får du også mulighed for at udforske Osaka, og spillet skifter jævnligt imellem de 2 omgivelser. Der er kommet en række nye mini spil, og mange mange flere side missioner. Spillet har endda tilføjet en liste over ting du skal udføre, før 100% er nået, og lad mig være helt ærlig: den er stor! Stor som i, flere timers spil for at få 100%.

Kamp systemet er mere eller mindre det samme. Det er ikke specielt dybt, men det er sjovt og belønnende som bare pokker. Ligesom i etteren, føler man sig virkelig som en bad ass, når man banker en person, der er lidt for provokerende. Denne følelse varer ved, hele vejen igennem, og man ser faktisk frem til kampende, og leder efter dem af sig selv. Hvornår har man sidst kunne sige det, om et spil med tilfældige kampe?

Det føles os mindre løst end det første spil. Når du angriber en fjende, så følger Kazuma hans bevægelser, så det er sjældent, men slår ud i luften. Tilgengæld er nogle af boss kampende næsten nådesløse, og spillet er ikke bange for at smide flere kampe i træk imod dig, når du er på lavt liv, og løbet tør for helbreds ting. Især spillets sidste kampe er svære, plus en kamp midt i spillet.

Til sidst skal det siges, at dette er et spil med forfilm, der er på Metal Gear Solid længende. Forvent omkring 5-10 minutters gameplay, og 10-30 minutters forfilm.

Spillet tager omkring 15-20 timer at gennemføre, og som nævnt tidligere, er der en stor mængende side missioner. Hvis du søger at gennemføre spillet 100%, så kommer det til at tage meget lang tid.

Grafikken har ikke ændret sig siden Yakuza. Det betyder stadig flotte byer, en (for det meste) stabil frame rate, cinematiske forfilm, og flotte personer.

Musikken er anderledes, og bedre end Yakuza, men lyd effekterne er de samme. Stemme skuespillet er dog anderledes. Man har klogt, valgt at afskaffe det engelske lyd spor, og i stedet valgt det japanske. Dette betyder dog, at man virkelig skal følge med i spillets forfilm, men det vender man sig hurtigt til. De kunne stadig gøre det bedre på nogle punkter, men stemme skuespillet er alt i alt, meget bedre end det forfærkelige stemme skuespil, i Yakuza.

Yakuza 2 tilføjer ikke specielt meget til serien. Det er en typisk toer. "If it ain't broke, don't fix it". Men spillet har rettet nogle fejl, hvilket gør Yakuza 2, en bedre oplevelse end det første spil. Javist historien snubler en smule hen mod slutningen, men det er stadig bedre end de fleste spil. Yakuza 2 er helt klart et kig værd.

Samlet karakter: 9/10
1
2