Sam & Max: Season One

OBS! dette oprindeligt en danskopgave derfor der er et par ting man normalt slet ikke ville komme ind på. vil dog stadig meget gerne høre jeres menig så eventuelle fremtide anmeldelser kan forbedres.

Sam & Max 104: Abe Lincoln Must Die!

Sam & Max har lavet mange ting igennem årene. Fra de startede ud i 1987 i deres tegneserie til deres nye 3D-Point 'n' click serie "Save the World" hvor de nu er nået til episode nummer fire. Men virker Sam & Max overhovedet som spil og den karakteristiske humor der stadig?

Det umage makkerpar bestående af den adstadige detektivhund Sam og den voldspsykopatiske kanin Max for et tip om at den er gal i Det Hvide Hus. Før de for set sig omkring er de dog midt i et præsident valg med Max som kandidat i duel mod ingen ringere end Abraham Lincoln.

Derfra er det vanlig puzzle løsning der indebærer alt fra online dating til borgerkrig i USA. Gåderne er opfindsomme og aldrig urimelige eller ulogiske, dog kræver de stadig en del tankevirksomhed og et godt engelsk. Der er sådan set ikke så meget at sige om puzzledelen andet end: Det virker bare. Det er den også nødt til fordi det er det hele spillet er bygget op om. Der er ikke noget aktion som man kender det fra spil som Call of Duty man kan faktisk ikke engang dø.

Det med det engelske kan måske for nogle være et problem. Fordi at spillet er så utroligt talebaseret skal man være virkelig god til engelsk for at forstå de opgaver man bliver stillet og ikke at forglemme den humor som hele konceptet er bygget op om. Desuden kræver det også et vis kendskab til amerikansk kultur for at få det hele ud af jokesne. Dette er derfor på trods af det nuttede, tegnede grafiske udtryk ikke et spil for de mindste som man ellers kunne vildledes til at tro ved første øjekast.

Desuden er det efterhånden også de færreste der kender til Point 'n' click genren mere. Det er noget fra dengang de voksne var unge og en computer kostede omtrent ligeså meget som en mindre familiebil og fyldte ligeså meget. Den er dog begyndt at vinde indpas igen hovedsageligt på grund af Wii'en og dens indryk i alverdens hjem. Kontrollen på Wii'en er oplagt til Point 'n' click fordi det netop er så nemt at "pege og klikke". Sam & Max er dog ikke et traditionelt Point 'n' click i form af at det er 3D. Det er noget der kræver noget tilvænning fordi at der ikke er blevet ændret på kontrollen. Den eneste måde at navigere rundt på er ved at pege og klikke, hvilket indebærer en utrolig mængde klik for bare at bevæge sig igennem et kontor. Andre spil som Tales of Monkey Island har løst dette ved at lade dig navigere rundt med piletasterne eller holde højre museknap inde og på den måde fortsætte med at gå. Dette er dog til at leve med og kræver som sagt bare noget tilvænning.

Et andet mere teknisk irritationsmoment er at PC udgaven ikke understøtter en widescreen skærm hvilket resulterer i et lettere gnidret, hakket og udstrukket billede. Dette er for ringe for så nyt et spil da widescreen monitorer efterhånden er standart.

Desuden har spillet ikke den store genspilningsværdi fordi at man nu kender svarende på alle gåderne. Man kan naturligvis køre det igennem igen for at opleve dialogen igen og dermed betragte spillet lidt mere som en komediefilm men rent spilmæssigt er der ikke det store at komme efter.

Spillet har ingen multiplayer så det er ikke noget jeg vil komme videre ind på. Man kan dog naturligvis sidde to ved siden af hinanden og hjælpes om at løse gåderne hvilket også kan være ganske hyggeligt.

På trods af disse par fejl og mangler klarer Sam & Max sig rigtig godt der hvor det gælder: Puzzle delen og humoren. Jeg vil dog ikke blankt anbefale det til alle og enhver grundet det engelske niveau og den specielle humor. For man skal være til stilen med alt hvad den indebærer lige fra Point 'n' click til den grafiske stil og til humoren der tager pis på amerikansk popkultur. Men er man til det så er Sam & Max klart et af de bedste bud.

8/10
Grafik: 7
Lyd: 9