Yakuza

Skrevet af: Nike   2010-04-11

Nogle gange når man kigger en spil samling igennem, så opdager man nogle gode spil, der ikke har den opmærksomhed som de fortjener (i nogle folks øjne). Dette kan man sige om spil serien Yakuza. Denne serie om den japanske Yakuza, har haft det meget svært ved at klare sig her i vesten, og om det er fortjent eller ej vil du snart finde ud af. Yakuza har jeg haft i nogle år efterhånden, men fik først i Påskeferien 2010 taget mig sammen til at spille det igennem, i forberedelse til Yakuza 3. Her er min mening, om Yakuza.

Spillet handler om Kazuma Kiryu, en tidligere Yakuza der lige har afsonet en 10 år lang fængsels dom. Da han kommer ud, finder han ud af, at hans ene bedste ven Yumi er forsvundet, og at hans anden bedste ven Nishiki har forrådt ham. På samme tid, er 10 milliarder yen forsvundet, og der er ved at udbryde bande krig.

Historien i Yakuza er rigtig god. Det er en spændende jagt på de 10 millioner, der vil komme med en del overaskende drejninger. Det er også en meget personlig historie, og her snakker vi om den slags hvor man lærer at holde af personerne, og føle for dem. En rigtig god historie der bliver ødelagt af et stort lyd problem, som jeg kommer tilbage til senere.

Folk har beskrevet Yakuza, som kærligheds barnet fra Grand Theft Auto, og JRPGs. Dette beskriver spillet meget godt, dog skal det lige ligge mærkes til, at man ikke kan stjæle biler.

Spillet foregår i Kamurocho, en fiktiv del af Tokyo. Den er ikke særlig stor, og alt transport foregår til fods. Men hvad byen mangler i størrelse, har den i stedet i aktiviteter. Der er en masse mini spil at finde, hvor nogle af dem faktisk er rigtig sjove. Du kan blandt andet gå på dates, og spille arkade spil, men der er mere end det jeg nævner her. Desuden er der 100 nøgler at finde, og en masse side missioner at klare.

Når du udforsker byen, vil du komme ind i tilfældige kampe, ligesom i JRPG spil. Man kan altid nå at flygte fra dem, da du får tydelig besked på, at du er tæt på at komme ind i kamp. Her bliver spillet et såkaldt "Brawler", eller på dansk: et kamp spil. Det handler om at blokere, og give dine modstandere tæsk. Hver gang du dræber en fjende, får du exp, der bruges til at opgradere Kazuma. Opgraderings systemet er taget direkte ud af Onimusha serien, men det virker godt her. Det os meget belønnende at få en opgradering senere henne i spillet, hvor opgraderingerne begynder at blive dyre.

Kamp systemet i Yakuza er rigtig godt. Man føler sig som en rigtig bad ass, hvilket spillet tydeligt viser, da du ofte får penge fra de folk du banker gule og blå. Det giver også den fordel, at spillet aldrig bliver ensformligt og kedeligt. Det er sjovt hele vejen igennem, på trods af et par problemer.

Kameraet er irriterende, og det gælder både i kamp og udforskning. Nogle kampe kan være ret svære, hvis man ikke husker at købe helbreds ting. Sidst men ikke mindst, så er det alt for løst nogle gange. Især senere i spillet, kommer man mange gange til at slå ud i luften. Spillet mangler en form for lock-on mulighed, da det i visse kampe bliver en stor frustration.

Sidst men ikke mindst, så er spillet mega irriterende, hvis man spiller det på en PS3. På 3 dele i spillet, frøs spillet, og nægtede at rykke videre. For at klare dette problem, skal man tage sektionen om igen og igen, indtil det går videre. Det skete for mig i kapitel 3, 7, & 13.

Spillet tog mig omkring 10 timer at gennemføre, men jeg manglede stadig en masse missioner. Yakuza er fyldt med indhold, så hvis man vil gå efter alt, så tager det lidt tid at komme igennem.

Spillet ser også godt ud, for et PS2 spil. Personerne er rigtige gode, og har flotte ansigts animationer. Omgivelserne er også gode, og Kamurocho er flot lavet. Det er en meget livlig by fyldt med personer der går rundt og laver deres egne ting, og frame raten lider sjældent.

Lyden er dog mindre heldig. Lyd effekterne er ikke fremragende, men acceptable. Musikken er derimod ret god, og har en fin blanding af rock (der minder utrolig meget om Rammstein), og elektronisk. Stemme skuespillet er dog, for det meste, ret forfærkeligt. De prøver slet ikke på, at lyde troværdig. Det er noget af det værste jeg har hørt længe, og kan ligefrem ødelægge følelserne i nogle forfilm. Meget overaskende når man tænker på, at folk som Michael Rosenbaum, Rachael Leigh Cook, Michael Madsen, og Mark Hamil er på stemme listen. mark og Michael er dog de eneste der faktisk prøver, og slipper godt afsted med det.

Dette er et sjovt spil. Det kan nemt blive vane dannende, og historien er faktisk rigtig god. Gameplayet har nogle problemer, og lyden kan ødelægge nogle historie punkter, og disse ting forhindrer Yakuza i at være en klassiker. Hvad spillet dog er, er et underholdene spil, der bestemt er værd at kigge på.

Samlet karakter: 8/10
1
2